ERASMUS+

El curs 2023/24 CEIP Sant Miquel participa com a soci del consorci Erasmus+ DIGINCLUTED,  coordinat per la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació.

Projecte acreditat de mobilitat de les persones d’educació escolar KA121. 2023-1-ES01-KA121-SCH-000135952

24/05/24

Per a la darrera jornada de la visita ens han preparat una sorpresa d’acomiadament; una activitat complementària pels i drets més importants de la ciutat del Tessalònica.
Hem anat a fer la visita amb els grups de 3r cicle. Ha sigut un dia diferent on ens han acompanyat Heleny, la “Shadow Teacher”(mestra de PT) i l’altre tutor.


Hem pogut observar el treball d’inclusió en un entorn diferent, fora del centre; així també hem pogut intercanviar punts de vista amb les mestres i alumnat.
L’alumnat ens havia preparat les explicacions dels diferents llocs pels que hem anat passant: biblioteca, Torre Blanca….convertint-se en els nostres guies.
Les mestres ens han explicat que, amb les eixides, van adquirint responsabilitats i autonomia; ho hem pogut veure al fer l’eixida, ja que ells mateixos ens ho han contat. Tant mestres com alumnat han interactuat molt amb nosaltres, donant-nos totes les explicacions que consideraven nevessaries.

Al grup amb el que hem fet la visita per Tesalònica hi havia sols un alumne NESE, la mestra de PT que l’acompanyava en cap moment anava a solament amb ell; anava atenent a tots junt a la tutora, sense pedre’l mai de vista, donant-li autonomia i facilitant la relació amb la resta de companys i companyes.
Cal remarcar que l’atenció individualitzada de la que poden gaudir és molt elevada, degut al nombre de recursos humans que en aquest cas tenen per alumnat( 4 especialistes per a 5 alumnes amb necessitat).

Amb aquesta activitat hem acabat la mobilitat, i ens acomiadat de la directora del centre. Ha sigut una experiència molt enriquidora i profitosa per a tots nosaltres.

23/05/24

Al dia de hui hem pogut veure el treball que es realitza en competència digital: programació i llenguatge computacional, ambdues observacions han estat molt interessant i divertides. Crida l’atenció que el mestre d’informàtica, Kostas, usa el servidor del Lliurex, no oficial del ministeri d’educació, que connecta des de l’aula d’informàtica del centre.

A la primera de les observacions hem vist l’ús de la plataforma Mind+ de l‘empresa DF Robots (similar a l’Scratch). L’alumnat aprèn el llenguatge de programació, i ha de realitzar un producte final atenent a les indicacions que el mestre va donant al temps que avancen.

També ens comenta que solament treballa una hora setmanal amb els diferents grups, i no dona temps a avançar tot el que li agradaria, però la motivació dels xiquets i xiquetes és molt elevada. Així mateix, també ens indica que, com que porta diversos anys amb els grups, ja són capaços de realitzar alguns productes de cert nivell.

L’altra observació ha servit per veure la plataforma “Astro Pi”, on l’alumat ha realitzat un projecte de construcció d’una nau espacial. Cada centre participant rep una placa “Raspberry Pi”; una placa de programació (ordinador menut), on els centres participants escriuen el codi d’un programa. Aquesta placa es enviada, juntament amb la resta de plaques dels centres participants a un satèl·lit. Aquest treball es realitza en col·laboració amb la Universitat, i reben les dades de cada placa en el moment que s’està executant el programa. Per aquest treball han rebut una certificació de l’Agencia Espacial Europea.

Per a finalizar el matí, hem assitit a una clase de 1r d’Educació Primària, on també estaven iniciant-se a l’Scratch.

Ens agradaria remarcar que la xarxa, la connectivitat, els endolls per als dispositius són molt més deficients que els dels nostres centres.

22/05/24

Tercera jornada del “Job Shadowing a Tessalònica”. Després de les sessions d’ahir, hui hem observat el treball de la competència digital i escrita, a través de l’ús dels Ipad. També ens han explicat que l’alumnat de 4t a 6é tenen el seu propi dispositiu mòbil; tot açò després de passar la pandèmia de la COVID-19.

En aquestes sessions, ens hem presentat i hem conversat  amb l’alumnat a les aules. Hem seguit observant la plataforma corporativa, així com altres aplicacions que nosaltres també coneixem i usem a les nostres classes (Paddlet, Canva…). Tot seguit ens han explicat dos projectes que han fet al centre. Un d’ells era la creació d’històries digitals, on mostren l’evolució que hi ha als grups en el desenvolupament del treball de mentoria amb els cursos inferiors, detallant els moments més emocionals. Altre dels projectes que han realitzat tractava demostrar com afecten a la nostra vida els diferents invents al llarg de la història; creant així els seus propis materials d’aprentatge. Al centre, en grup prenen els acords generals (text, imatges a usar, transicions…) i a casa desenvolupen part del treball individual.

Al llarg dels projectes hem pogut observar el tractament de diferents sabers d’altres àrees no lingüístiques, realitzant així el treball CLIL. També ens han indicat que l’alumnat es coneixedor dels instruments d’avaluació (rubriques), per tel de fomentar la seua autonomia.

 Al llarg del matí també hem pogut estar amb altres docents; una de les mestres d’EF i altra tutora, on hem pogut veure com estan preprarant una activitat multicultural.  L’alumnat de 4t grau estava treballant una situació d’aprenentatge on la cultura i el ball espanyol eren protagonistes. (Això es plasmarà  en un producte final on cada grau presentarà un país d’Europa a la resta del centre i famílies).

La mestra tutora els introduïa personatges importants de la cultura espanyola (Cervantes, Picasso…) i la mestra especialista estava iniciant igualment el treball d’una coreografia que fusionava pasdoble i flamenc. Ha sigut una experiència fantàstica!

21/05/24

A l’arribada al centre hem vist la rutina d’entrada; la directora ha donat la benvinguda a tot l’alumnat, iniciant la jornada. Un alumne ha realitzat una oració religiosa, la resta estaven ordenats en files i han acabat fent el señal de la creu.

Hem assitit d’observadors a les sessions d’anglés, on treballen fent ús d’una ferramenta digital corporativa (e-me Digital Educational Platform), on l’alumnat pot treballar de manera autónoma al centre, així com realitzar sesssions de clase invertida.

En aquesta classe han participat en un projecte de construcció d’una vivenda en la lluna organitzat per la NASA. Han dissenyat en 3D diferents edificis amb eines digitals (Tinkercad) i les han presentat al concurs.
Hem comprovat que la practica oral d’anglès és més exitosa que en les nostres escoles.

Amb l’ús de les diferents Apps de la plataforma, les mestres d’anglés poden treballar les diferents competències lingüístiques al llarg de les diferents sessions.

També ens hem reunit amb les “Shadow Teacher”, que equivaldría a les mestres de PT/AL, però amb una dedicació més exclusiva a l’alumnat que ho requereix. Al mateix temps dediquen més temps a la realització d’adaptacions metodològiques i de materials, buscant el millor moment per fomentar l’autonomia de l’alumnat dins del grup.

20/05/24.

Avui, dilluns 20 de maig, els CEIP Teodoro Llorente, CEIP Doctor Vicente Trenco i CEIP Sant Miquel hem començat la visita a la Primera Escola Experimental de Tessalònica. Ens ha rebut la directora, Chrysanthi Gerani, i la sots directora, Athina Malea que és la mestra d’anglès encarregada d’acompanyar-nos en la nostra estada.


Després d’ensenyar-nos les instal·lacions ens han presentat el programa d’activitats de la setmana.
Hem presentat les característiques del sistema educatiu valencià, la realitat dels nostres centres locals i hem conegut com s’estructura d’educació primària i secundària en Grècia així com la carrera professional docent. L’Educació Primària compren l’etapa de 6 a 12 anys. L’Educació Secundària es divideix en dos etapes de tres anys, la primera obligatòria i la segona, d’altres tres, enfocat cap a la universitat i un altre itinerari de formació professional.
Les escoles experimentals en Grècia estan connectades amb la investigació universitària en pedagogia i metodologies. Els primers estudis sobre l’impacte de diferents metodologies es duen a terme en aquest tipus d’escoles i després es traslladen a la resta d’escoles de tot el territori. Estan molt bé considerades socialment i tenen una gran demanda per entrar a estudiar en elles. L’entrada escoles experimentals de secundària requereix d’una prova perquè la demanda és més alta que les places disponibles.

Amb Athina hem debatut i comentat els reptes els quals s’enfronten les escoles amb el nou paradigma del currículum a nivell europeu amb una mirada competencial i una aposta per la digitalització educativa.

A més, hem pogut visitar l’aula d’informàtica en la qual el professorat especialista duu a terme diferents projectes de programació i robòtica a l’aula. L’alumnat de tot el centre té una hora de classe aquesta aula durant tot el curs.

16/04/2024

Ja tenim al nostre tauler Erasmus+ tota la informació sobre la primera mobilitat per a compartir-la amb tota la comunitat educativa!

15/04/24

Al tornar, s’ha organitzat una reunió amb l’equip docent en la que Borja Talens ha compartit els aspectes més importants de la mobilitat. A la vegada, s’ha aprofitat la reunió per a animar a la resta del professorat a involucrar-se en futurs projectes Erasmus+.

13/04/2024. Últims moments de l’Erasmus+ DIGINCLUTED. Ha estat una gran experiència que, de ben segur, ens farà crèixer com a docents. Ara només queda compartir tot el que hem observat per tal de fer extensiva aquesta experiència a tota la comunitat educativa. Continuem…

13/04/2024. Com a cloenda, ens tornem a reunir a la Universitat de Helsinki per tal d’aprendre sobre la importància del concepte de “dissemination” referit a la divulgació dels projectes ERASMUS+ no sols amb la comunitat educativa sino amb la societat en general. Així mateix, compartir les presentacions interactives que hem fet on compartim la nostra experiència personal amb la resta de companyes i companys que han participat al curs. Ací podeu veure la nostra presentació i algunes imatges de la reunió:

12/04/2024. Com a part del programa de formació, ens hem desplaçat fins a Tallin (Estònia) per tal de conèixer la seua història i cultura al igual que el seu sistema educatiu. Una vegada més, hem aprés aspectes culturals d’Estònia que impartaran en el desenvolupament de la “dimensió europea” tant nostra com del nostre alumnat. Ací vos deixem algunes imatges:

12/04/2024. Han estat 5 dies plens d’aprenentatge que ens han permés conèixer a fons el sistema educatiu Finlandés. Aquesta experiència ens està possibilitant fer nous contactes amb mestres d’altres països europeus per a continuar amb aquests projectes que ens impacten tan positivament la nostra activitat docent i, a la vegada, al nostre alumnat. Durant aquests dies hem pogut visitar 3 centres educatius, veure les seues intal·lacions i parlar amb els seus equips directius, docents i estudiants. Tot plegat, està sent una experiència molt enriquidora i recomanable.

08/04/2024. Avui hem pogut gauidr d’una visita guiada per Helsinki que ens ha permés conèixer de primera ma el context cultural i social de la ciutat. A continuació, ens vam reunir a la Universitat de Helsinki per a que docents de primaria i secundaria ens explicaren el sistema educatiu Finlandés i el seu funcionament abans de començar a fer les visites als centres educatius. Hem pogut solventar tots els dubtes que teniem així com fer-nos una comparació inicial amb el nostre sistema educatiu.

07/04/2024. Comença l’aventura del CEIP Sant Miquel a l’Erasmus+ Digincluted; formant part del Consorci que ha organitzat la Conselleria d’Educació i els CEFIRE de Gandia, plurilingüe i TIC.
La primera mobilitat ha portat al company Borja Talens a la ciutat Finesa de Hèlsinki, on coneixerà el sistema educatiu del país nòrdic i farà diverses visites a centres educatius fins el proper 20 d’abril.

29/01/2024. Reunit el Claustre del CEIP Sant Miquel, s’informa de la participació al Consorci Erasmus+ DIGINCLUTED. En aquest reunió, i després de donar-se tota la informació, es presenten les persones que volen participar-hi; després es baremaran les candidatures i s’enviarà al Consorci.

El projecte DIGINCLUTED 2023-1-ES01-KA121-SCH-000135952 està cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. El contingut d’aquesta publicació és responsabilitat exclusiva del centre i ni la Comissió Europea, ni el Servei Espanyol per a la Internacionalització de l’Educació (SEPIE) són responsables de l’ús que puga fer-se de la informació ací difosa.