ACTIVITATS NOVEMBRE 2025
04/11/25
Hui ha sigut el primer dia oficial dels patis al Pigmalió. L’alumnat ha jugat a jocs de taula per començar a conèixer a les seues parelles, i al mateix temps s’han continuat fent xapes amb el logo pigmalioner!

Després del pati, l’alumnat de l’Aula Oberta ha acudit al laboratori de biologia amb els/les companyes de 3r d’ESO, per a fer una Introducció a l’ús de la lupa binocular. En aquesta pràctica l’alumnat s’introdueix a l’estudi dels objectes i estructures xicotetes mitjançant l’ús de la lupa binocular identificant les parts principals de la lupa: columna, platina, roda portaobjectius de 2X i 4X augments respectivament, oculars de 10X augments, roda d’enfocament, font de llum superior i inferior i completen les parts en el dibuix del full de la pràctica. A continuació expliquem el funcionament, que és molt simple i consisteix a col·locar la preparació en la part central de la platina, engegar la llum, col·locar l’objectiu de 2X que amb els oculars de 10X proporciones 20 X augmentes totals. Finalment cal girar la roda d’enfocament fins a observar nítidament la imatge. Podem canviar per l’objectiu de 4X que amb els oculars de 10X augments proporcionant 40X augments totals.
07/11/25
Durant el matí d’avui el PAC han anat al taller de cuina amb la professora del taller i Susana de RIE i han elaborat Hummus de cigrons amb palets de verdures.
Primer han posat 400gr de cigrons cuits en un bol, han posar una cullerada d’oli d’oliva i un all pelat, a continuació ho han triturat, i quan tenien una massa sense grums, han afegit una cullerada de tahini, mitja de comí i un poc de sal. Ho han mesclat tot i triturat per a fer una massa homogènia. Posteriorment han posat un poc d’oli a gust per a millorar la consistència i decorat amb llavor de sèsam i pebre roig en pols. Finalment han tallat carlotes i carabasseta a tires per a mullar les verdures amb l’hummus.
Treballaren les intoleràncies, com sempre una persona intolerant a la fructosa no hauria de tastar els palets de verdura, ja que la carlota te molta fructosa i la carabasseta també. Per a que qualsevol persona pogeura tastar el plat han tostat pa per a poder tastar l’hummus sense els palets de verdures.
A més, les professores tastadores van valorar amb puntuació més alta el grup blanc en quant a la presentació en el plat, la decoració i recepta, no obstant l’hummus l’equip negre tenia millor consistència, més pastosa i amb millor sabor.
Al mateix temps que el PAC estava cuinant l’hummus, l’Aula Oberta acudeix al laboratori de biologia a seguir amb la utilització de la lupa binocular i en aquest cas específic mitjançant l’observació dels fongs. Jose Ramón ha explicat les parts d’un fong, un xampinyó, Agaricus bisporum, que presenta la part reproductiva, que anomenem habitualment bolet, formada per les següents parts: la volva, una mena de bossa protectora a partir de la que creix i es desenvolupa un peu coronat pel barret o ombrel·la amb les làmines de l’himeni que conté els esporangis productors d’espores. La part subterrània que constitueix la major part del fong i que queda oculta representa la part vegetativa denominada miceli, formada al seu torn per infinitat de filaments denominats hifes, com un borrissol de cotó-en-pèl. Els alumnes observen el fong a simple vista, tallat sagitalment amb un ganivet. Deprés han realitzat un dibuix de la part externa i la interna, assenyalant les parts descrites al dibuix de la fulla de pràctiques. Per últim, observen a la lupa la constitució del miceli, les làmines i finalment una mostra d’espores que a 40X augments s’assemblen als ous d’esturió. S’explica el cicle biològic d’un fong i la seua importància ecològica com a descomponedors de la matèria orgànica per transformar-la en matèria mineral a disposició de les plantes autòtrofes.
10-21/11/25
En el Punt Violeta, el mes transcorre entre recepcions d’alumnes de 1r d’ESO que s’acosten a conèixer el Punt Violeta i preparatius del 25 N, Dia internacional contra la violència de gènere.
