Projecte de Resistències Artístiques

Ens han concedit el Projecte de Resistències Artístiques.

La Conselleria d’Educació, Cultura i Esport vol impulsar i reconéixer entorns de treball col·laboratius que uneixen art i educació per a oferir respostes creatives, singulars i úniques als reptes de l’educació del segle XXI.

Les persones aprenem a observar, a pensar i a expressar les nostres idees, emocions i sentiments amb l’art. És la forma de comunicació més lliure i universal, i està constituïda per qualitats comunes a tots els éssers humans. En intersecció amb l’educació, aporta una experiència cognitiva, perceptiva i emocional d’apropament i comprensió del món que ens envolta.

L’educació artística i a través de les arts, en ajudar a capacitar l’alumnat, col·labora en la construcció de la seua identitat i en l’enriquiment de la seua visió del món. Les arts estimulen la consciència corporal, alimenten la imaginació, contribueixen al desenvolupament de l’autoestima i possibiliten l’accés a la cultura.

En el context actual de reforma curricular cal redefinir el paper que les arts tenen en els processos d’ensenyament-aprenentatge a les nostres escoles. La competència clau en Consciència i expressió culturals implica comprendre i respectar la forma en què les idees i el significat s’expressen de manera creativa i es comuniquen en les diferents cultures a través d’una sèrie de manifestacions artístiques.

L’art en el context educatiu és, per tant, una eina pedagògica molt valuosa que, en els últims anys, s’està evidenciant en forma de projectes artístics als centres educatius: projectes d’innovació educativa, projectes multidisciplinaris, trobades i jornades, projectes d’arts comunitàries, i també residències artístiques.

Photo by Surface on Unsplash

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) proposa l’art i els processos de creació contemporània com a instruments d’expressió, però també de comprensió i reflexió de la realitat. Mitjançant la seua convocatòria per a artistes Resistències artístiques: processos artístics en entorns educatius, l’educació a través de les arts esdevé una eina primordial en els processos d’aprenentatge.

Aquest programa consisteix a realitzar «resistències artístiques» o «residències d’art», és a dir, integrar en la vida escolar, a través d’una estada en col·laboració amb la comunitat educativa, creadores i creadors que tinguen una proposta de projecte artístic (arts visuals, audiovisuals, música, arts escèniques, arts vives).

Amb la producció de trenta projectes artístics col·laboratius en trenta centres escolars de la Comunitat Valenciana, es pretén incorporar els llenguatges de la creació contemporània en els processos d’aprenentatge ampliant l’àmbit professional de les creadores i creadors de la posada en marxa de residències en els centres.

Projecte assignat

Ens han assignat el Projecte Somos Semilla de Género Fresco. Es tracta d'un projecte pe desenvolupar l'art a l'entorn de l'hort.