Curs de CLIL a Irlanda

La segona mobilitat d’aquest projecte és un curs estructurat enfocat en el domini de la metodologia CLIL (Content and Language Integrated Learning) o AICLE (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres). És la mobilitat amb més dies de duració, concretament del 18 al 29 de juny de 2018, dotze dies de curs intensiu en anglés a Irlanda. Susana López i Nuria Pla han aprofitat aquests dies que ja no són lectius i no causen molèsties d’organització al centre. Han fet immersió lingüística en anglés al Trinity College de Dublín al mateix temps que han après noves tècniques i activitats per a millorar la metodologia CLIL.

El principal objectiu d’aquesta mobilitat és poder impartir les classes de Biologia i de Valors Ètics en anglés per part d’aquestes dues professores durant el pròxim curs. Això contribuirà a consolidar més encara un dels trets principals d’aquest institut que és ser un centre plurilingüe.

Valoració de la mobilitat:
Aquesta mobilitat ha estat un dels millors cursos de formació que hem realitzat al llarg de la nostra trajectòria professional. Vam poder aprendre anglès al costat de professionals de 7-8 països diferents amb els quals compartíem inquietuds i matèria impartida i moltes hores al dia, la qual cosa facilita l’aprenentatge de l’idioma a més de totes les tècniques que ens van proposar per impartir les diferents assignatures en anglès. És la primera vegada que fem una immersió real en una altra llengua, aprenent un llenguatge adaptat a les nostres necessitats docents.

“Personalment, el vaig considerar perfecte. Els diferents ponents van treballar amb molt d’entusiasme i sempre es va tractar d’un ensenyament aplicat i pràctic.” (Nuria Pla)
A més, vam poder contrastar l’estat de l’ensenyament en general i de l’aplicació de la metodologia CLIL en els diferents països participants.

Resultats:

Es van superar les expectatives previstes, ja que hi va haver dos aspectes bàsics en l’aprenentatge:

– Contacte amb l’idioma durant tot el temps que vam estar a Dublín.
– Tècniques molt concretes per aplicar a l’aula en el moment d’ensenyar Biologia en anglès.
A més, es va aconseguir:

– Confiança en la capacitat per desenvolupar aquest tipus d’ensenyament
– Contactes amb altres persones que estan realitzant la mateixa tasca en altres països
– Bibliografia concreta sobre l’ensenyament CLIL
– Adquirir llibres de consulta concrets.

IMPACTE:
Com durant aquests darrers dos cursos no s’ha posat en pràctica el projecte prulilingüe complet en el centre, l’assignatura de Biologia es posarà en marxa en anglès en el curs 2020- 21. Fins a aquest moment, es participa en les classes de preparació d’altres matèries que s’imparteixen al centre per persones natives, com a activitat inclosa en aquest projecte. També s’ha consolidat l’oferta en anglés de Valors ètics i Educació Física atenent les noves metodologies CLIL apreses que el que cerquen és que l’alumnat domine millor una llengua sense adonar-se, ja que les activitats són proactives i fan que l’alumne se centre en els continguts. El fet d’utilitzar una llengua estrangera no se sent com una obligació.