Publicación del último número de la revista escolar OLA18

Revista escolar

Un año más os presentamos la revista escolar OLA18 para que la disfrutéis y podáis conocer toda la actividad que se ha realizado en el centro a lo largo del curso 2021-22. Desde sus inicios, en diciembre de 2.003, la implicación en este gran proyecto de centro por parte del profesorado y el alumnado ha sido constante. El alumnado ha participado en su edición, con mucha ilusión y dedicación, a través de trabajos y artículos en los que han reflejado su visión del mundo, sus vivencias e intereses personales.

Esta última edición, la número 24, es muy especial. No solo incorpora una selección de los artículos más destacados del último curso escolar, sino que además incluye artículos de los dos cursos anteriores, que no pudieron ser impresos debido a la pandemia, y un especial dedicado a la mayoría de edad de nuestra revista con la selección de 18 artículos (uno por año cumplido) de toda la historia de Ola18.

Podéis adquirir la revista en la conserjería del centro a un precio simbólico.

Esperamos que os guste.

Testimonios

“Cuando nos llega y abrimos el sobre, el primer olor que sale de dentro e inunda nuestra pequeña redacción es el de la mar inmensa… de emociones, ilusiones, trabajo, lucha, sueños, locura y sensatez que contiene. Toda la vida bogando en un barco de papel.” (Ola18, nº 14, p. 59).

Salustiano Fernández, Coordinador de La Mandrágora, revista escolar del IES León Felipe de Benavente (Zamora), ganadora del Premio Lobo  a la mejor publicación escolar del curso 2009-2010.

“…Ola18, la revista que recibo todos los años y que cada año se supera a sí misma” (Ola18, nº 14, p. 63).

José Antonio Sanduvete, Coordinador de La revisteta, revista escolar del IES La Creueta de Onil.

“Educar en y para los medios no debería ser una asignatura. Es algo mucho más importante. Por eso necesitamos más revistas como Ola18 y centros como el IES Playa San Juan de Alicante”.  (Ola18, nº 14, p. 64).

José Manuel Noguera, Director del Departamento de Ciencias de la Comunicación de la UCAM. 

Premi Sambori

L’alumna Sofía-Clara Spilz, de 3er d’ESO B, ha guanyat un dels Premis Sambori en la categoria de 2n cicle d’ESO
El lliurament del Premi va tenir lloc el passat 12 de maig a Mutxamel

Llegiu més


Aquí teniu el relat que ha rebut el Premi.

RIHAYA
EL VIATGE ROCÓS

En un món sense tecnologia, sense un cel blau, mancat de totes les coses que coneixem… i on la raça dominant, encara que s’assembla a la humana, seguia sense ser-ho per òbvies raons: sí, eren bípedes, i també tenien dos braços i un cap, però la seua pell era rocosa, d’un color marró grisenc; els seus ulls, axinats i d’un color verd fluorescent; els seus dits, amb peülles que assemblen ungles…

Era una raça veritablement intel·ligent. Alguns d’ells eren nòmades, però la majoria preferia assentar-se dins de coves prop de la vall rocosa. Les coves, que servien com a llars individuals, estaven interconnectades amb les altres per si algun depredador o monstre ataca, per a així poder fugir o rebre ajuda de forma més fàcil.

El món en el qual vivien no era per a res senzill.

Constantment semblaven haver-hi terratrèmols, i els llocs canviaven d’altitud o de lloc, raó que triaren mantenir-se en coves dins d’una muntanya la qual romania estoica, en comptes de sortir i caure dins d’alguna esquerda.

L’atmosfera, d’un color verd molsa, per a la majoria d’éssers vius arribava a ser tòxica, la qual cosa feia que no visqueren per molts anys. Encara que «els Rocosos», després de diversos milers d’anys, van evolucionar i es van adaptar completament al medi ambient, fent que visqueren per més temps, en el qual van aconseguir crear tribus consistents.

Les tribus no mantenien relació amb les altres. Eren autosuficients. Però sabien de l’existència de les altres per mitjà dels Rocosos nòmades que viatjaven de tribu en tribu. Com estaven incomunicats, els idiomes eren una mica diferents, però en ser semblants els feia fàcil la comunicació amb els estrangers.

