Castelo da Maia (maig 2023)

Aprenentatge per observació a l’Agruppamento de Escolas de Castelo da Maia (Porto - Portugal) - Mobilitat en transport ecològic

Pau Carrasquer Estornell

1r dia: dilluns, 15 de maig de 2023

Salutacions en persona després de tantes trobades virtuals amb Rosa Soares Fernandes (professora d’anglés i coordinadora Erasmus+ de la secció d’adults. Hem d’anticipar que a Portugal els centres educatius no universitaris (des d’infantil fins a Batxillerat) estan agrupats a un mateix recinte.

Em sorprén que també tinguen projectes artístics i de reivindicació social:

IMG_2315

Tot seguit, reunió de treball amb Daniel Nuno (cap d’estudis de la secció d’adults) i la resta de companyes d’orientació educativa.

En aquesta reunió comparem els dos sistemes educatius i reflexionem sobre les possibilitats que es dona a la població adulta de reincorporació a l’educació reglada. A Portugal l’educació d’adults està esclusivament enfocada cap a l’obtenció tant del títol per tal d’accedir a la universitat com als cursos dels centres d’ocupació professional.No hi ha educació no formal.

Em sorprén l’aula a l’aire lliure.

IMG_2303

2n dia: dimarts, 16 de maig de 2023

Aquest segon dia de treball visitem altres espais de l’edifici que comparteixen l’Escola d’Adults amb els Centres d’Educació Mitjana i de Secundària (els primers en horari nocturne,de 19:00 a 23:00, i els segons en horari matinali vespertí, de 8:00 a 18:00).

Em sorprén l’aula a l’aire lliure:

IMG_2387

A continuació assistisc a dues classes d’anglés en dos diferents nivells: als equivalents GES 1 i GES 2 del sistema educatiu nostre. El nivell d’anglés de l’alumnat dels dos grups és molt superior al del nostre alumnat. Sembla que l’exigència per part del sistema educatiu portugués és molt superior al nostre.

IMG_2396

Tot seguit assistisc a una classe d’un projecte d’emprenedoria interessantíssim.

IMG_2406
IMG_2409

3r dia: dimecres, 17 de maig de 202

Aquest tercer dia assitisc a tres classes ben diferents:

- La primera classe és amb Jorge Simôes, professor de l’àmbit de Societat, Tecnologia i Ciència, en la qual exposem la situació climàtica, les polítiques anticrisi climàtica i les possibilitats que es podrien dur a terme tant a Portugal com a l’estat espanyol. Han estat treballant aquesta matèria durant tot el trimestre i tenim un debat ben interessant.

IMG_2492

-La segona classe és amb la professora Luzia Abreu i pertany a l’àmbit de Ciudadania i Professionalitat. L’alumnat exposa de manera oral els seus treballs sobre diversos problemes de la ciutadania a la societat portuguesa. Hi ha maquetes, vídeos, murals… Un conjunt de treballs ben interessant.

IMG_2495

- La tercera classe és amb el professor Valdemar Maia i pertany a l’àmbit de Societat, Tecnologia i Ciència. En aquesta explica l’alumnat el sistema planetari solar i analitza els diversos fenòmens astronòmics.

IMG_2501

4t dia: dijous, 18 de maig de 2023

Recorregut per Porto amb part de l’alumnat de l’escola realitzat per la professora. Durant el recorregutr vam poder visitar el carrer Santa Catalina per tal d’iniciar el recorregut pel Café Majestic, el Café Guaranay i el Café Progreso. Tot seguit vam poder visitar la Cámara Municipal de Porto, l’Estaçâo de S. Bento i les seus meravellosos taulells.

A continuació vam seguir aquesta passejada monumental a peu per la rua dos Clérigos i els seus meravellosos edificis, com l’església dos Clérigos. Aquest carrer ens va conduir a l’esplèndid edifici que alberga la Livraria Lello.

Finalment vam acabar el recorregut en la Praça Guilherme Gomes Fernandes on se situa l’estàtua del comandant dels bombers que dona nom a la plaça i a només dos carrers de la plaça trobem el Panel de taulells de Joana Vasconcelos. Una artista avantguardista que posa en relleu el desenvolupament de l’ús del taulell també entre els i les artistes més jòvens.

IMG_2593
IMG_2587