RESOLUCIÓ de 18 de juliol de 2019, del secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions per a l’organització i funcionament dels centres docents específics d’Educació Especial sostinguts amb fons públics per al curs 2019-2020. [2019/7511]

(DOGV núm. 8598 de 24.07.2019) Ref. Base de dades 006937/2019

HTMLPDF signat electrònicament

Seté. Programes de Transició a la Vida Adulta (TVA)

1. Els centres d’Educació Especial de titularitat de la Generalitat poden impartir Programes per a la Transició a la Vida Adulta destinats a l’alumnat que reunisca els dos requisits següents:

a) Tindre complits els setze anys.

b) Haver cursat l’ensenyament bàsic en un centre d’Educació Especial o en un centre ordinari, quan les seues necessitats educatives especials aconsellen continuar el seu procés educatiu mitjançant aquests programes.

2. Els Programes de Transició a la Vida Adulta s’orienten a la consecució dels objectius següents:

a) Consolidar i desenvolupar les capacitats de l’alumnat i promoure el major grau possible d’autonomia personal i social.

b) Mantindre i aplicar a la vida quotidiana les competències instrumentals bàsiques adquirides en les etapes corresponents a l’ensenyament bàsic obligatori.

c) Fomentar la participació de l’alumnat en tots els àmbits en què es desenvolupa la vida adulta.

d) Desenvolupar els aspectes relacionals que els defineixen com a membres d’una societat, construir la seua pròpia identitat personal i afavorir la participació i responsabilitat ciutadana.

e) Adquirir habilitats laborals de caràcter polivalent, la capacitat per a seguir normes elementals i de seguretat en el treball, la motivació davant la tasca i la no discriminació per raó de gènere o qualsevol altra circumstància.

3. Els Programes de Transició a la Vida Adulta s’estructuren en els àmbits d’experiència següents:

a) Autonomia personal en la vida diària.

b) Integració social i comunitària.

c) Orientació i formació laboral.

Aquests àmbits han d’incorporar les àrees d’intervenció preferent de l’etapa de secundària obligatòria especificades en el punt 5 de l’apartat cinqué d’aquesta resolució. El contingut i l’horari s’han d’ajustar a les característiques i necessitats de l’alumnat, tot considerant les seues capacitats, les possibilitats de dur-les a terme i l’itinerari formatiu personalitzat.

4. Els Programes de Transició a la Vida Adulta els han d’impartir mestres de l’especialitat de Pedagogia Terapèutica i professorat tècnic de Formació Professional.

5. El personal especialista de Pedagogia Terapèutica ha d’assumir, preferentment, la tutoria del grup i la docència dels àmbits d’autonomia personal en la vida diària i d’integració social i comunitària. El professorat tècnic de Formació Professional és el responsable de la docència de l’àmbit d’orientació i formació laboral.

6. L’equip educatiu, amb l’assessorament de l’especialista d’Orientació Educativa, pot determinar la conveniència que, per les seues capacitats i necessitats, una alumna o alumne no curse l’àmbit d’orientació i formació laboral, prèvia informació a les famílies o representants legals, que han de donar el seu consentiment per escrit.

7. Els centres privats concertats també poden impartir Programes de Transició a la Vida Adulta, que, en tot cas, han d’organitzar i dur a terme amb el personal de la seua plantilla.