Projectes d’innovació i investigació (PIIE)

En esta secció es descriuen els projectes d’innovació i investigació educativa (PIIE) que s’han desenvolupat o que estan actius en l’IES Alameda.

****

El primer projecte es va titular “Més enllà del sistema sexe/gènere: una experiència pedagògica i formativa sobre identitats i expressió de gènere” (GVA-SOLPIIE16_607729). Va tindre una duració de dos anys (2016-2018) i el seu objectiu principal va ser conscienciar a la comunitat educativa de l’IES Albereda sobre la inclusió de les persones trans en l’àmbit educatiu. Entre les accions realitzades van destacar les següents:

1) Un seminari de formació permanent sobre diversitat i identitats de gènere, dirigit a tota la comunitat educativa, i impartit per persones trans de les associacions Lambda València i Chrysallis i també per personal investigador de la Universitat de València i de la Universitat Autònoma de Madrid.

2) Una experiència pedagògica en el programa d’acció tutorial per a sensibilitzar a l’alumnat de 1r d’ESO sobre les identitats trans.

3) Activitats de reflexió en l’assignatura d’Educació Física per a explorar la capacitat de l’alumnat de 4t d’ESO d’imaginar moralment a les persones trans que practiquen esport.

4) Accions pedagògiques performatives amb intencionalitat crítica en l’assignatura d’Educació Física de 1r de Batxillerat per a afavorir la transformació i el canvi social.

Com a producte d’aquelles accions, es van publicar diversos treballs que van donar mostra d’estes:

1) Fonts, J, Hoyo, M., Navarro, J. A. i García, J. (2019): “Una acció feminista i de generositat (Trans)”. Tàndem. Didàctica de l’Educació Física, 63, 19-24.

2) Fonts, J, Argudo, E, Corbalán, P., Pérez, R., Ponce, A. i Navarro, F. (2018): “Vestit nou, acció tutorial per a l’acceptació de les persones trans”, Aula de Secundària, 27, 10-13.

3) Fonts, J., Pereira, S., López, E., Pérez, V. i Devís, J. (2018): Més enllà del binari sexe/gènere: una proposta d’acció pedagògica trans-queer en Educació Física. En E. Lorente-Catalán i Sr. Martos-García (Eds.) EF i pedagogia crítica. Propostes per a la transformació personal i social, Edicions de la Universitat de Lleida/Publicacions de la Universitat de València, Lleida i València, pàg. 167-191.

També es van compartir les experiències realitzades en l’IES Albereda en diverses jornades de formació inicial i permanent:

1) “Diàlegs sobre pràctiques pedagògiques inclusives, pédagogies queer en Educació Física i experiències de persones trans”. Interseccions. Espai de formació. Celebrat el 27 de setembre de 2018 a la Biblioteca d’Educació Maria Moliner. Universitat de València.

2) “Identitats diverses i igualtat a l’espai escolar”, Primeres Jornades Escola i Família Educant per la Igualtat. Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport. CEFIRE de Sagunt. Celebrat el 25 i el 26 de setembre de 2018 a casa de la Cultura de Rocafort.

3) “Més enllà del sistema sexe/gènere: una proposta pedagògica trans-queer en Educació Secundària”, Jornades de competència emocional i educació. Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport. CEFIRE de Sagunt. Celebrat el 5 de juny de 2018 en l’IES Clot del Moro.

4) “La inclusió de les niñxs i adolescentxs trans: una experiència en Educació Física”, Facultat de Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport, Mesa d’expertxs 3. Educació Física i vulnerabilitats de sexe i gènere. IV Simposium Internacional de Primavera “Educació Física i Justícia Social: Poblacions Vulnerades”. València, 6 de maig de 2017.

5) “Mes allà del sistema sexe/gènere: una experiència pedagògica i formativa sobre identitats i expressió de gènere”. IES Oleana, Requena, Jornades de Coeducació, 3 de maig de 2017.

6) “Més enllà del sistema sexe/gènere: una proposta pedagògica trans en Educació Física”, IES Violant De Casalduch, Benicàssim, Grup de Treball d’Educació Física, 1 de març de 2017.

Tant els treballs publicats com la participació en jornades de formació, van respondre a les noves polítiques educatives de gènere que, en matèria d’igualtat, atenció a la diversitat i inclusió, es van aprovar en la Comunitat Valenciana:

1) Llei 23/2018, de 29 de novembre, de la Generalitat, d’igualtat de les persones LGTBI.

2) Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d’equitat i d’inclusió en el sistema educatiu valencià.

3) Llei 8/2017, de 7 d’abril, de la Generalitat, integral del reconeixement del dret a la identitat i a l’expressió de gènere en la Comunitat Valenciana.

4) Instrucció del 15 de desembre de 2016 per la qual s’establix el protocol d’acompanyament per a garantir el dret a la identitat de gènere, l’expressió de gènere i la intersexualitat.

Este primer projecte va contribuir implícitament a la creació d’un ambient favorable i respectuós perquè un cert alumnat de l’IES Albereda prenguera la decisió de fer públiques les seues orientacions sexuals i de gènere diverses. Especialment, va destacar el cas d’un estudiant que, amb el suport incondicional de la seua mare, del grup de companys/as de classe i de l’equip directiu del centre, va decidir mostrar lliurement la seua identitat trans. Este alumne es va convertir gràcies a la seua generositat i compromís en un referent singular de la defensa de la igualtat i la diversitat de gènere en l’IES Albereda.

Esta situació va propiciar la sol·licitud d’un segon projecte de dos anys de duració (2019-2021) centrat en el seu cas i l’entorn de l’IES Albereda que es va veure influït per la interacció amb ell. Es va titular, “@lucassvert: estudi de cas i etnodrama sobre generositat trans” (GVA-SOLPIIE20_1463141), i el seu objectiu principal va ser la compressió de les experiències viscudes en el seu procés de construcció de la identitat trans i la conversió d’estes en un text performatiu que fora dramatitzat.

Com a fruit del projecte es van publicar dos estudis:

1) Fuentes-Miguel, J., Pérez-Samaniego, V., López-Cañada, E., Pereira-García, S. i Devís-Devís, J. (2022): “From inclusion to queer-trans pedagogy in school and physical education: a narrative ethnography of trans generosity”, Sport, Education & Society, https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2073437

2) Fonts, J., Pérez, V., López, E., Pereira, S. i Devís, J. (2021). «Els banys, els vestuaris i jo: una narrativa trans-queer per a ‘fer’ pedagogia crítica”, en SOCA-REL (VV.AA.) Educació física com a ferramenta de transformació social. Pretextos crítics, Inde, Barcelona, pàg. 173-186.

Finalment, es va elaborar una peça teatral a càrrec del dramaturg valencià Xavier Puchades que es troba a l’espera de ser publicada i representada.

****

El tercer projecte sol·licitat es va titular Desconect@r per a conect@r i el seu objectiu principal va ser… (en construcció)

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies