Les rondalles valencianes a l’Alguer

Dotze alumnes de 1r de l’ESO de l’IES l’Estació d’Ontinyent (País Valencià) visitaran l’Alguer els dies del 2 al 6 de maig en el marc d’un projecte Erasmus +. Es tracta de la proposta “COR-E: cançons, oralitat i rondalles” que vol posar en circulació entre els més joves el nostre patrimoni cultural comú i teixir llaços d’amistat i convivència en la llengua compartida. Laura Barberà i Oreto Doménech són les professores que els acompanyen amb l’ànim de fer un Erasmus que, més enllà de convergir en la uniformitat de l’anglés, puga posar en valor els parlars catalans arreu d’aquesta Europa nostra, mediterrània, diversa i plurilingüe.

L’alumnat seleccionat ha estat preparant propostes creatives i entretingudes per donar a conéixer al poble de l’Alguer les nostres rondalles valencianes. Amb l’inestimable suport de l’Ofici de l’Alguer en la persona de Gustau Navarro i amb la generositat d’associacions i persones activistes de la cultura i docents, l’alumnat d’Ontinyent gaudirà d’un programa de visita ben interessant i atapeït.

Les professores Luigina Canu i Simonetta Rosel·la de l’Istituto Comprensivo n. 2 Maria Carta han preparat amb el seu alumnat, també adolescent, un primer dia de convivència acadèmica i cultural que inclourà, amb les variants valenciana i algueresa, rondalles i llegendes, història i patrimoni. Després d’un dinar de coneixença i una ruta cultural per l’Alguer vella, en la mateixa jornada del dia 2, el Síndic de l’Alguer, Mario Conoci, rebrà oficialment l’alumnat i les professores d’ambdues escoles.

A l’endemà, el divendres 3 de maig, hi haurà la possibilitat d’escoltar els nostres contes tradicionals valencians en un recital públic per al poble de l’Alguer que tindrà lloc a les 17h a la Sala Sari. Les docents alguereses Carla Valentino i Carmelita Zedda també contaran rondalles alguereses, atresorades en la memòria familiar i inèdites. Qui sap si hi haurà algun conte compartit des de generacions ençà?

El diumenge dia 5 de maig a les 18h a la Sala de conferències de Sant Francesc hi haurà també contacontes de rondalles pels xiquets i xiquetes de València, dins de les celebracions de Sant Joan de la Porta Llatina que organitzen Mauro Mulas, delegat de la Plataforma per la Llengua i Giuseppe Tilloca de l’Obra Cultural de l’Alguer. Després de la conferència temàtica de la mestra valenciana Oreto Domènech Masià, El cosmos femení a les rondalles valencianes, es contaran els contes valencians i, tot seguit, hi haurà la lectura de rondalles alguereses a càrrec de l’Escola d’Alguerés-Centre Cultural Antoni Nughes. Tancarà l’acte l’Àngel Maresca que ens presentarà una rondalla cantada.

Amb aquest viatge, celebrem, doncs, amb la ciutat de l’Alguer, a festa del patrimoni oral català com són els contes tradicionals en els nostres parlars i en la veu dels més joves.