La implementació del projecte Innova Plàstica en el primer cicle d’educació primària, dins de l’àrea de plàstica impartida en anglés, ha sigut una experiència educativa molt positiva i transformadora. Aquesta proposta, integrada dins del marc dels projectes innov@ARTS i del programa implementa, ha permés treballar de manera interdisciplinària i competencial la creativitat, l’expressió artística i la consciència mediambiental, tot utilitzant l’anglés com a llengua vehicular.
El projecte “El naixement d’una illa” ha despertat l’interés i la motivació de l’alumnat a través d’un fil conductor potent i simbòlic: la idea de la creació d’una illa com a metàfora d’un món nou. Aquesta narrativa ha permés connectar amb àmbits com la geografia, la ciència, la literatura i l’educació ambiental, afavorint un aprenentatge significatiu. Les activitats proposades, molt ben estructurades en fases (reflexió, creació i exposició), han potenciat la participació activa de l’alumnat, la seua capacitat per a treballar en grup, la resolució de problemes i l’expressió de la pròpia identitat a través de la metàfora de la “illa de butxaca”.
Un dels aspectes més destacables ha sigut l’ús de l’anglés en un context real i funcional, que ha donat sentit a l’aprenentatge de la llengua mitjançant la creació de mapes, històries i representacions visuals, fomentant així el plurilingüisme i la competència comunicativa. També cal remarcar la connexió emocional amb les temàtiques tractades, especialment pel que fa a la sostenibilitat i el respecte pel medi ambient.
La valoració de la convocatòria ha sigut molt satisfactòria pel seu enfocament inclusiu, per l’autonomia que ofereix al professorat i per la flexibilitat metodològica. Com a propostes de millora, es podria ampliar el suport tècnic per a la creació de material audiovisual i potenciar espais de formació compartida entre centres participants. També seria enriquidor obrir canals estables de difusió intercentres del treball realitzat (com l’atles digital), per a fomentar una xarxa creativa i col·laborativa més àmplia.
