VISITA A L’ILLA DE LA REUNIÓ ( Projecte Erasmus )

Dins del marc del nostre projecte Erasmus “ Notre alimentation, un acte citoyen,” alumnat de 1r de batxillerat del centre acompanyat de dos professores han visitat l’illa de la Réunion. Es tracta de la segona vegada que visitem la regió francesa situada a més de 10.000 kms de París. El viatge ha estat tot un espectacle natural de canons, rius, cascades, grans cims, llacunes, platges de sorra blanca, platges volcàniques, plantes i flors de colors brillants i fruites exòtiques,… i sobretot una aventura cultural per les característiques de la població que habita l’illa. L’illa de la Reunió és una alquímia única marcada per múltiples patrimonis, que configura una societat cosmopolita oberta i tolerant. Les cultures dels orígens, llengües, religions i costums dels que van arribar a l’illa formen un conjunt únic pel que fa a cultura i tradicions. Les famílies que han acollit el nostre alumnat eren multiculturals i multiracials, i això ha fet que l’experiència haja estat molt enriquidora. Tot un descobriment de les tradicions, de la gastronomia i de la religió, així com de les llengües pròpies, com el “créole” ( crioll )

El primer dia vam començar amb activitats trenca-gel en grups internacionals i la visita del centre. Els següents dies vam participar en activitats diferents com ara una xarrada del responsable de l’empresa SIVA, guardonada per la seua innovació en el tractament ecològic dels mangos avant de l’exportació.

Una altra activitat organitzada va ser la visita del museu Stella Matutina que conta la historia de l’illa de la Reunió a través de la producció de la canya de sucre. Coincidint amb la celebració de la 32ª edició del festival de la ciència, l’esport i la pràctica esportiva que estan en el punt de mira dels Jocs Olímpics i Paralímpics de París de 2024, el Museu Stella i el Museu de la Sal ens van proposar un curs combinant ciència i esport, convidant els participants a l’excursió a través de la sabana, on ens va acompanyar Jean-Louis Prianon, tota una llegenda de l’illa, campió de França d’atletisme i ambaixador regional del Festival de la Ciència. Un arquitecte local ens va fer un taller de lectura del paisatge de la sabana que van permetre l’alumnat de submergir-se en este camí únic. Un dia on la ciència i l’esport es van fusionar per a crear uns records inoblidables.

Una altra activitat molt interessant va ser la visita del Conservatori Botànic Mascarin. La visita guiada permet conèixer millor la vegetació de l’illa de la Reunió i les seves característiques, i entendre l’evolució del paisatge natural de l’illa des de l’arribada de l’home. La visita va seguir un recorregut cronològic, marcat per les principals plantes introduïdes, les principals etapes d’ocupació del sòl i la desforestació. Trobem així la introducció del cafè, després les espècies i els arbres fruiters, seguit de la canya de sucre i el gerani…..

Al centre vam poder gaudir del concert d’un grup de música local per tal de promoure la llengua criolla i els instruments propis de la cultura de la Reunió.

Per acabar, una activitat no menys important va ser la creació i posada en marxa de la web del nostre projecte. Una plataforma on poder mostrar totes les activitats desenrotllades, els productes elaborats  i les experiències viscudes a les visites de Luxemburg, Portugal, França i Ontinyent. https://sites.google.com/view/notrealimentationunactecitoyen/page-daccueil