Al fil del debat i preparatius sobre el manifest per al 25 N un grup de xiques de 3r d’ESO prepara un taller sobre la temàtica i comença a realitzar-ho en grups de 1r d’ESO. En estos tallers continuem presentant el Punt Violeta i els convidem a formar part. Al mateix temps, un grup de xics, també de 3r això preparen una presentació digital sobre violència de gènere.
El taller ideat per les pròpies alumnes i conduït amb habilitat per elles transcorre de la manera següent:
- Presenten la qüestió per a passar a fer un iceberg de la violència de gènere. L’alumnat, en grups, retalla paraules prèviament fotocopiades en un fulla, com ara assassinat, violació, colps o invisibilitzar, llenguatge sexista, bromes masclistes…
- Seguidament han de pegar-les en l’iceberg atenent a si es tracta manifestacions de la violència de gènere que són més visibles i apareixen en les notícies, i en este cas es col·loquen en la punta de l’iceberg. Quan es tracta de manifestacions menys comentades com a violència de gènere, com ara bromes masclistes, es col·loquen en la base de l’iceberg.
L’alumnat de 1r d’ESO està realitzant així un aprenentatge fonamental sobre la violència de gènere. Les manifestacions més notòries d’esta violència es basen en una estructura social tira de xicotetes o mitjanes conductes masclistes.
En la segona part del taller, es projecten una sèrie de frases i l’alumnat, que segueix en grups, ha de respondre a), b), o c) utilitzant les cartolines que se’ls ha facilitat a este efecte. Per exemple, en una de les qüestions apareix el següent:
3. Fer sentir por sense agredir físicament és…
- Una forma de tensió que depèn del context
- Un tipus de violència psicològica
- Un malentès en la comunicació
Aquests tallers han sigut molt enriquidors per a tot l’alumnat, tant per a les alumnes de 3r d’ESO que han treballat molt preparant els tallers i han transmès amb molta emoció el sentiment d’aquesta taller; així com per a l’alumnat de 1r d’ESO que ha participat moltíssim, i lis ha agradat més ser dirigits per companyes majors més properes a la seua edat. Ha sigut un èxit!!!!companyes majors més properes a la seua edat. Ha sigut un èxit!!!!
11/11/25
En el pati d’avui, els pigmalions han tingut lliure per xarrar i fer passatemps. Ha tingut prou d’èxit, ja que mentre es distrauen i socialitzen amb amics de la mateixa classe, poc a poc van coneixent-se l’alumnat nou amb els pigmalions tutors.
Al finalitzar el pati, l’alumnat de l’Aula Oberta i de 3r d’ESO del laboratori de biologia han realitzat una pràctica molt motivadora sobre les propietats de l’aigua, en la qual ens introduïm a l’estudi de les propietats de l’aigua, concretament estudiem la tensió superficial i la força de cohesió.
Per entendre aquests fenòmens plantegem un problema o pregunta: Quantes gotes d’aigua caben en una moneda d’un cèntim?, proposem una possible resposta o hipòtesi i duen a terme l’experiment. Amb un comptagotes o pipeta Pasteur cada alumne/a va depositant gota a gota sobre la moneda l’aigua fins a formar una gota gegant que acaba trencant-se i vessant. Apuntem el seu nombre en una taula de valors. L’alumnat fa diverses rèpliques, és a dir repeteixen diverses vegades el mateix experiment, en les mateixes condicions, descarten el valor més gran i el més xicotet i fan la mitjana per assegurar-se que aquest valor és representatiu ino és fruit de l’atzar o d’una errada. Posteriorment, repetim el mateix experiment, però aquesta vegada amb aigua amb sabó i apuntem els resultats. Esperem que el nombre de gotes vaja augmentant amb cada intent, però no sempre és així pel fet que al començament l’alumnat no tenen destresa en posar les gotes, o a què després de cada rèplica, no s’eixuga bé la moneda. Concloem que amb aigua i sabó el nombre de gotes que es poden posar a la moneda és menor, la gota gran es trenca abans. El sabó redueix la força de cohesió de l’aigua en reduir l’atracció entre les seues molècules. L’alumnat verifica o rebutja la hipòtesi inicial
Posteriorment, estudiem la tensió superficial intentant posar una agulla de forma horitzontal sobre la superfície de l’aigua amb l’ajuda d’unes pinces. Si es fa amb delicadesa l’agulla es manté en la superfície perquè el pes de l’agulla metàl·lica es reparteix per una gran superfície de l’aigua, les molècules de les quals s’atreuen fortament com uns imants. Si l’agulla es deposita ràpidament o de forma inclinada la força exercida trenca l’atracció entre les molècules, la pel·lícula d’aigua es trenca i l’agulla s’enfonsa en el recipient. En repetir l’experiment si no s’eixuga bé l’agulla amb el mocador de paper l’agulla no sura, ja que les molècules d’aigua adherides a ella fan que en tocar la superfície trenque la pel·lícula i s’enfonse.

14/11/25
Hui al COCIPAC hem elaborat dues receptes:
– Aprofitant que divendres passat comprarem verdures per a fer els palets per a l’hummus, hem aprofitat les que estaven bé i hem elaborat palets de verdures (carlotes i carabasseta) arrebossada i fregida.
– Per altra part, el grup dels davantals negres han elaborat un pa de pizza amb quasi res de farina: simplement han mesclat i batut 2 ous, 2 gots de llet, 2 cullerades soperes d’oli i mig got de farina. Posteriorment han posat paper de forn en una bandeja, l’han untat amb mantega i posat la massa elaborada prèviament damunt. Després han posat damunt de la massa la pebrera roja, pebrera groga i les olives tallades a trossos molt xicotets i el formatge ratllat, finalment ho han posat al forn a 180ºC fins que s’ha daurat.
Les receptes d’avui han agradat tant a les persones tastadores com a l’alumnat del PAC que també ho ha tastat, i lis agraden prou les verdures. Haurem de parlar amb les cafeteries dels instituts per a que introduisquen aquests aliments ja que segur triomfarien! No obstant, qui tinga intolerància a la fructosa lamentablement no podrà tastar els plats d’avui.
Avui també ha acudit l’Aula Oberta al laboratori per a respondre a la pregunta: Quin volum ocupa l’oxigen? Per aprofundir en la idea que l’aire ocupa un lloc, intentem esbrinar quin volum ocupa l’oxigen del percentatge total de gasos de l’aire. Per visualitzar el volum que ocupa l’oxigen en el percentatge total dels gasos de l’aire dissenyem un experiment basat en la reacció química de la combustió. Col·loquem una espelma encesa a sobre d’un plat o placa de Petri i la tapem amb un got. Ràpidament vessem aigua sobre el plat. Observem que quan la flama s’apaga entra aigua dintre del got fent que l’espelma sure. En aixecar el got també ho fa el plat que es queda adherit per succió. La combustió dintre del got fa que l’oxigen es consumisca i desaparega deixant un vuit i creant una diferència de pressió que fa que entre l’aigua dintre i sure l’espelma. L’espai que ocupa l’aigua és equivalent al percentatge d’oxigen en l’aire, un 21%, una cinquena part del total de gasos.
En la següent experiència intentem respondre a la pregunta: Què és la pressió atmosfèrica? Per contestar-la ens proposem fer un viatge imaginari ascendint des del nivell del mar al cim de l’Everest simulant la pressió atmosfèrica a 8.849 m d’altura amb una bomba de vuit, una mena de carmanyola que amb una bomba de succió inserida en una vàlvula ens permet d’extreure l’aire de l’interior, cosa que serveix habitualment per a conservar millor els aliments. En el nostre experiment l’alpinista serà un globus poc unflat, d’uns 10 cm de diàmetre. Si ascendim a 8.849 metres, on la pressió de l’aire és menor que a nivell del mar, cosa que equival a extreure l’aire de la carmanyola, observem com el globus que hi ha dintre s’expandeix, ja que no hi ha aire que pressione la seua superfície. Si pressionem la vàlvula de forma contínua, entra aire ràpidament i el globus disminueix de volum en rebre la pressió de l’aire a tota la seua superfície. El nostre alpinista recupera la mida inicial amb la pressió atmosfèrica que hi ha a nivell del mar. La pressió atmosfèrica és la pressió que exerceix l’aire sobre els cossos depenent de l’altura. A més altura serà menor per això ens consta tant respirar al cim de l’Everest, l’aire té poca pressió, per això ens sentim més lleugers perquè a aquesta altura la columna d’aire que tenim a sobre és menor i exerceix menys pressió sobre nosaltres.

18/11/25
El dimarts dia 18 de novembre s’ha donat el tret d’eixida al segon any consecutiu de col·laboració entre 2n d’ESO PAC de l’IES Joanot Martorell i el CEIP Pare Manjón de València, en el marc del projecte “Xicotets-grans lectors”.
Es tracta d’un projecte d’aprenentatge servici en el qual l’alumnat del grup 2n de l’ESO PAC de l’institut i els grups A i B de 1r de primària compartiran una hora mensual de lectura en veu alta.
Després d’un curs implementant esta experiència d’èxit en la qual els estudiants majors lligen en veu alta àlbums il·lustrats als més xicotets, es va poder comprovar que l’activitat reporta beneficis significatius per a tots els participants. Específicament, en els xiquets xicotets detectem de l’any passat, un creixent interès per la lectura compartida i en els majors, una bona gestió del seu comportament.
Les alumnes i els alumnes majors en un inici, han afrontat l’activitat amb nervis i la por pròpia de la responsabilitat que suposa liderar una activitat d’este tipus, però l’acolliment per part dels més xicotets ha sigut tan bona i amable que la jornada ha acabat amb bones sensacions, molta satisfacció i ganes de tornar dimarts que ve 2 de desembre.
Avui l’Aula Oberta ha realitzat una pràctica amb els/les companyes del laboratori de biologia per a entendre les propietats de l’aire. La pràctica està dedicada a entendre que l’aire ocupa un lloc encara que siga invisible als nostres ulls, i per a eixe propòsit hem dut a terme una sèrie de xicotetes experiències.
Si posem un tros de paper al fons d’un got i el submergim cap a baix dintre d’una galleda fins que toque el fons, en treure el got comprovem que el paper no està mullat. L’aire capturat dintre del got en submergir-lo evita l’entrada d’aigua. Però si una vegada submergit l’inclinem observem que ascendeixen bombolles d’aire perquè ha entrat aigua al got i en treure’l el paper està mullat. Si submergim un got a la galleda i li donem la volta i l’aixequem per la base observem que dintre del got s’aixeca una columna d’aigua per sobre del nivell d’aigua de la galleda
Si intentem unflar un globus dintre d’una ampolla de plàstic no podem perquè dintre de l’ampolla hi ha aire, però si fem un forat a l’ampolla el globus s’unfla en expulsar l’aire de dintre cap a fora de l’ampolla a través del forat.
En aquesta experiència ens proposem respondre a la pregunta de si l’aire pressiona solament de dalt cap a baix. Posem una cartolina a sobre d’un got d’aigua ple a vessar i girem el got ràpidament deixant la cartolina cap a baix. Per què no cau l’aigua? L’aire també exerceix una pressió des de baix a la cartolina que empeny l’aigua del got. L’aire pressiona en totes direccions.
18-19/11/25
Les propostes del Punt Violeta (Observatori feminista/Divergent) i la Comissió d’Igualtat per a commemorar el 25 N consisteixen en la reinstal·lació de les sabates roges i pancarta del curs passat, com també la realització en tutories i Atencions educatives de papallones morades que s’han col·locat en els suros dels passadissos. Per a la seua col·locació el Punt Violeta col·labora en la preparació dels suros perquè alumnat de tot el centre puga col·locar papallones, les quals recorden a les germanes Mirabal.
