Hoy hemos tenido la oportunidad junto con la Fundación Emplea de colaborar con el Departamento de Educación de nuestro ayuntamiento en un proyecto de Aprendizaje Colaborativo Basado en Retos (ACbR), una metodología activa para introducir nuevas formas de trabajar en el aula que fomentan el aprendizaje significativo. Han participado alumnos de primero de ESO y los departamentos de Administración y Tecnología siendo una iniciativa piloto que implementaremos el próximo curso en nuestro Ciclo Formativo de FP de Grado Básico de Administración.
La jornada se ha iniciado cuando nuestro concejal de Educación Raúl Palmero ha presentado el desafío a nuestro alumnado de primero de ESO. El reto planteado ha consistido en proponer una implementación local de la iniciativa denominada “LGBT Friendly”, expresión que hace referencia a los lugares, políticas, personas o instituciones que se consideran abiertas y agradables para las personas LGBT.
En concreto se ha propuesto a nuestro alumnado el diseño de un logo y la elaboración de una presentación para desarrollar la iniciativa con ideas para su implementación y difusión. Durante la jornada, los equipos participantes hicieron un estudio previo para salir a la calle a entrevistar a los vecinos sobre su opinión sobre la iniciativa y la propuesta concreta de implementación de cada equipo. Después de una breve pausa, han explicado loas resultados de la encuesta, han elaborado sus propuestas más detalladamente y preparado sus presentaciones que han defendido con entusiasmo.
Se han presentado ideas que, a juicio de nuestro concejal, son muy imaginativas y de gran interés público y se ha comprometido a invitarnos al ayuntamiento para presentarlas cuando se implementen como autores intelectuales de las mismas.
Com una activitat més de l’apartat del temari de Valencià, dedicat al llenguatge administratiu, els alumnes dels cursos de 2n C i 2n D van redactar una sol·licitud, en què exposaven un problema real del barri i demanaven una solució. El que no sabien ni volien creure’s és que l’alcalde en persona vindria a escoltar els seus problemes. Els alumnes llegiren les seues propostes un a un coordinats pel professor de valencià, Antoni Rovira, i l’alcalde, Darío Moreno, i el regidor d’urbanisme, Javier Raro, en donaren resposta amable i amb tots els ets i els uts a cada cas. Una activitat que, si bé tingué alguns moments de tensió per la vergonya de llegir en veu alta a un públic tan distingit, en tingué d’altres carregats de màgia que ens ajudaren a albirar clar i ras l’objectiu de l’activitat: la idea que literatura, en aquest cas administrativa, té el poder de canviar la realitat.
L’objectiu principal del Projecte d’Innovació Educativa biennal és l’adquisició d’eines, metodologies i maquinari, per treballar el disseny 3D i desenvolupar estratègies DIY (Do It Yourself). La innovació rau en l’ús de metodologies actives que desenvolupen activitats de caire STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) a l’institut basades en la utilització de metodologies actives d’Aprenentatge Basat en Reptes (ABR) on l’alumnat promou el seu propi aprenentatge, amb una actitud reflexiva i cívica.
Des de la curiositat i l’anàlisi de la realitat que els envolta, els alumnes intenten cercar solució a un problema del seu entorn. Es tracta d’un marc d’aprenentatge que té com a centre l’alumne i que emula les experiències d’un lloc de treball real. Aquest mètode aprofita aquest interès de l’individu per donar un significat pràctic a l’educació mentre desenvolupa competències clau com són el treball col·laboratiu i multidisciplinari, la presa de decisions, la comunicació avançada, l’ètica i el lideratge . Les principals diferències amb mètodes similars són
- Que s’ofereixen diverses problemàtiques obertes i generals i és l’estudiant qui determina el repte a abordar, i
- Es contextualitza en una situació problemàtica relacionada amb l’entorn social o físic amb casos reals.
Tot això contribueix a l’èxit acadèmic dels estudiants mitjançant el desenvolupament d’estratègies pròpies tot respectant la diversitat i apostant per la igualtat presents als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) fixats a l’Agenda 2030.
Durant el primer curs d’implementació 2023-2024 s’ha treballat amb l’alumnat de 4t d’ESO mitjançant l’optativa de Projecte Interdisciplinari, i també alumnat de 3r d’ESO, participant en reptes CanSat organitzat per l’Agència Espacial Europea i l’Olimpíada de Telecomunicació organitzada per la ETS de Telecomunicacions de la UPV. Gràcies a tot l’alumnat i professorat implicat dels diferents departaments que ha participat en el projecte. El projecte té continuïtat el proper curs i s’estendrà a l’alumnat de 3r d’ESO a 1r de Batxillerat mitjançant diferents matèries d’Informàtica i Tecnologia.
CanSat es un proyecto internacional de la Agencia Espacial Europea (ESERO/ESA)
Nuestro equipo MoliTeam es el actual campeón de la fase regional de la Comunidad Valenciana, participando dos años consecutivos en la final nacional. El ganador nacional competirá representando a España en la final europea.
El reto consiste en el diseño y construcción de un microsatélite del tamaño de una lata de refresco y un peso de unos 333 g. El satélite se lanza con un cohete a una altura aproximada de 1 km. Durante el vuelo se debe recibir una vez por segundo, los datos de: altura, presión temperatura y además se debe desarrollar una misión científica diseñada por el alumnado.
Si deseas participar debes rellenar el siguiente formulario al que puedes acceder con el QR… Tienes más información con los requisitos para participar en el siguiente enlace.
Termini de presentació de sol·licituds: del 20 de maig fins al 31 de maig a les 12.00 hores.
A continuació os deixem el diferents links per accedir a tots els videos del Concert de Música organitzat pel mateix departament, per celebrar el Dia del Llibre 2024.
2n BATX. https://drive.google.com/file/d/1pKylj3kVtGE4Aa4_SkljZ56nC74vzCdA/view?usp=share_link
2n BATX. https://drive.google.com/file/d/1pT9AqR8mz4OjcThS0lPyNUtZ5O4WkDtz/view?usp=share_link
2n ESO C. https://drive.google.com/file/d/1p52gfXX-i-VaFp_NQn4F3wDUSN7zKRuR/view?usp=share_link
2n ESO C. https://drive.google.com/file/d/1p6M3gQEj2ehrUCrzlYrBAyAYp8_IUkSN/view?usp=share_link
2n ESO D. https://drive.google.com/file/d/1pATtxRsJLi_SMl2sEZO00bXaauKsA1G6/view?usp=share_link
3r ESO + AO (0). https://drive.google.com/file/d/1pEgDuvvahWHTH0P-7z3W0ut390cNsjfj/view?usp=share_link
3r ESO + AO (1). https://drive.google.com/file/d/1pGKKVPaVzqgYhKpWj86TW8_MMVFRurCc/view?usp=share_link
3r ESO + AO (2). https://drive.google.com/file/d/1pINEvPzWsMBTxiHiWJEbQD5zgEYnu7AA/view?usp=share_link
4t ESO (1). https://drive.google.com/file/d/1pJG5AgFhkHbGMPhCejHLO8QeOrdJSToP/view?usp=share_link
4t ESO (2). https://drive.google.com/file/d/1pKFiwaDgU0zcauBhuqapC0SFg8LFeAVu/view?usp=share_link
MoliTeam és un projecte iniciat el curs 2022/23 consistent en la participació en un concurs d’àmbit internacional organitzat per ESERO i finançat per l’ESA consistent en el disseny, construcció i prova d’un mini satèl·lit en el qual hem tornat a competir per segona vegada.
En aquesta edició l’equip està constituït per alumnat de 4t d’ESO: Daniel Muñoz, Eduard Maftei, Laura Ruzafa, Neus Álvarez, i Rubén Aspas, liderats pel professor de Tecnologia Ernest Murciano i Tomàs. Enguany hem tornat participat a la fase regional de la Comunitat Valenciana, dissenyant, construint el nostre satèl·lit i fent proves de verificació i informes amb els resultats, que han estat analitzats per l’organització ESERO Spain.
El nostre equip ha resultat guanyador d’aquesta fase i s’ha classificat per a la final nacional representant a la Comunitat Valenciana en el desafiament CanSat. El llançament del nostre satèl·lit s’efectuarà a la ciutat de Granada el dia 17 de maig.
El repte CanSat és una iniciativa de l’Agència Espacial Europea que desafia a estudiants de tota Europa a construir i llançar un mini satèl·lit de la grandària d’una llanda de refresc. Té tres fases diferenciades: regional, estatal i europea. Aquest repte, consisteix en una simulació d’un satèl·lit real dins de l’espai que ocupa una llanda de refresc. Els estudiants han d’adaptar tots els subsistemes principals que es troben en un satèl·lit artificial: energia, sensors i sistema de comunicació, dins d’aquest espai tan reduït. A més ha d’incloure un paracaigudes per a recuperar-lo sa i estalvi amb un aterratge segur.
Per al llançament, s’introdueixen un total de sis CanSat en un coet, que es llança fins a una altitud d’aproximadament un quilòmetre. Quan arriba al seu cènit, i comença la paràbola de caiguda, s’alliberen els satèl·lits que inicien la seua caiguda lliure i despleguen els seus paracaigudes. Durant el vol es realitza un experiment científic i/o una demostració tecnològica a més d’aconseguir un aterratge segur i analitzar les dades recopilades.
La nostra missió científica consisteix a analitzar el perfil del vent en funció de l’altura per a contrastar les dades que obtinguem experimentalment amb els models matemàtics actuals. Per a això, hem de mesurar unes certes variables com l’altura del CanSat o la seua posició, i amb aquestes dades calcular la velocitat de caiguda, velocitat i rumb per a calcular la deriva i amb totes aquestes dades estimar la velocitat del vent. Podeu veure amb més detall en què consisteix el repte i informació sobretot el procés en la pàgina d’ESERO Spain.
Podeu seguir aquest repte a la nostra web: https://sites.google.com/view/moliteam/
CanSat a la web de la ESA: https://www.esa.int/Education/CanSat
I a la pàgina d’ESERO Spain: https://esero.es/cansat-2/
Subscriu-te al nostre canal: https://www.youtube.com/@MoliTeamCanSat
O a les nostres xarxes socials: