Resum del projecte

La consolidació d’una escola del segle XXI plurilingüe

La consolidación de una escuela del siglo XXI plurilingüe

The consolidation of a multilingual 21st Century School

L’IES María Moliner del Port de Sagunt se situa en el centre d’una població portuària i de tradició industrial poc afavorida econòmicament. La majoria de famílies del nostre alumnat són d’origen immigrant castellanoparlant. És un institut de només 16 unitats on s’imparteix ESO, Batxillerat i Formació Professional Bàsica de serveis administratius. Des de fa gairebé deu anys està participant en projectes europeus que li aporten beneficis com el d’esdevenir un centre amb programa plurilingüe. Aquest projecte ens ajudarà a continuar estenent la dimensió europea del centre i a identificar-nos com una escola del segle XXI a partir de l’observació d’experiències educatives en països del nord d’Europa.

El principal objectiu del projecte és implementar el pla plurilingüe i reforçar l’ús de la metodologia CLIL per ser un referent en l’ensenyament d’idiomes que motive al nostre alumnat fent més atractiu l’aprenentatge d’una llengua estrangera i la participació en projectes de cooperació europea. Altres objectius relacionats són: aportar noves metodologies en el tractament de la diversitat i en l’educació inclusiva de l’alumnat desprotegit; amb el canvi de directiva, innovar la gestió del centre i continuar dinamitzant la participació en projectes europeus; i finalment, millorar la formació del professorat.

La comissió de projectes europeus és un equip multidisciplinari, la majoria amb experiència en projectes d’internacionalització, compromesos en millorar les metodologies educatives en la seua àrea i compartir-les amb el claustre. Conscients que el plurilingüisme és un avantatge per a l’alumnat i per accedir amb més facilitat a les últimes innovacions educatives. En les activitats d’aquest projecte participaran 10 d’aquests professors. Les activitats de formació previstes es desenvoluparan en els següents països: Dinamarca (observació d’innovacions en diversitat, inclusió i metodologia CLIL), Estònia (observació en internacionalització, innovacions en formació i tecnologia), Finlàndia (observació d’innovacions en gestió i plurilingüisme), Islàndia (curs estructurat sobre innovacions en diversitat i inclusió en diversos centres) i Irlanda (curs estructurat en metodologia CLIL). El professorat implicat seguirà un programa de treball acordat amb els centres d’acollida que inclourà: l’assistència a classes i observació de la metodologia utilitzada, participació en les activitats quotidianes del centre, reunions i intercanvis d’informació i punts de vista amb el coordinador del projecte , els caps de departament, tutors i amb l’equip directiu.

Conforme vaja finalitzant cada activitat del projecte, perquè repercutesquen immediatament en benefici del centre, s’avaluaran i es posaran en pràctica aquelles innovacions que contribuesquen a millorar o bé la gestió del centre o la integració de l’alumnat o implementar el pla plurilingüe. L’experiència també millorarà la formació contínua del professorat i la seua motivació, de manera que, dos cursos després de finalitzat el projecte, repercutesquen en la consideració d’una escola del segle XXI on tot l’alumnat participe motivat, i en arribar a ser un centre plurilingüe de nivell avançat on l’alumnat puga participar en projectes europeus que li aporten coneixement i una cultura europea que li enriquesquen no només a ell sinó també a l’entorn on viu.

LINK TO ERASMUS+ PROJECTS RESULTS (ENGLISH SUMMARY)