Sota la dictadura de Rafael Leónidas Trujillo, en un clima de por i repressió, Minerva, Pàtria i María Teresa Mirabal es van atrevir a qüestionar públicament la injustícia, implicant-se activament en els moviments de resistència i en la seua organització. Va ser llavors quan Minerva va començar a utilitzar el nom clandestí de “Papallona”, amb el qual firmava missatges i comunicats polítics. El sobrenom es va estendre a les seues germanes, donant origen al símbol que hui identifica el seu llegat. La història conta que Minerva va conéixer a Trujillo en una festa en 1949, on el dictador va intentar cortejar-la; el seu rebuig públic va humiliar al mandatari i va marcar l’inici d’una persecució personal contra tota la família Mirabal. El 25 de novembre d’eixe any, quan tornaven de visitar als seus marits empresonats en Port Plata, van ser interceptades per agents del Servici d’Intel·ligència Militar, colpejades brutalment i escanyades. Els cossos de Minerva (34 anys), Pàtria (36) i María Teresa (25) van ser llançats a un barranc juntament amb el cotxe en el qual viatjaven, en un intent de simular un accident. Lluny de silenciar l’oposició, el seu assassinat va accelerar la caiguda del règim, que es va esfondrar pocs mesos després. A partir de llavors, les “Papallones” es van convertir en símbol de la lluita contra la violència política i l’opressió patriarcal, acordant declarar el 25 de novembre com a dia d’acció i denúncia contra la violència cap a les dones, en homenatge a les germanes Mirabal.
En quant a les sabates roges, aquestes representen la violència de gènere, fent referència a la campanya educativa que Isabel i Itziar van promoure en els col·legis espanyols recordant a Nerea i Martina, filles d’Itziar assassinades pel seu pare.
Proposats per Comissió d’Igualtat en Tutories i Atencions Educatives també es visionen curtmetratges, segons nivells, acompanyats de dinàmiques o fitxes didàctiques en relació amb el 25 N. Al llarg de les diferents sessions, a més de compartir idees sobre violència de gènere, dediquem alguna sessió a establir uns Acords de convivència perquè, amb l’augment d’assistents, Punt Violeta continue sent un espai segur.
21/11/25
Hui al COCIPAC hem sigut molt poques persones, i en part ha sigut positiu per conèixer-nos millor, apropar-nos a enfortir les relacions i fluir molt millor en cuina. Ha eixit un plat únic de galetes salades, i ha sigut la primera vegada en tot el curs que la nota de la recepta, el gust i la vista en l’emplatat ha sigut de 5 sobre 5 en tot!
Primer hem posat un ou en un bol amb 125g de mantega i 100ml d’oli, i ho hem mesclat. Després hem mesurat 310g de farina, l’hem tamisat i l’hem afegit a la mescla anterior juntament amb la sal i 150g de llavors de lli. Posteriorment hem afegit 30g de formatge ratllat i hem amassat. Hem deixat la massa reposant durant el pati i al tornar l’hem estirat i tallat amb un motlle de galetes. Finalment les hem posat al forn durant 20 minuts a 180ºC, i les hem emplatat.
Treballant les intoleràncies han explicat que les persones amb intolerància o al·lèrgia a les llavors de lli i/o al gluten no poden tastar la recepta. No obstant, com sempre, ninguna de les persones tastadores li fa lleig al tast. 😉
A més, aquest matí l’Aula Oberta amb Jose Ramón i els companys i companyes de 3r d’ESO s’han endinsat en les profunditats de la Terra per iniciar-se en l’estudi dels animals invertebrats a través del llombrígol, també anomenat cuc de terra o furga (Lumbricus sp). Aquest habitant de les capes superficials del sòl, molt estimat pels agricultors a causa de la feina silenciosa que fan d’aireació de la terra i distribució de nutrients, pertany a la classe dels oligoquets, i comparteix el fílum dels anèl·lids amb els altres dos grups germans: els poliquets o cucs marins i els hirudinis o sangoneres.
Després d’explicar l’anatomia del llombrígol completen un dibuix indicant les principals parts del seu cos; boca, anus, anells, clitel, pèls, cordó nerviós, etc. A continuació repartim als alumnes, per grups, una safata amb material per investigar la seua anatomia, comportament i biologia (pinces, placa de Petri, bastonet de cotó, cartolina negra, tovalló de paper, lupa de mà amb diferents augments, regle, etc.).
L’alumnat du a terme, sense fer mal a l’animal, una sèrie d’experiències de descobriment dirigit seguint les preguntes del full de la pràctica per esbrinar les característiques de la seua biologia, tal com mesurar la seua longitud, contar el nombre d’anells, diferenciar la regió cefàlica i caudal així com la regió anterior i posterior, observar com es desplaça per la superfície del tovalló, identificar els òrgans dels sentits que té, si tenen ulls, si són sensibles a la llum, si tenen olfacte i quins aliments li agraden més acostant a la boca un tros de ceba o un bastonet impregnat en vinagre.
