Les Matinals d’història de la ciència són trobades anuals entre professionals de la història de la ciència i de l’ensenyament de les ciències, destinats al diàleg entre la recerca en història de la ciència i de la medicina, la pràctica professionaldel professorat d’ensenyament secundari, i la recerca històrica inspirada en la investigació didàctica i en els sabers de l’aula. L’objectiu és crear espais de col·laboració, on poder afrontar els reptes de la imbricació entre història i didàctica de les ciències i la transformació de la investigació històrica i didàctica en saber escolar, pràctica educativa i reflexió docent. Les matinals són organitzades per l’Institut Interuniversitari López Piñero (IILP) i el CEFIRE Específic d’Àmbit CTEM. Les anteriors matinals han estat dedicades a “ciència i gènere”, “instruments científics”, “la ciència en acció”, “les controvèrsies sociocientífiques”, “la taula periòdica” i els “museus de ciències”. Més informació al voltant de les anteriors matinals a aquesta pàgina [+] i aquest vídeo de presentació conjunta [+]
La VII Matinal està centrada en projectes d’humanitats digitals desenvolupats al llarg dels darrers anys dins del camp de la història de la ciència per tal d’explorar els seus usos en l’ensenyament de les ciències. Les primeres sessions (26-27 febrer) aborden la producció de manuals d’història de la ciència en xarxa, l’ús de blogs per a diferents temes, la publicació de fonts històriques, els museus virtuals i els catàlegs d’instruments científics històrics. La segona sessió presenta dos projectes desenvolupats durant l’any 2020 al voltant de la pandèmia de covid-19. El programa adjunt inclou enllaços als materials publicats per tots aquest projectes. De forma anàloga a matinals prèvies, l’objectiu principal és aprofitar el diàleg entre docents i investigadors en ciències, història de la ciència i didàctica per tal d’obrir noves perspectives que caldria desenvolupar, així com recursos i altres projectes online que caldria mamprendre per aprofitar les noves possibilitats de les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquest serà l’assumpte de la tercera sessió del curs (5 de març), on les persones participants podran fer propostes d’adaptació dels projectes presentats a contextos educatius particulars i discutir amb els autors els objectius, els plantejaments i les potencialitats didàctiques.
« Humanitats digitals i ensenyament de les ciències »
PROGRAMA PROVISIONAL.
Les sessions se celebraran de manera virtual a través de la plataforma Blackboard Collaborate. Per a accedir, es facilitaran els enllaços als participants.
Sessió 1. Divendres 26 de febrer. 18-20 h.
1) La nova història de la ciència i els projectes de manuals en xarxa. Sabers en acció. Un projecte de l’Institut Interuniversitari López Piñero (IILP) i la Societat Catalana d’Història de la Ciència i la Tècnica (SCHCT). José Ramón Bertomeu Sánchez (IILP-UV). https://sabersenaccio.blogs.uv.es/primeraparte/
2) Les fonts històriques: bases de dades documentals en línia. El projecte Sciencia.cat. Carmel Ferragud (IILP-UV).https://sciencia.cat/
3) Els recursos audiovisuals: els documentals científics. Ximo Guillem (IILP-UV) : shorturl.at/blzZ9
Discussió
Sessió 2. Dissabte 27 de febrer. 10-13 h.
4) La ciència a les aules. El projecte Modesto Bargalló. Luis Moreno Martínez (Colegio Nuevo Velázquez, Madrid). https://modestobargallo.jimdofree.com/
https://cienciaulas.wordpress.com/
5) Els museus: catàlegs i exposicions online. La Comissió d’Instruments Científics de la Societat Catalana d’Història de la Ciència. Josep Simon (IILP-UV)
http://www.instrumentscientifics.org/comic/
Discussió
6) La covid-19 i els recursos online (I) : “Cuarenta historias para la cuarentena”. Un blog i llibre electrònic de la Sociedad Española de Historia de la Medicina (SEHM). Enrique Perdiguero (IILP-UMH) i Ignacio Suay (IILP-UMH) https://sehmepidemiassaludglobal.wordpress.com/
https://sehm.es/wp-content/uploads/2020/08/Cuarenta-historias-para-una-Cuarentena.pdf
7) La covid-19 i els recursos online (II): La sèrie « En Temps de Covid-19 » de la SCHCT. Josep Simon (IILP-UV) i Alfons Zarzoso (Museu d’Història de la Medicina de Barcelona). https://blogs.iec.cat/schct/en-temps-de-covid-19/
Discussió
Treball en línia. Els participants poden triar un dels projectes i pensar una proposta d’adaptació curricular dins del context educatiu en el qual treballen. La sessió 3 es dedicarà a la presentació i discussió sobre les propostes.
Sessió 3. Divendres 5 de març. 18-20 h. Presentació de propostes didàctiques i discussió.
Les persones participants poden triar un dels projectes i pensar una proposta d’adaptació curricular dins del context educatiu en el que treballen. Hauran de presentar aquesta proposta dins d’aquesta sessió i discutir-la amb la resta de participants i ponents.
Inscripció: http://cefire.edu.gva.es/sfp/index.php?seccion=edicion&id=9343069&usuario=formacion
Inici de la inscripció: 13 de gener al 15 febrer de 2021. Places: màx. 50.
Més informació: www.uv.es/ihmc
Organitzen:
Institut Interuniversitari “López Piñero” (IILP), UMH-UJI-UV-UA.
CEFIRE Específic d’Àmbit Científic, Tecnològic i Matemàtic.