CEIP Miguel Hernandez

Per què Aules Transformadores? (formació, antecedents…)

“Si vols canviar les coses, no fages sempre el mateix”. Albert Einstein

Aquest va ser el punt d’inici al nostre centre. Es respirava un aire de canvi i veiérem en aquesta formació un possible punt de partida. Després d’assistir a les jornades d’Aules Transformadores de Gandia, ens va entusiasmar aquest projecte i decidírem fer la formació.

Amb el desenvolupament de la formació i amb la visita realitzada a l’Aula Transformadora de València vam començar a somniar amb la nostra aula.

La motivació d’aquest inici en el canvi de metodologia és un canvi de mirada on l’alumnat és el protagonista del seu procés d’ensenyança-aprenentatge. També el centre porta uns cursos realitzant una transformació pedagògica amb un procés de reflexió amb tots els membres del claustre i modificant aspectes com metodologies, espais, inclusió, i definir actuacions de línia de pedagògica del nostre centre.

Procés de transformació

• Metodologia

Al centre utilitzem estructures cooperatives, tertúlies dialògiques literàries, 30 minuts de lectura diària a Primària i l’hora del conte a Infantil, Estacions d’Aprenentatge i Grups Interactius, matemàtiques manipulatives I competencials (Innovamat), Resolució dialògica de conflictes (El Club de la Valentia).

• Tecnologia

El centre ha aprovat aquest curs el seu Pla Digital de Centre (PDC) incentivant i fent formacions, tant a nivell personal pel CEFIRE, com a nivell intern amb l’assessor TIC. Som CDC des del gener de 2023 i hem introduït al centre una nova forma de treballar amb One Drive. El centre compta amb una aula d’informàtica i tauletes digitals. Per tant es fusionen les TIC amb les diferents àrees i propostes del centre. Així com s’inicia a l’alumnat a l’ús de l’Entorn Virtual d’Aprenentatge «AULES».

• Ambients i espais d’aprenentatge

Hem realitzat transformació d’espais a les aules de primària, on s’ha dedicat en totes elles un racó lector, també als primers cursos s’ha ubicat un espai per a l’assemblea, amb l’objectiu de seguir amb la línia metodològica que fan ús a l’etapa d’infantil i poder tenir un procés de transició més positiu. També s’han muntat racons de lectura i treball als corredors amb la finalitat de dotar d’oportunitat d’aprenentatge i participació a tots els espais del centre, fent ús d’una organització en la que l’alumnat puga circular lliurement pel centre a l’hora de desenvolupar activitats o tasques d’una manera integral i autònoma. Arrel d’aquest canvi de mirada transformadora d’espais sorgeix la necessitat de transformar la nostra biblioteca i l’espai d’usos múltiples, amb un disseny focalitzat en donar més utilitat i funcionalitat per al treball diari.

Futurs reptes

Crear una aula transformadora partint dels escassos recursos econòmics que té el centre i anar dotant-la dels recursos materials necessaris. El pas següent serà crear una organització horària per a que tot el centre puga gaudir d’eixa aula en les sessions de Projecte Interdisciplinar.

>   Xarxa de Centres AT