Eduardo Primo Marqués

Eduardo Primo Marqués va néixer, en 1899, a la ciutat de Carlet. La seva mare, Salvadora Marqués, [..]. El seu pare, Armancio Primo era un pagès que conreava els seus camps i amb ells atenia al manteniment de la família. [..]

La labor docent d’Eduardo Primo Marqués a Carlet va ser gegantesca: a l’escola de primer ensenyament, els seus dots pedagògics i la seva vocació van formar a centenars de carletenses, donant-los una base cultural i una educació ciutadana que encara recorden els que van anar els seus alumnes. Però el treball més meritori ho va fer formant batxillers. A Carlet, llavors, solament unes poques famílies riques donaven estudis universitaris als seus fills. Eduardo Primer trobava entre els seus alumnes de l’escola primària, intel·ligències despertes que es perdien, i es va obstinar que florissin en estudis superiors, Va ser convencent als pares amb pocs béns perquè fessin un sacrifici, perllongant els estudis dels seus fills i va organitzar un centre de batxillerat on estudiaven docens d’alumnes, que avui són jutges, catedràtics, metges, etc., de prestigi.

Al pati de la seva casa de mestre va fer un rafal. Ell mateix es va construir taules i cadires, i va començar la seva labor fent classes a l’hora que acabaven les de l’escola primària. A l’hivern, quan hi havia classes nocturnes d’alfabetització d’adults, empalmava unes classes amb unes altres, sense temps amb prou feines per sopar. La seva capacitat de treball era pasmosa.

Però més admirable era la seva intel·ligència, que li permetia dominar totes les disciplines del batxillerat, des del llatí i la literatura a la física, la química o les matemàtiques, que explicava amb una claredat d’idees que les feia intel·ligibles i grates, despertant-se allí moltes vocacions. Aviat es va estendre la fama d’aquest miracle pedagògic i van acudir a ell alumnes de molts pobles veïns.

Quan en 1936 va morir Eduardo Primo Marqués, va haver-hi dolor sentit en la Ribera Alta del Xúquer.

Eduardo Primo Yúfera.
Fill de D. Eduardo Primo Marqués i Catedràtic