El talent i la creativitat de l’IES Josep de Ribera de Xàtiva tornen a brillar. Dos dels seus equips, SINVISILLOS i VIONICS, han sigut seleccionats com a finalistes en els Premis SAPIÈNCIA 2025, uns guardons que reconeixen els millors projectes científics i humanístics de l’alumnat de la Comunitat Valenciana.
Sin Visillos – Carmen Martín Gaite
El projecte “Sin visillos: Carmen Martín Gaite” ha sigut finalista en l’àrea d’Arts i Humanitats. Està desenvolupat per les alumnes Mireia de la Fuente Galindo, Neus Sanz Murillo i Leticia Belén Boluda Moscardó, sota la tutoria de Laura Martínez Ibáñez i Ana Belén Pina Linares. La proposta ret homenatge a l’escriptora Carmen Martín Gaite amb motiu del seu centenari i busca visibilitzar el paper de la dona en la literatura i en la societat. El treball combina investigació, expressió artística i innovació comunicativa, amb exposicions, il·lustracions i podcasts creats per les mateixes alumnes.
“Estem emocionadíssimes. Haver arribat a la final ja és un gran èxit. Aquests premis estan valorats per professorat universitari de tota la Comunitat Valenciana i demostren que, des d’un institut públic, amb ganes i esforç, es poden fer grans coses”, ha explicat Laura Martínez, una de les tutores, en declaracions a Ràdio Xàtiva Cadena SER.
Actualment, el projecte pot visitar-se a la Biblioteca Municipal de Xàtiva, on roman exposada la mostra amb il·lustracions i codis QR que enllacen als continguts sonors elaborats per les estudiants.
VOTA EL PROJECTE I AJUDA’NS!:
VIONICS
Per la seua banda, el projecte “VIONICS. Vehicle Impulsat Iònicament per a la Navegació i Innovació Científica Sostenible”, finalista en la categoria de Tecnologia i Enginyeria, i que ja va guanyar la XX Fira Experimenta organitzada per la UV el passat mes de maig a la Ciutat de les Arts i les Ciències, ha sigut realitzat pels alumnes Xavier Roca Calvo, Agustí Garcia Suàrez i Guillem Ruiz Peris, amb la tutoria de Pau Calvo Garcia.
Aquests tres alumnes, han demostrat una gran maduresa científica i tècnica, així com una destacada capacitat per treballar en equip. Cadascun ha aportat els seus coneixements específics, formant un grup complementari i rigorós que ha treballat amb esforç i motivació per fer realitat una idea innovadora. Aquesta iniciativa combina ciència, tecnologia i enginyeria i, per descomptat matemàtiques, sostenibilitat i creativitat per desenvolupar un model de transport propulsat mitjançant tecnologia iònica.
La proposta es basa en un motor molt especial: el motor iònic. La característica més sorprenent és que no té peces que es mouen, ni hèlixs ni rodes. En lloc d’això, utilitza l’aire del voltant i l’electricitat per crear moviment. Hui en día aquesta tecnología está present en la industria espacial i a nivel domèstic la podem trovar en eixugadors de cabell i ventiladors comercials. Sobretot d’una marca amerciana molt coneguda
“És un projecte científic, tecnològic i educatiu, basat en la construcció real de motors iònics, però també és molt més: és una experiència transformadora per a l’alumnat, que combina ciència, tecnologia d’avantguarda, valors i passió per aprendre”, ha comentat el tutor de l’equip Pau Calvo en declaracions a mitjans de comunicació locals en la I Fira de Ciència al Carrer d’ací de Xàtiva que es va realitzar el passat més de juny.
VOTA EL PROJECTE I AJUDA’NS!:

El divendres passat el departament de Geografía i Història del nostre centre va presentar els resultats de l’enquesta sobre intenció de vot i política municipal, realitzada per l’alumnat de 1r de batxillerat de Ciències Socials i Humanitats.




Estimades famílies,
ENTRADA D’ALUMNAT. Curs 2025-2026 

