Projecte Educatiu

 

PROJECTE EDUCATIU

 

El projecte educatiu és, entre tots els documents dels centres, el document referent per a donar resposta a la diversitat de les necessitats personals i educatives de l’alumnat que es deriven d’una societat plural. En aquest document, la comunitat educativa del centre, integrada pels sectors més directament afectats pel seu funcionament, ha d’expressar-ne les necessitats i plantejar-ne les prioritats de manera singular.

El projecte educatiu incorpora els criteris de personalització de l’ensenyament i promou metodologies que fan valer els aprenentatges significatius, la col·laboració i la cooperació, i que, amés, fan servir els recursos de l’entron. Per tant, el contingut del PEC ha de ser clar i ha de reflectir un compromís col·legiat de tota la comunitat escolar per oferir la millor resposta en clau educativa a la diversitat social, econòmica i cultural del context pel qual es defineix.

L’Equip directiu coordina l’elaboració i és el resposable de la seua redacció d’acord amb les directrius establides pel consell escolar i amb les propoestes efectuades pel claustre i l’associació de mares i pares d’alumnes.

 

Valors, objectius i prioritats d’actuació, d’acord amb la identitat del centre.

 

El col·legi Gargasindi és un Col·legi Públic d’Educació Especial ubicat a la localitat de Calp (Alacant) on escolaritzem alumnat amb necessitats educatives especials greus i permanents procedents de la comarca de la Marina Alta i algunes poblacions de la Marina Baixa. Entre les seves competències compta amb la de ser centre de recursos de referència per als centres educatius de la seva àrea d’influència.

Les edats de l’alumnat es comprenen entre els 3 i els 24 anys per a les etapes d’Infantil, Primària, Secundària, Transició a la Vida Adulta i Programa de Formació de Qualificació Bàsica (PFCB).

El nostre objectiu principal com a centre educatiu és la inclusió plena i per això la nostra escola es desenvolupa sobre la base del projecte INCLUD-ED.

D’aquesta manera, les diferents actuacions i els projectes que duem a terme estan encaminats a propiciar que els nostres alumnes es beneficiïn dels ambients normalitzats en interacció tant amb els seus iguals com amb la comunitat educativa en general. Això també és possible per la ubicació privilegiada del centre prop de dos col·legis ordinaris i un institut, la qual cosa facilita la realització de projectes d’inclusió del nostre alumnat.

En aquesta línia el centre, a més, té una clara aposta per les arts escèniques i, en particular, pel teatre com a mitjà fonamental per brindar als nostres alumnes oportunitats per desenvolupar noves formes de comunicació, expressió i inclusió en l’entorn social més proper; alhora que es treballa el currículum de manera transversal i funcional. Aquesta clara aposta per la creativitat i les arts escèniques com a mitjà per fomentar el benestar emocional i la inclusió plena del nostre alumnat ens condueix a sol·licitar alguns projectes europeus que en permeten viure aquestes experiències a diferents països d’Europa.

Com a centre específic, apostem per oferir una resposta educativa de qualitat adaptada a les necessitats individuals dels nostres alumnes, per a això és fonamental la formació del Claustre en metodologies específiques d’intervenció en diferents àrees del desenvolupament. D’altra banda, la formació continuada de tota la Comunitat Educativa es constitueix com una de les Actuacions Educatives d’Èxit necessàries per al creixement i desenvolupament tant personal com a nivell de col·lectiu professional.

D’altra banda, la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, en les últimes instruccions d’inici de curs, ha incidit en el paper que tenim els col·legis d’educació especial com a Centres de Recuros a la Comunitat Educativa i Servei d’Atenció Primerenca i Ambulatòria. El nostre paper, a més d’atendre l’alumnat que tenim escolaritzat comporta l’assessorament, acompanyament i formació als col·legis ordinaris.

Si parlem de formació, doncs, ens hem de remetre als Accions Europees proveïdes per a conèixer el funcionament d’altres sistemes educatius i potenciar el desenvolupament i creixement professional dels participants. Posar en marxa aquest sistema d’internacionalització del centre suposa a la mateixa vegada entrar a formar part d’un engranatge més ampli de col·laboració i cooperació a nivell europeu (ser centre receptor de mobilitats, rebre propostes per a consorcis) que ens empeny a seguir participant en els diferents projectes de formació: tant aquells destinats a augmentar la nostra competència lingüística en anglès com per seguir enriquint a partir de l’observació i anàlisi de les respostes educatives més innovadores i eficaces que ofereixen altres centres educatius en el marc europeu.

Al llarg del curs 2014-2015 el centre es va transformar en Comunitat d’Aprenentatge avalat pel projecte europeu INCLUD-ED, apostant amb això per un model d’escola inclusiva acceptat per la Comunitat Científica Internacional.

Sota aquest concepte, la nostra escola porta a terme diferents Actuacions Educatives d’Èxit amb les quals es pretén fomentar la inclusió gràcies a la participació i les interaccions que es propicien amb tots els membres de la Comunitat Educativa: els Grups Interactius, les Tertúlies literàries,artístiques i el Model de prevenció i resolució de conflictes.

Hi ha tres projectes fonamentals que ens permeten cooperar i coordinar-nos amb els familiars de l’alumnat i millorar el seu rendiment acadèmic, així com assegurar la participació dels diversos estaments de la comunitat educativa.

 

• Planificació Centrada en la Persona:

 

Què és la Planificació Centrada en la Persona?

És un procés de col-laboració per a ajudar a les persones a accedir als suports i serveis que necessiten per a aconseguir una major qualitat de vida basada en les seues preferències i valors.

– La persona és el centre del procés: drets, independència i valors.
– Familiars, amics i terpeutes acompanyem.
– El rol de lideratge de la persona central és fonamental. Hi ha un canvi de rols.
– És un procés flexible i d’adaptació continu a les aspiracions i desitjos de les persones en les diferents etapes de la vida.

El objectius de la PCP són:

Crear un “Grup de Suport” que acompanye a la persona amb Diversitat Funcional en el seu procés de desenvolupament per a garantir:

– Qualitat de Vida.
– Inclusió.
– Participació.
– Autonomia.
– Autodeterminació.

Al nostre col·legi fem aquestes dues agrupacions de models de PCP:

– L’alumne/a que assisteix a les sessions de PCP i comença a prendre decisions en relació al seu procés d’autodeterminació. Normalment alumnat de secundària, TVA i PFQB. Molts d’ells/es inicien la tria del seu propi grup de suport, altres no.
– L’alumne/a que no assisteix a les sessions de PCP, de moment. No prenen decisions en relació al seu procés d’autodeterminació però es crea un grup de suport suficientment heterogeni per a garantir el seu desenvolupament integral. Aquest són els alumnes d’infantil, primària i alguns/es de secundària.

 

Què i com treballem una vegada creat el grup de suport?

 

Des d’una visió de rols Igualitaris, ja que tots els membres opinen, decideixen, no hi ha paper d’expert/a. Tan sols la figura del facilitador/a l’assumeix la tutora, per coordinar i donar continuïtat al grup. Cal fer de seguida una detecció de necessitats en els diferents àmbits: escola, casa, gabinet, entorn, etc. I d’eixa manera s´han d’establir els d’objectius concrets, la persona o les persones encarregades d’aconseguir-los, i establir el temps per a la seua revisió. La idea és crear una xarxa de correu electrònic per al Grup de Suport on es compartiran cadascuna de les actes de sessió i els materials i informacions rellevants.