El programa de mediació escolar és una eina molt útil per a millorar la convivència al nostre centre, per la qual cosa el curs 2005-06 es formà un equip de professors i de professores voluntaris que s’encarregaren de la seua difusió a la resta del professorat, a l’alumnat i a les famílies, així com de la formació de l’alumnat mediador. Aquest curs contem amb un equip constituit per alumnat, mares, personal no docent i professorat mediador.
Cal remarcar que la mediació escolar és un dels procediments que s’ha revelat com a més eficaç i constructiu per a resoldre els conflictes en l’àmbit escolar i que existeixen projectes en funcionament des de l’any 1993 al País Basc, des de 1996 a Catalunya i des del 97 a la Comunitat de Madrid.
Què és la mediació?
- Prevenir la violència escolar, amb la resolució constructiva.
- Ensenyar estratègies i habilitats.
- Propiciar un clima sòcioafectiu positiu.
- Crear majors sentiments de responsabilitat i de compromís.
Qui pot ser mediador/a?
- Ser neutre. No tracta d’afavorir a cap part.
- No jutja. No permet que el seu punt de vista afecte el seu tracte amb els participants.
- Sap escoltar a l’altre. Intenta posar-se en el lloc de l’altre i escolta activament.
- Creu i manté la confiança. Està interessat en què les dues parts estiguen agust i ateses.
- Té paciència. Està disposat a ajudar a les parts.
El procés de mediació
Conflictes típics que se solventen en mediació
- Disputes entre alumnes, insults, amenaces, fals testimonis, relacions dolentes, etc…
- Amistats que s’han deteriorat.
- Situacions que desagraden o semblen injustes.
Què pot significar per al centre?
- Crea un ambient més relaxat i productiu.
- Disminueix el nombre de conflictes i, per tant, el temps dedicat a resoldre’ls.
- Redueix el nombre de sancions i d’expulsions.
- Augmenta la capacitat de resolució de conflictes de forma no violenta.
- Ajuda a la resolució de disputes de forma més ràpida i menys costosa.
- Contribueix a desenvolupar actituds d’interés i de respecte pels altres.
- Augmenta el desenvolupament d’actituds cooperatives en el tractament dels conflictes en buscar junts solucions satisfactòries per ambdues parts.
- Ajuda a reconéixer i a valorar els sentiments, els interessos, les necessitats i els valors propis dels altres.
Com s’implanta al centre?
- S’informa del projecte als diversos estaments de la comunitat educativa i se sol•licita la seua aprovació.
- Es crea un equip de mediació.
- S’imparteixen unes jornades de formació en el procés de mediació.
- S’acorden les mesures organitzatives necessàries per al seu desenvolupa-ment i s’inicia el procés.
Com acudir a la mediació?
Posar-se en contacte amb el cap d’estudis, la psicòloga del centre, el tutor/a , professor/ra , o amb alguna persona de l’equip de mediació.
Què fem l’equip de mediació?
- Difondre el servei de mediació.
- Mediacions entre alumnat
- Cursos de formació per alumnat cada dos anys.
- Cursos avançats en mediació per a professorat convocats pel centre de professorat de València.
- Formar part del Seminari permanent de convivència i mediació escolar adscrit al Cefire de València.
- Participar en encontres anuals d’alumnat mediador.
- Participar en jornades anuals de professorat mediador..
- Participar en activitats organitzades per equips de mediació d’altres centres.
- Participar i organitzar diverses activitats al centre( Jornada de portes obertes, Jornada d’acollida i integració del nou alumnat, concurs” pren partit pel teu centre implica’t-hi”, activitats mediambientals…..)
Equip de mediació
Formulari de contacte amb l’Equip de Mediació. La informació d’aquest formulari és confidencial.