Job Shadowing en França

El Sistema Educatiu Francés y els ODS en les Escoles Normandes

El mes de maig passat, entre els dies 16 i 19, vam tindre l'oportunitat de viatjar a França a realitzar una mobilitat tipus Jobshadowing, emmarcada dins del projecte Erasmus+ KA1, “Cap al 2030”.

Amb la mirada posada en la sostenibilitat i l'Agenda 2030, amb els seus Objectius de Desenvolupament Sostenible, estem implementant aquest projecte en l'IES Severo Ochoa. L'objectiu d'aquest viatge va ser el de conéixer de primera mà, com es treballa a les escoles franceses els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

Vam tindre la gran sort de fer aquesta mobilitat, tres docents de l'IES Severo Ochoa. D'una banda vam ser Merche Valero, la directora del centre, Juan Francisco Reina, un dels orientadors i finalment, Rosa Jurado, coordinadora de Secundària.

En primer lloc, volíem fer constar el nostre agraïment a Monsieur Nicolas Gendreau, inspector de L’Académie de Normandie, que és qui va organitzar aquesta trobada i va anar gràcies a ell que vam poder realitzar la visita i aprendre tot el que vam aprendre.

Amb base en Rouen, visitem les instal·lacions del Collège Robespierre. Des d'allí, se'ns va brindar l'oportunitat de compartir experiències i veure iniciatives que duien a terme docents en altres nivells i d'altres centres.

És difícil resumir en poques paraules les nostres vivències i el nostre aprenentatge. Cal destacar que el canvi curricular de fa un parell d'anys va impulsar la introducció en el currículum de temes relacionats amb la sostenibilitat el que permet poder dur a terme iniciatives des de l'aula que promouen els Objectius de Desenvolupament Sostenible que figuren en l'Agenda 2030.

Vam veure iniciatives comunes en la majoria de centres francesos, com el nomenament d'un o dos Eco-delegats per classe, la missió de la qual és promoure accions de millora a les escoles, sobre la sostenibilitat. Altres iniciatives podrien ser la realització de ecoauditorías, activitats de recollida de residus prop dels centres escolars (Clean-Walk), reciclatge de taps de botelles en col·laboració amb una empresa local que fabrica cadires de rodes, gestió de residus, hort escolar, fer compost en els centres escolars, hotel d'insectes, treballar per un menú sostenible en els menjadors escolars i promoure tindre zero residus en el que a deixalles de menjars es refereix.

normandia03
normandia01
normandia02

Els canvis curriculars realitzats requereixen al seu torn, uns canvis organitzatius. És per això que va nàixer en els centres francesos el Comité de Vida de Centre (CVC), que coordina les iniciatives proposades pels Ressò-delegats, amb els altres estaments de la vida escolar. És important subratllar també que els centres escolars, s'esforcen per realitzar activitats i projectes que motiven a l'alumnat, amb la finalitat que siguen un motor social que traslladen els hàbits escolars a les seues famílies i a la societat en general.

Amb la finalitat de motivar als diferents centres escolars, les autoritats educatives franceses guardonen a les escoles amb l'Etiqueta E3D, que mesura el grau de sostenibilitat del centre. Hi ha per a això tres nivells establits. El nivell 1 premia el compromís, el nivell dos l'aprofundiment en temes desenvolupats amb els ODS i finalment, el màxim nivell, nivell 3, premia l'exemplaritat i l'experiència.

Sens dubte han sigut quatre dies inoblidables dels quals hem agafat moltes idees que implementarem durant el pròxim curs.

No volem acomiadar-nos sense agrair als docents dels centres amb els quals compartim experiències , el nostre més sincer agraïment pel seu càlid acolliment. A més del nostre amfitrió, el Collège Robespierre, voldríem donar gràcies als centres que van fer possible aquest intercanvi, com són el Collège Roncherolles, a la École Primaire Corneille i Saint Antoine La Forêt; també al Lycée Els Fontenelles, Collège Jean de la Fontaine i al Rectorat de Rouen.

Som conscients que el nostre objectiu de transformar nostre centre en un lloc més sostenible requereix un ardu treball. Això converteix aquest Projecte Erasmus en un gran motor de l'IES Severo Ochoa, coordinat amb altres iniciatives per a convertir sostenibilitat i innovació en un segell d'excel·lència que ens distingisca.

normandia04
normandia06