Jornada “Hàbits saludables” 1r ESO

Els departaments de biologia i d’educació física del nostre IES han preparat per a l’alumnat de 1er ESO unes jornades sobre “Hàbits saludables”.

L’activitat física i una correcta alimentació són dos dels hàbits de vida saludable més importants per a la promoció de la salut i la prevenció de malalties. Malgrat aixó, l’higiène postural resulta esencial per a la salut i evita problemes d’esquena en totes les etapes de la nostra vida.

Els bons hàbits posturals adquirits des de menuts i al llarg de la vida en relació a les activitats de la vida diària ajuden a evitar l’aparició de problemes musculars,  fatiga ,enfermetats i trastorns musculoesquelètics( lesions més serioses com escoliosi, lumbàlgia, mal de cap, dolor articular…, ) augmenta el rendiment escolar i la concentració, millora la digestió la i respiració entre altres beneficis.

Els objectius aconmseguits han segut:

-Hem aprés l’anatomia de la nostra esquena

-Hem identificat els hàbits posturals incorrectes per evitar danys confeccionant cartells on hem assenyalat  la postura incorrecta i la correcta.

-Hem realitzat exercicis pràctics de flexibilitat  per identificar les nostres postures i millorar la nostra salut de manera senzilla en tots els entorns en els que ens trobem.

Entre els adolescents el dolor d’esquena afecta el 17% als xics i un 33% a les xiques. La falta d’exercici, passem moltes hores asseguts durant el dia,  els excessos de càrrega i els hàbits  posturals incorrectes són el principal motiu del dolor d’esquena. Una bona posició corporal ajuda a mantenir l’elasticitat, la tonificació i la coordinació dels músculs de l’esquena.

Entre les qüestions que s’han de corregir trobem el pes de la motxilla, no hauria d’excedir el 10% del pes corporal de cadascú. Nosaltres hem pesat la motxilla i alguns/es de nosaltres hem de suportar quasi un 30 més. Algunes editorials han dividit el llibre de text en fascicles trimestrals per aconseguir una reducció mitjana de cinc quilos la motxilla cada dia, però encara no ho han fet totes les editorials.

Algunes de les recomanacions han segut:

-Drets: mantenir les espatlles a la mateixa alçada i els  peus lleugerament separats per aconseguir un millor equilibri i una posició més còmoda.

-Asseguts: els genolls han de mantenir un angle de 90 graus i l’esquena ha de reposar contra el respatller del seient, els peus recolzats a terra.

-Davant l’ordinador: la pantalla ha d’estar situada davant la mateixa cara, a una distància mínima de 40 cm i a l’alçada dels ulls. El teclat ha de col.locar-se de manera que les espatlles estiguen relaxades i els braços formen un angle ce 90 graus.

-Gitats: Estirats al llit es recomana dormir de costat  és la posició natural de la columna.

-S’han d’evitar les rotacions del tronc de manera brusca o repetida

-Per a carregar un objecte pesat, primer l’hem d’apropar al cos i doblar el genolls per ajupir-se i agafar la càrrega amb dues mans. Si portem prou de pes, el distribuirem en els dos braços.

Aconseguir la millor postura consisteix en mantenir les curves naturals de la columna en les tres parts: cervical, dorsal i lumbar en qualsevol acció que fem. En educació física hem pres consciència de les tres parts de la nostra columna. Amb els estiraments i jocs desenvolupats aconseguim un benestar corporal i psiciològic.