En una tribu anomenada Rakuam, els pobladors portaven per tradició robes roges. Eren teles que no cobreixen més del necessari, i que tenen estampats sols grocs amb forma d’espiral. Una altra de les seues tradicions era…

— Rihaya, estàs bé?

Una xiqueta havia caigut mentre jugava amb la seua amiga, i l’amiga se li va acostar mentre li tendia la mà.

— Gràcies Raly— va respondre mentre s’aixeca amb ajuda de la seua amiga—. Per sort només m’he raspat.

…que tots els nascuts en la tribu porten una «r» com a inicial del nom.

Les xiquetes, decidint anar per un adult per a atendre la ferida, van anar en camí a les coves. Quan van arribar, es van trobar que la mare de Rihaya estava donant a llum.

— Rihaya, a la fi arribes! La teva mare està a punt de tenir al teu germà, acosta’t i ajuda’m.

Raly va córrer per un túnel per a avisar-li als seus pares mentre Rihaya s’acostava al seu pare i agarrava la tela que li tendia per a abrigar al bebè quan nasquera, mentre que el seu pare li donava ànims a la mare. A l’estona, Rihaya ja tenia en mans a qui seria el seu germà menor.

La mare, demanant-li que li’l donara, en tenir el bebè en braços, va quedar embadalida.

— Que guapo és… Com l’anomenem?

— Jo vote per Ranaya!— diu Rihaya al moment.

— Per què, reina?

— Perquè és semblant al meu.

— Jo crec que és perfecte…— diu la mare mentre acaricia al bebè.

— Ranaya serà— diu el pare mentre abraça a la seua dona.

Després del naixement, tot girava entorn del bebè. Rihaya sentia que els seus pares la ignoraven, i encara que se sentira molesta amb Ranaya, sabia que ell no era res més que un bebè, per la qual cosa es quedava callada. Però passat el temps, mentre creixia i veia que la situació seguia igual, la ira i el rebuig que sentia s’anava acumulant. Com ho podia manejar una adolescent enmig de la pubertat? Ella no ho sabia, per la qual cosa va tenir una arrancada d’ira. I enmig de la discussió, va agarrar les seves coses i va fugir de casa.

Per a quan Rihaya es va calmar, ja es trobava molt lluny de la tribu. Havia caminat per hores mentre pensava enfadada en la situació, i per a quan va voler adonar-se, ni tan sols es podia veure la muntanya en la qual vivia.

— Ai… Ara què faig…?

Rihaya no estava segura. Tornar a casa i rebre una bona renyada, per a després continuar sent ignorada? Aquell pensament li va fer bullir la sang. Per a què? Segur que ells viurien millor sense ella, donant-li tot el seu amor a Ranaya. Ella només era un gerro, abans ple de l’amor dels seus pares, i ara tan trencat…

Després de diversos dies de caminada, on més de cinc vegades gairebé cau dins d’una esquerda per algun inesperat terratrèmol, va arribar al territori d’una altra tribu.

Els pobladors la van acollir el millor que van poder. Els va preocupar bastant el seu aspecte quan la van trobar, perquè com el viatge no havia estat previst, ella no havia portat els subministraments suficients com per a estar bé.
La van ajudar a recuperar-se, i li van permetre quedar-se a viure tot el que volguera. Com no hi havia coves de sobres, van fer que una de les famílies es fera càrrec d’ella. La família que ho va decidir fer constava de quatre integrants: els dos pares, el fill major i la filla menor. El fill major i ella no tenien molts anys de diferència, i amb diversos dies de xarrada es van tornar amics. Al principi ell li havia preguntat com havia arribat a la seva tribu i ella havia decidit no contestar, però ara que ja eren amics, ho va decidir fer.

— Llavors vas sentir gelosia i et vas escapar perquè ells se sentiren culpables…— va resumir el seu nou amic, Cassim.

— Quan et vaig dir que em sentia gelosa!? Jo…!

Ella va tractar de contradir-lo, però en veure que tenia raó, va preferir mantenir-se callada. Ell només va poder sospirar.

— Mira… jo vaig passar pel mateix.

Aquesta declaració va fer que Rihaya se li quedara mirant expectant, demanant per més informació.

— …la meua germana va nàixer quan jo tenia onze anys. Abans d’això, els meus pares sempre estaven amb mi, i era molt difícil convèncer-los que em deixaren sortir pel meu compte, però des que va nàixer, semblava que als meus pares ja els era igual el que feia. Em vaig sentir molest i ferit, igual que et va passar a tu. La diferència és que jo vaig decidir preguntar-los, Per què?. Després de parlar, em vaig adonar que no ho feien a propòsit. Quan Ela va nàixer, ells van veure que me la passava cuidant-la, i es van sentir culpables de sempre haver-me tingut tancat, així que van decidir deixar-me eixir quan volguera, sense adonar-se que el seu estrany comportament podia arribar a sentir-se com un rebuig. Després que els vaig explicar com em sentia, i jo saber com se sentien ells, vaig sentir que l’opressió del meu cor es va esfumar. Vaig plorar com mai ho havia fet.

Rihaya, atenta al relat, va començar a sentir com el pit se li enfonsava i els seus ulls s’humitejaven. Ara que ho recordava, ella no els havia deixat explicar-se ni res per l’estil.
Va començar a sentir-se culpable, i Cassim, veient que les seves paraules li havien afectat, va passar un braç sobre els seus muscles i la va abraçar de costat en un intent de reconfortar-la.

— Hauries de tornar a casa, No creus? Segurament estan molt preocupats per tu.

Rihaya, l’endemà es va acomiadar de tota la tribu i els va agrair la seua hospitalitat, i ells amablement li van donar subministraments per al viatge.

Tractant de recordar per on havia vingut, va caminar durant dies que li semblaven llarguíssims, però quan va veure la muntanya que tants anys l’havia protegit dels terratrèmols, va fer un salt d’alegria i va alleugerir el pas.

Quan va arribar, tots la van rebre amb llàgrimes i amb algun que un altre regany. Els seus pares li van donar un enorme i forta abraçada, i quan van arribar a la seva cova van tenir una xarrada realment llarga i profunda. Van arreglar el malentès, i ella els va contar sobre el seu viatge i el nou amic que havia fet.

Tot semblava arreglat, menys el fet que Rihaya se sentia nostàlgica. Quan tractava de dormir, no podia evitar rememorar el viatge i totes les coses noves que havia descobert.

Després d’haver estat meditant durant diverses setmanes, ho va decidir. Es convertiria en un nòmada i viatjaria cap a nous llocs per a descobrir més coses noves. Quan els seus pares es van assabentar, es van sentir realment tristos. Però ella els va alleujar dient que s’aniria recentment quan Ranaya complira huit anys.

Una setmana després que el seu germanet complira els huit, ella va emprendre el seu viatge. Va passar a saludar a la família de Cassim, va conèixer quatre tribus més… Sempre, després de fer un nou descobriment, tornava a Rakuam per a contar les seues històries. Fins que un dia, va deixar de tornar.

Ningú sap què li va passar. Si es va establir en una altra tribu, o si algun terratrèmol havia fet de les seues.

Sempre mantindrien en les seves memòries aquella jove Rocosa, la que amb tan sols catorze anys havia viatjat a una altra tribu quan uns altres no podien ni somiar amb això. La jove que viatjava i sempre relatava històries fascinants… Estaven completament segurs que l’estranyarien, i que mai l’oblidarien.

Adaptación del Tratado I de «El Lazarillo de Tormes»

Helena Díaz y Paula Crespo, de 1º BAC A, realizan una adaptación del Tratado I de El Lazarillo de Tormes

Lectura de «El Quijote»

Alumnos de 1º ESO leen El Quijote con su profesora de Castellano, Laura Díaz

Infografías literarias 2º BAC A y F

Infografías literarias 2º BAC A y F

Interpretaciones de Baudelaire

Alumnos de Literatura Universal interpretan poemas de Baudelaire


Tommy López, 1º BAC D (Artes).


Flor Arbulo, 1º BAC D (Artes).


Alicia Llópez, 1º BAC D (Artes).</strong

EXPLAYARTE en los papeles

La exposición EXPLAYARTE con trabajos de nuestros alumnos de 1º y 2º de Bachillerato de Artes ha merecido la atención de distintos medios de comunicación, que le han dedicado estos artículos:

https://www.lasprovincias.es/alicante/explayarte-2021-centro-20210509130026-nt.html

https://ocioalicante.net/evento/alicante/centro-municipal-de-las-artes-de-alicante/exposiciones_eventos-en-internet/explayarte-2021/?id=54325

https://www.alicante.es/es/noticias/obras-alumnos-del-ies-playa-san-juan-iluminan-centro-artes

https://www.elperiodic.com/alicante/obras-alumnos-bachiller-artistico-playa-juan-iluminan-centro-artes-alicante_745896

https://diariodealicante.net/los-alumnos-del-bachiller-artistico-del-ies-playa-de-san-juan-exponen-sus-obras-en-el-centro-de-las-artes/

Día del Libro. Filosofía

Trabajo realizado por los alumnos del Departamento de Filosofía para el «Día del Libro» 2021

¿Son peligrosas las mujeres que leen?
Te invitamos a reflexionar de la mano de este interesantísimo trabajo


Stefan Bollmann, en su libro Las mujeres que leen son peligrosas, ha explorado la presencia de mujeres y niñas lectoras en el arte occidental, desde la Edad Media hasta nuestros días. El autor se plantea múltiples cuestiones alrededor de este tema: ¿Son realmente las mujeres que leen peligrosas? ¿Lo fueron en otros tiempos, siguen siéndolo hasta hoy? ¿Cuál ha sido la reacción de los varones ante esto? ¿Ha contribuido la lectura a la emancipación de la mujer, ha sido un arma eficaz en las reivindicaciones feministas? ¿Por qué leen actualmente mucho más las mujeres que los hombres? Todas estas cuestiones brotan de este libro y en él se encontrarán algunas respuestas.

Abre el enlace y reflexiona a través de la lectura de los textos que en él aparecen.

Las mujeres que leen son peligrosas

¿Y tú qué opinas?

Inauguración EXPLAYARTE 2021

Inaugurada EXPLAYARTE 2021, la exposición de trabajos de los alumnos del Bachillerato Artístico del IES Playa San Juan

«Art i emoció»

A las 18.30 de hoy jueves, 6 de mayo de 202, ha tenido lugar la inauguración de la exposición de trabajos de los alumnos de Bachillerato de Artes del IES Playa San Juan de Alicante, EXPLAYARTE 2021 en el Centro Municipal de las Artes de la Plaza de Quijano. El acto, transmitido en directo a través de internet por las medidas ANTICOVID, y que, por ello, no ha podido contar con la presencia de los protagonistas, ha sido abierto por el Concejal de Cultura de nuestro Ayuntamiento, Antonio Manresa, que se ha mostrado encantado de participar cediendo las instalaciones municipales para esta exposición. Le ha seguido en el turno de palabra Aurora Arias, Directora del IES Playa San Juan, quien ha agradecido a la Concejalía de Cultura y al AMPA del centro su colaboración, así como al Departamento de Artes Plásticas, que tanto empeño pone en la realización de esta actividad y, por supuesto, a los alumnos por su excelente trabajo. También ha remarcado que el Bachillerato de Artes constituye una de las señas de identidad d nuestro centro, y ha terminado su intervención dando la enhorabuena a profesoras y alumnos.

La profesora Maria Josep Colomina, coordinadora del evento, y representando al Departamento de Artes Plásticas junto con Fernanda Taba, Eugenia Funes y Maite Encinas, al iniciar sus palabras ha recordado la emoción que ha sentido al entrar en la sala y volver a ver las obras y a los alumnos autores de las mismas en ellas. Asimismo, ha incidido en el hecho de que el estudio de Bachillerato Artístico no consiste únicamente en el aprendizaje de técnicas, sino, y de manera muy especial, en el fomento del arte como expresión de las emociones, vivencias y sentimientos, y se ha mostrado feliz por asistir a los comienzos de estos artistas, comienzos en los que ya puede observarse la consolidación de ciertos estilos individuales. Por todo lo dicho, Colomina cree que el mejor título para esta exposición podría ser, sin duda, «Art i emoció».

Sabrina Herrero, alumna Bachillerato de Artes Nocturno y autora del cartel de la exposición, ha invitado a los alumnos de Secundaria de toda la ciudad a visitar la exposición, y les ha recordado que, si no pueden estudiar el Bachillerato Artístico en turno de mañana, pueden hacerlo en horario nocturno en nuestro centro.

Han cerrado las intervenciones Elena Serrano y Nerea Meneses, alumnas de Bachillerato de Artes Diurno, quienes han subrayado, hablando en nombre de todos sus compañeros, que para ellos el arte es la luz que los guía, y que pese a los inconvenientes a los que se han visto obligados a hacer frente, con fuerza han podido sacar adelante sus proyectos, tomando como modelo la fortaleza de Frida Kahlo, de Dalí, de Bacon y de otros muchos. Por último, han tenido palabras de profundo agradecimiento para sus familias, sus profesoras, el IES Playa San Juan y el Ayuntamiento.

Ahora somos nosotros, cuando visitemos la exposición, los que tendremos la última palabra. Os recordamos que permanecerá abierta hasta el día 31 de mayo. No nos la podemos perder.

Explayarte 2021

Concejalía de Cultura de Alicante

Estamos muy contentos de acoger en el Centro Municipal de las Artes de Alicante, un año más, los trabajos realizados por los alumnos de Bachillerato Artístico del IES Playa San Juan.
El jueves 6 a las 18.30h, tendrá lugar la presentación online de la exposición, que contará con la asistencia del concejal de Cultura, Antonio Manresa, así como de la directora del Instituto Aurora Arias, la coordinadora Mª Josep Colomina, y las profesoras del Departamento de Artes, Mª Fernanda Taba, Eugenia Funes y Maite Encinas, como responsables de la misma.
EXPLAYARTE nace para ser el escaparate de los trabajos realizados en cada una de las materias prácticas que se imparten: Dibujo Artístico, Técnicas de expresión Graficoplásticas, Cultura Audiovisual, Diseño y Volumen, con el objetivo de mostrar al público una perspectiva amplia de la evolución artística de cada los alumnos.
Más de 150 obras realizadas con diferentes técnicas, soportes y formatos nos acercan el arte y sentir de estos jóvenes artistas alicantinos y nos invitan a disfrutar de sus obras hasta el 28 de Mayo.

Mujeres con su nombre en las calles de nuestra zona

Alumnos de PR4, con su profesora María Álvarez, han encontrado estas calles dedicadas a mujeres en la zona de nuestro instituto. ¿Las conoces? Nosotros te las presentamos.


Asunción Valdés, periodista.<a href="http://» rel=»noopener» target=»_blank»>


Clara Campoamor, a quien debemos el voto femenino en España. https://historia.nationalgeographic.com.es/a/clara-campoamor-vida-lucha-por-derechos-mujer_15092


Josefina Pascual, farmacéutica, primera alicantina que trabajó en el Instituto Pasteur en un momento en que la ciencia no era territorio femenino. https://www.informacion.es/cultura/2021/03/07/protagonistas-edad-plata-alicantina-39335522.html#:~:text=La%20farmac%C3%A9utica%20Josefina%20Pascual%20Devesa,Investigaci%C3%B3n%20de%20Estudios%20de%20G%C3%A9nero.


Juana Francés, pintora. https://www.biografiasyvidas.com/biografia/f/frances.htm


Licia Calderón, actriz. https://enciclopediacineespa-fernando.blogspot.com/2019/03/licia-calderon.html


María Moliner, lexicógrafa y bibliotecaria, autora del más imporgtante diccionario de uso de la lengua española. https://www.bbc.com/mundo/noticias-38071911


Marina Olcina, primera mujer edil del Ayuntamiento de Alicante. https://archivodemocracia.ua.es/es/represion-franquista-alicante/documentos/biografias/marina-olcina.pdf


Maruja Pastor, pedagoga y profesora emérita de la Universidad de Alicante, fue durante 16 años directora de la Escuela Normal de Magisterio, institución que dignificó y modernizó. https://ababolesytrigo.blogspot.com/2015/03/maruja-pastor.html


Alumnos de PR4 del IES Playa San Juan.

Depósito legal: A-498-2010 Edición en papel ISSN: 2171-8679 Edición digital ISSN: 2444-3395

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies