“Fem de l’escola un somni i del somni una realitat”

Nom de l'experiènia /Nombre de la experiencia

“Fem de l’escola un somni i del somni una realitat”

Dades del Centre /Datos del Centro

CEIP 9 D'OCTUBRE

ALCÀSSER

Breu descripció /Breve descripción

Projecte: ”Comunitat d’Aprenentatge”.

Englobat dins d’un model d’escola inclusiva i seguint un model l’aprenentatge dialògic, portem a terme actuacions educatives d’èxit basades en evidències científiques que augmenten els aprenentatges i milloren la convivència: Grups Interactius, Tertúlies Literàries Dialògiques, Comissions Mixtes.
(projecte basat en la recerca realitzada pel grup CREA de la universitat de Barcelona)

A més a més la convivència s’emmarca dins d’unes actuacions denominades “Espais de Diàleg”. Són uns espais oberts que tenim alumnat, professorat, famílies i equip de menjador. A través d'un diàleg basat en arguments de validesa, des del respecte i la igualtat, arribem a acords i consensuem aquelles normes que volem que regisquen les nostres relacions per assegurar unes relacions lliures de violència des de les primeres edats.

També ressaltar les actuacions metodològiques actives i bones pràctiques que al centre es desenvolupen a partir del treball col·laboratiu de l’alumnat, com: dinàmiques per a l’adquisició de la lectoescriptura al 1r cicle que fomenten la creativitat en el desenvolupament de les tasques dins de les àrees lingüístiques, afavorint una transició més suau i acollidora; treball per tasques; tallers d’expertes i experts; creació de projectes integrals per a la realització d’una companyia de teatre.

Totes aquestes activitats inclusives conformen el dia a dia de l’escola fomentant la construcció d’aprenentatges significatius, l’increment de les competències bàsiques de l’alumnat a la vegada que es desenvolupen habilitats socials.

Objectius /Objetivos

- Millorar l’aprenentatge de tot l’alumnat.

- Millorar la convivència dins del centre, però també, en el conjunt de la comunitat educativa.

- Incrementar el percentatge d’alumnat que assoleix els objectius i les competències clau.

- Crear un clima d’altes expectatives per a tots i totes.

- Desenvolupar canvis organitzatius i metodològics que contribuïsquen a la democratització de l’aula i dels coneixements.

- Millorar la competència emocional i les habilitats d’interacció social de l’alumnat per aconseguir una major inclusió socioeducativa, compensant les desigualtats.

- Fer una transició més suau entre Infantil i Primària.

- Afavorir el procés, les vivències i interessos de l’alumnat tenint molta cura de seua la motivació.

- Dur un seguiment el més fidel possible, dels avanços de l’alumnat per tal d’oferir-los l’acompanyament que cadascú requereix.

Aspectes que es mostraran /Aspectos que se mostrarán

- Justificació teòrica del projecte d’escola. Projecte Educatiu del Centre en la pràctica.

- Observació directa de l’organització com a Comunitat d’Aprenentatge i de les actuacions d’èxit que es desenvolupen a les classes: grups interactius, tertúlies literàries dialògiques (a Infantil i a Primària).

- Visió general de l'organització dels espais de diàleg que funcionen a l’escola. Observació directa d’aquestes, visualització de vídeos i cartells de difusió elaborats per l’alumnat (Infantil i Primària).

- Observació de les actuacions metodològiques actives i bones pràctiques que al centre es desenvolupen a partir del treball col·laboratiu de l’alumnat: treball per tasques, tallers d’experts i expertes i que fomenten la creativitat en el desenvolupament de les tasques dins de les àrees lingüístiques (Primària).

- Temps i espai per a la reflexió i intercanvi pedagògic de les pràctiques observades.

- Valoració i avaluació col·laborativa de la proposta.

- Suport al centre observador per a posar en pràctica les actuacions observades, en cas que ho sol·licite.