Finalment, observem el clitel per explicar la forma de reproducció. El llombrígol tenen reproducció sexual, però són hermafrodites, és a dir, tenen òrgans sexuals masculins i femenins, però no poden autofecundar-se, són necessaris l’acoblament de dos individus pels clitels i cadascun fecunda a l’altre.
25/11/25
Al Pigmalió hui hem celebrat el 25N a l’hora del pati amb la col·laboració de la coordinadora d’Igualtat lideratge del Punt Violeta. L’alumnat ha fet papallones de cartolina per penjar-les al mural proposat per igualtat, han pintat siluetes de papallones amb amb les seues mans i han escrit frases al·lusives al dia a les columnes del pati usant guix morat.
Cada 25 de novembre celebrem el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra la Dona, per tal de visibilitzar les seues formes i recordar a les víctimes. Una reivindicació que lluny de quedar-se obsoleta, continua sent molt necessària. Hui en dia encara moltes de les adolescents no són conscients d’estar sent víctimes de violència de gènere, per aquesta raó són tan necessàries estes accions que tenen com objectiu no sols informar, sinó també empoderar a les dones i proporcionar-les ferramentes per a enfrontar este tipus de violència.
El foment d’una cultura de respecte i igualtat pot ser la clau per a desarticular patrons de comportament nocius i contribuir a un canvi positiu en la societat. En este sentit, és fonamental involucrar als homes sobre la violència de gènere, perquè comprenguen el seu paper en la creació d’un entorn més segur i igualitari per a tots.
Al mateix temps, també s’ha llegit el manifest del Punt Violeta a l’entrada de l’institut on es recordava el paper de les germanes Mirabal. Ací un extracte de la lectura:
“Sabeu per les activitats que estem fent a classe que la campanya educativa promoguda per Itziar e Isabel les papallones representen a Nerea i Martina, filles d’Itziar que varen ser assassinades pel seu pare. Es tracta d’un cas de violència vicaria, es a dir, en que un home assassina als fills per tal de fer mal a una dona. Trasbalsades cridem ¡PROU DE VIOLÈNCIA MASCLISTA!
A Espanya, durant 2025 s’han registrat 38 dones assassinades per violència de gènere, es a dir, assasinades per les seues parelles i exparelles. I el nombre de xiquets i xiquetes que han quedat orfes per aquest motiu és de 20. Des de 2003 són 1333 les víctimes mortals per violència de génere. Per això cridem PROU DE VIOLÈNCIA MASCLISTA.
A més dels assassinats hui dia, a Espanya, són 2,9 milions les dones que han patit violència física o sexual per part de la seua parella o exparella. Mentres que 1,3 milions de dones han patit violència física o sexual fora de la parella. Cridem PROU DE VIOLÈNCIA MASCLISTA!
A Espanya són denunciades 14 violacions al dia, és a dir, més d’una cada dos hores i 55 agressions sexuals, segons el Ministeri de l’Interior. Les xifres ens escandalitzen, i no obstant això, només es denuncia un 8% de les que realment tenen lloc. Davant això diem ¡PROU DE VIOLÈNCIA MASCLISTA!
Estos assassinats així com la violència física, psicològica i sexual que patixen les dones són la punta de l’iceberg d’una estructura social masclista. A la base d’eixe iceberg trobem des de una pornografia violenta contra les dones, l’assetjament sexual al carrer o en el treball i l’escola, fer i compartir fotos sense consentiment, fins a l’humor i el llenguatge sexista, la invisibilització de les dones, les actituds controladores o l’amor romàntic. Per això diem PROU DE VIOLÈNCIA MASCLISTA!
Volem educació per a la igualtat entre els sexes i volem informació sexual a l’escola. Amb elles podem fer realitat el nostre clam: ¡PROU DE VIOLÈNCIA MASCLISTA!
A més, hui dimarts 25 de novembre l’alumnat de 2n ESO PAC ha donat un exemple de compromís social iniciant una bonica iniciativa solidària.
Les alumnes i els alumnes s’han traslladat a la seu de Creu Roja en la pedania de La Torre per a dedicar el seu temps i esforç a una tasca molt especial: l’empaquetat de regals per al pròxim Nadal.
