PLA LECTOR

Fomentar la lectura és un dels objectius principals de la comunitat educativa. Si hi ha una idea que ningú posa en dubte és que la competència lectora és la base per a aconseguir la resta dels coneixements.

El Pla Lector, adequat a la nostra realitat escolar, és  capaç d’unificar estratègies, optimitzar recursos i sistematitzar accions per a obtindre resultats més satisfactoris que augmenten els índexs lectors, afavorisquen la comprensió lectora i impliquen el treball de les competències bàsiques.

L’objectiuno és només fer llegir més sinó ensenyar a llegir millor, siga com siga la finalitat amb la qual es llija i el suport que s’utilitze. Per això, s’aborda no sols els textos que es lligen sinó el que es fa amb ells.

Mai “llegim”, sempre “llegim per a”. De fet, interactuem de manera diferent amb els textos d’acord amb el que necessitem d’ells, utilitzant diferents estratègies per a introduir-nos en els textos, per a moure’ns en el seu interior i entre ells. Per això, l’objectiu global ha de ser saber usar una major varietat de textos per a diferents finalitats, tant d’ús educatiu com personal:

• Llegir per a aprendre

• Llegir per a gaudir

• Llegir per a reflexionar

• Llegir per a expressar-se millor de manera oral i escrita

• Llegir en la Societat de la Informació

En el nostre pla lector tenim en compte:

• La lectura és una font d’informació, d’aprenentatge i de plaer. Per tant, llegim de manera diferent depenent de quin siga el nostre objectiu.

• Llegirno és únicament saber decodificar un text, sinó més aviat saber entendre-ho. Si no els comprenem, els textos acaben per resultar-nos avorrits i la lectura deixa de ser una activitat satisfactòria. Per això, el treball sobre la comprensió lectora és bàsic i ineludible en qualsevol projecte o pla de foment lector que es vulga dur a terme amb garanties d’èxit.

• Si la lectura és una font d’informació i d’aprenentatge, això significa que la lecturano és una activitat exclusivament de caràcter literari i, per consegüent, en un pla de foment de la lectura s’han de programar també activitats de lectura relacionades amb les temàtiques de les àrees no lingüístiques: coneixement del mitjà, artística, religió, matemàtiques, història, ciències, filosofia, educació física, etc.

• Tampoc s’ha d’associar la lectura als textos que es transmeten en forma de llibre, ja que també es fomenta l’hàbit lector mitjançant els còmics, les revistes – d’informació general o específica, de temàtica musical, esportiva, etc.–, els periòdics… i, sobretot, en l’època actual no hem d’oblidar mai que es llig molt en suport digital i online.

Finalment, pel que respecta a l’altre concepte, el d’animació o foment de la lectura, hem de deixar molt clar que no ho entenem com un conjunt d’activitats exclusivament de caràcter lúdic que requereixen la figura d’un mediador, docent en el nostre cas, que necessàriament haja d’actuar disfressat i transformat en un prestidigitador màgic que amb la vareta transforma en plaer qualsevol lectura i converteix en lectors voraços als oïdors incauts que li escolten. No,no és aquesta la concepció que tenim del foment de la lectura, però tampoc renunciem a planificar i realitzar aquest tipus d’activitats quan siga possible i convenient.

Per a nosaltres, el foment de la lectura és el conjunt d’activitats, jocs i estratègies que faciliten, a poc a poc, el contacte dels xiquets i les xiquetes amb els llibres i que permeten, a través del plaer de la lectura, la creació, la formació i la consolidació d’un hàbit lector permanent i necessari per a la formació integral de les persones.