L’any 1994 s’inaugurava el Centre de Formació d’Adults Vicent Ventura, projecte educatiu impulsat per la Secretaria de Formació de CCOO-PV en el marc del programa de la Generalitat Valenciana per a l’animació i promoció de la formació permanent de persones adultes.

Tres mestres cobrien les necessitats d’alfabetització, i també oferien la possibilitat d’obtindre el Graduat Escolar (l’antic ). L’FP1 de la branca sanitària, així com l’espanyol per a estrangers completaven l’oferta formativa en aquells primers temps. Més d’un centenar d’alumnes ompliren les aules el primer curs, nombre que ha anat augmentant progressivament fins arribar als més de 600 en els darrers cursos.

L’any 2001 obtinguérem l’autorització per impartir el segon nivell de cicle II i al claustre s’incorporaren 3 nous docents, 2 dels quals del cos de secundària. Actualment el claustre el composen 3 mestres i 3 professors/es.

Mitjançant el decret 64/2019, del 26 d’abril el Consell creà el CFPA Vicent Ventura, ara ja centre públic, depenent de Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, que dona continuïtat al projecte educatiu singular encetat l’any 1994.

L’oferta formativa ha anat canviat atenent el context en constant transformació: el que foren programes per a preparar les proves lliures de Graduat, accés a Cicles formatius i Universitat, són ara més grups de castellà per a estrangers.

L’objectiu de l’escola, des del seu inici, va ser el d’atendre les necessitats formatives i educatives de la classe treballadora, posant especial atenció en els sectors més vulnerables.

Atendre les necessitats formatives i d’inclusió, social i laboral, del col·lectiu migrant ha sigut, per tant, un dels seus trets identitaris:

Des de 1997 a 1999 participàrem en el projecte INTEGRA-FORJA amb els objectius de millorar la competència lingüística i la inserció de la població migrant.

A banda dels cursos d’alfabetització i espanyol per estrangers, des del curs 2008/2009 s’oferta el programa formatiu Taller de Valencià (Taller de Llengua i Cultura Valencianes primer, després El Valencià, instrument – o Vehicle- de Ciutadania, i actualment Taller de Ciutadania Valenciana) amb el múltiple objectiu de convidar l’alumnat d’origen estranger a conèixer llengua pròpia i patrimoni del lloc que habita i del qual és ciutadà/na, així com obtindre un certificat que li siga útil en el procés d’arrelament. La necessitat d’aprovisionaments formals passa ara per ajudar un bon nombre de persones migrants a preparar les proves per a l’obtenció de la nacionalitat, i així ho reflexa també la nostra oferta formativa.

Cada curs s’ha conseguit una major presència d’alumnat immigrant, que en principi venia atret pels programes de llengua, en el II cicle d’ensenyament reglat.

Des del primer Projecte Experimental fins a l’actualitat els docents han procurat que el pas de l’alumnat per l’escola fora una experiència que tingués valor per ella mateixa. S’ha utilitzat des dels inicis una pedagogia que genera una estructura horitzontal, que facilita l’aprenentatge cooperatiu i significatiu.

Cada curs, des del primer, l’escola està oberta: l’alumnat cada curs ha eixit per conèixer el seu entorn més proper, per conèixer la història de la ciutat passejant-la, per apropar-se a les institucions des dels espais que ocupen, per conèixer la importància de la vegetació urbana i la importància de paratges propers,…Però no només ha eixit l’alumnat sinó que han entrat exposicions, col·loquis, tallers, jornades,…que s’han organitzat durant tots aquests anys.

És ja tradició, el Berenar Intercultural, la Marató fotogràfica, el Concurs literari, l’Airellibre, la Festa de Comiat i el Projecte Anual d’Escola (menció especial al projecte Sembrant Diversitat, desenvolupat en col·laboració a la Regidoria de Parcs i Jardins).

Va sent també tradició el projecte sobre l’Horta que desenvolupem cada curs lligat a la Marxa anual organitzada per la Xarxa d’escoles per l’Horta de la que formem part. Som una escola arrelada i compromesa.

En definitiva, s’explora des dels orígens i sense parar, una pedagogia que ara es diu innovadora i que vol ser alliberadora, generadora d’autoestima, de convivència inclusiva i d’equitat.