Esta jornada marca el primer dia de dos que tenen previstos per a col·laborar amb l’organització. L’activitat s’emmarca en un esforç per ajudar a les seues Majestats els Reis Mags d’Orient en la seua missió de portar felicitat a totes les llars.
L’objectiu principal d’esta acció de voluntariat és assegurar que cap xiquet o xiqueta es quede sense el seu present en estes dates tan assenyalades. La seua participació és fonamental per a garantir que arribe a cada llar la màgia i il·lusió que caracteritza esta festivitat.
Per últim, en aquest dia tant complet l’Aula Oberta ha acudit al laboratori per a estudiar un cuc marí o poliquet Nereis sp. i comparar-lo amb un llombrígol. Per tant, en aquesta pràctica comparem l’anatomia i biologia del llombrígol de vida subterrània amb la del poliquet, un altre annèlid però depredador dels fons marins.
Els poliquets marins del gènere Nereis sp presenten característiques semblants als llombrígols com la presència d’anells, però la seua forma de vida com a depredadors del fons marí fa que presenten adaptacions especials com a ulls desenvolupats, mandíbules, palps bucals o tentacles al cap.
Després d’explicar l’anatomia del poliquet Nereis sp l’alumnat ha completat un dibuix amb els principals noms de les parts anatòmiques. A continuació repartim una safata amb el mateix material de la pràctica anterior, però en aquest cas disposen de dues plaques de petri amb els dos tipus d’anèl·lids vius, el llombrígol, oligoquet i el cuc marí poliquet, per investigar i completar una taula comparativa d’aspectes com: forma del cos, presència de cap diferenciat, tipus d’òrgans sensorial al cap, presència o no de potes, tipus de desplaçament, adaptacions per alimentar-se, tipus de reproducció.
Aclarim que els poliquets Nereis sp tenen reproducció sexual amb individus mascles o femelles. La manipulació d’un exemplar durant la pràctica ens permet observar un tipus de reproducció poc habitual per fragmentació de la part posterior d’un segment del cos.
27-28/11/25 En el Punt Violeta, durant aquesta setmana hem repassat com va ser el 25 N i ens proposem nous reptes per a la resta del curs. Per ara comencem amb una enquesta sobre privilegis.
28/11/25
Durant el matí d’avui el PAC han anat al taller de cuina amb la professora del taller i Susana de RIE i han elaborat boletes de formatge. Com erem pocs decidirem fer 3 grups i entrar tots a cuina alhora i fer 3 tipus de boletes de formatge diferents.
Primer hem mesclat 150g del formatge ratllat que elegiren (4 formatges, emmental o ambdós junts), amb un ou, 40gr de maizena i pebre negre al gust. Posteriorment amb l’ajuda d’una forqueta hem mesclat els ingredients i quan han estat integrats han amassat amb les mans la mescla fins tindre una massa fina i consistent amb la que hem fet boletes amb les mans. Finalment hem fregit les boletes a elevada temperatura en la fregidora d’oli i quan han estat dauradetes les hem posat en paper absorbent per a eliminar l’excés d’oli.
Com he comentat abans han fet 3 grups i cadascú ha fet un xicotet cartell amb el formatge que duien les seues boletes i un dibuix, a més d’una recepta conjunta. Quan han vingut el professorat tastador lis han explicar com han realitzat la recepta, el formatge que duia cada plat i les intoleràncies o al·lèrgies, que en aquest cas són a l’ou, gluten, pebrenegre i lactosa. No obstant, les nostres tastadores no tenen intoleràncies a res i tot lis agrada! La puntuació d’avui ha sigut molt bona, a excepció d’unes boletes que tenien massa pebre negre, i hem tingut que recordar que cuinem per a nosaltres però també per a altres persones i hi ha que salpebrar l’aliment per a tots els públics.
Per últim han netejat la cuina com tots els dies ja que és tant important el principi com el final!





























































































