KA1 2015-2017

Estada en un institut d’Alemanya

– Eichendorff Gymnasium de Koblenz: http://eichendorff-koblenz.de/

Dins del programa Erasmus+ KA1 vaig realitzar un job-shadowing (observació de la pràctica docent) en un institut de secundària a Alemanya per a veure com es donaven les classes d’anglés allí i de pas per a veure com s’organitzava un centre alemany, quins programes tenien etc.

L’institut Eichendorff Gymnasium en Koblenz, Alemanya, és un centre que té uns 60 anys, amb 600 alumnes i 110 professors, un centre bastant ben reconegut dins de la seua zona. A Alemanya els alumnes comencen l’institut a l’edat de 10 anys, dos anys abans que ací doncs a aqueixa edat els alumnes són derivats des de l’escola primària a una mena de centre o un altre segons les seues capacitats o possibilitats d’èxit en els estudis, és a dir, als 10 anys faran ensenyaments orientats a una formació professional en una mena d’institut (Hauptschule) o segueixen ensenyaments més acadèmica en una altra mena d’institut (Gymnasium) per a continuar formant-se i arribar a fer estudis superiors.

La metodologia emprada és més aviat tradicional i encara que disposen de canons, retroprojectors, ordinadors… les aules no estan dotades de tecnologia en elles mateixes. Tenen programes similars als nostres, per exemple, un programa de tutorització de l’estil del nostre “Ensenya’m els teus trucs”, així com també equips de mediació. També han participat en programes europeus i han fet algun intercanvi amb la Xina.

Una cosa diferent i que va cridar la meua atenció és que a l’edat de 15 anys (3r ESO) els alumnes passen una setmana observant i aprenent sobre diferents professions, és a dir, passen uns dies coneixent com és treballar en una empresa fent un treball manual o de serveis. Una altra diferència que vaig poder observar i que em va semblar molt interessant és que es realitzen dues sessions d’avaluació per trimestre, una sense notes per a avaluar el desenvolupament competencial i procés maduratiu de l’alumne, i una altra per a avaluar-los amb notes.

Quant a l’assignatura d’anglés vaig poder veure que els alumnes practiquen l’anglés oral abans que els nostres. Això és pel fet que durant els primers cursos tenen cinc hores d’anglés a la setmana, la immersió és major i després van reduint les hores a quatre i després a tres. D’altra banda, vaig observar que els alumnes són més madurs i més independents i, en general, tenen bastant interés a aprendre. Ells mateixos organitzen activitats fora de l’horari lectiu de manera que fomenten la cooperació i cuiden les seues relacions.

Isabel Lázaro

– Boston Grammar School (UK): http://www.bostongrammarschool.co.uk/
 

– Ves-ho High School (Greece): http://lykvelou.blogspot.com.es/