MICROMÓN: DOCÈNCIA COL·LABORATIVA ORIENTADA AL DESCOBRIMENT DE NOUS ANTIBIÒTICS EN LA LLUITA CONTRA ELS SUPERBACTERIS
Els nostres alumnes de biologia de 1r de batxillerat han sigut informats avui, 14 de febrer, del projecte d’ApS i Ciència Ciutadana integrant del consorci hispanoportuguès a la descoberta d’antibiòtics al qual van a participar les properes tres setmanes.
Els projectes micromón (SWI-Tiny Earth) es realitzen de manera coordinada amb la participació de:
–MIPIS: Professors de l’àrea de Microbiologia (Departament de Microbiologia i Ecologia) de la Universitat de València. Amb la col·laboració d’altres professors de les àrees d’Edafologia i Informàtica.
– MITAS: Alumnes de diferents graus de la Universitat de València (Biologia, Ciències ambientals, Ciència i Tecnologia dels Aliments, Farmàcia, Medicina, Bioquímica i Ciències Biomèdiques, Biotecnologia i dels màsters en Investigació en Biologia Molecular, Cel·lular i Genètica, R+D…). MITAS formats en cursos anteriors i que després participen com a instructors de nous MITAS.
– COMIPIS: Professorat de biologia, coordinador en cadascun dels centres inclosos en el projecte.
– MIMIS: Alumnat dels diferents centres d’educació secundària i batxillerat.
SWI és un programa innovador concebut per Jo Handelsman (Universitat de Yale, EUA) el 2012 per motivar els estudiants cap a l’elecció d’un grau en ciències experimentals, al mateix temps que aborda una amenaça per a la salut a escala global: la disponibilitat reduïda d’antibiòtics eficaços.
SWI se centra en la idea d’un curs de biologia bàsic basat en el descobriment, en què estudiants de tot el món porten a terme treball de camp i investigació en el laboratori sobre mostres de sòl a la recerca de nous antibiòtics. Dos terços dels antibiòtics disponibles procedeixen de bacteris o fongs aïllats dels sòls.
SWI proporciona una plataforma d’aprenentatge en biologia que integra una aproximació real a la investigació en lloc d’un programa de pràctiques de laboratori amb resultats predeterminats i sense un objectiu concret. Mitjançant una sèrie d’experiments dissenyats pels estudiants, ells mateixos recol·lectaran mostres de sòl, aïllaran diversos bacteris, assajaran la seua activitat davant microorganismes de rellevància clínica i caracteritzaran aquells que mostren activitat.
L’estratègia de SWI també proporciona una plataforma per al descobriment de nous antibiòtics basada en la participació de la comunitat, i integra així el potencial intel·lectual de múltiples actors que, de manera simultània, aborden aquest desafiament global, i generen així candidats per al desenvolupament de nous fàrmacs. Aquesta estratègia participativa utilitza les tècniques de l’aprenentatge actiu per aconseguir de manera simultània objectius educatius i científics.
Continuarem informant- vos, durant la realització de les activitats.
Calendari d’activitats:
- DV. 18 de febrer (12.10-14.00 h)
- DM. 22 de febrer (12.10-14.00 h)
- DL. 28 de febrer (11.15-14.00 h)
- DC. 2 de març (8.00-10.45 h)
- DL. 7 de març (8.00-10.45 h)