Castelo da Maia (mayo 2023)

Aprendizaje por observación en el Agruppamento de Escuelas de Castelo da Maia (Porto - Portugal) - Movilidad en transporte ecológico

Pau Carrasquer Estornell

1er día: lunes, 15 de mayo de 2023

Saludos en persona después de tantos encuentros virtuales con Rosa Soares Fernandes (profesora de inglés y coordinadora Erasmus+ de la sección de adultos. Debemos anticipar que en Portugal los centros educativos no universitarios (desde infantil hasta Bachillerato) están agrupados en un mismo recinto.

Em sorprén que també tinguen projectes artístics i de reivindicació social:

IMG_2315

A continuación, reunión de trabajo con Daniel Nuno (jefe de estudios de la sección de adultos) y el resto de compañeras de orientación educativa.

En esta reunión comparamos ambos sistemas educativos y reflexionamos sobre las posibilidades que se da a la población adulta de reincorporación a la educación reglada. En Portugal la educación de adultos está exclusivamente enfocada hacia la obtención tanto del título para acceder a la universidad como a los cursos de los centros de empleo profesional. No existe educación no formal.

Me sorprende el aula al aire libre.

IMG_2303

2n dia: dimarts, 16 de maig de 2023

Aquest segon dia de treball visitem altres espais de l’edifici que comparteixen l’Escola d’Adults amb els Centres d’Educació Mitjana i de Secundària (els primers en horari nocturne,de 19:00 a 23:00, i els segons en horari matinali vespertí, de 8:00 a 18:00).

Em sorprén l’aula a l’aire lliure:

IMG_2387

A continuación, asisto a dos clases de inglés en dos diferentes niveles: a los equivalentes GES 1 y GES 2 del sistema educativo nuestro. El nivel de inglés del alumnado de ambos grupos es muy superior al de nuestro alumnado. Parece que la exigencia por parte del sistema educativo portugués es muy superior al nuestro.

IMG_2396

A continuación, asisto a una clase de un proyecto de emprendimiento interesantísimo.

IMG_2406
IMG_2409

3r dia: dimecres, 17 de maig de 202

Aquest tercer dia assitisc a tres classes ben diferents:

- La primera classe és amb Jorge Simôes, professor de l’àmbit de Societat, Tecnologia i Ciència, en la qual exposem la situació climàtica, les polítiques anticrisi climàtica i les possibilitats que es podrien dur a terme tant a Portugal com a l’estat espanyol. Han estat treballant aquesta matèria durant tot el trimestre i tenim un debat ben interessant.

IMG_2492

-La segunda clase es con la profesora Luzia Abreu y pertenece al ámbito de Ciudadanía y Profesionalidad. El alumnado expone de forma oral sus trabajos sobre diversos problemas de la ciudadanía en la sociedad portuguesa. Hay maquetas, vídeos, murales… Un conjunto de trabajos muy interesante.

IMG_2495

- La tercera clase es con el profesor Valdemar Maia y pertenece al ámbito de Sociedad, Tecnología y Ciencia. En ésta explica el alumnado el sistema planetario solar y analiza los diversos fenómenos astronómicos.

IMG_2501

4t dia: dijous, 18 de maig de 2023

Recorregut per Porto amb part de l’alumnat de l’escola realitzat per la professora. Durant el recorregutr vam poder visitar el carrer Santa Catalina per tal d’iniciar el recorregut pel Café Majestic, el Café Guaranay i el Café Progreso. Tot seguit vam poder visitar la Cámara Municipal de Porto, l’Estaçâo de S. Bento i les seus meravellosos taulells.

A continuació vam seguir aquesta passejada monumental a peu per la rua dos Clérigos i els seus meravellosos edificis, com l’església dos Clérigos. Aquest carrer ens va conduir a l’esplèndid edifici que alberga la Livraria Lello.

Finalment vam acabar el recorregut en la Praça Guilherme Gomes Fernandes on se situa l’estàtua del comandant dels bombers que dona nom a la plaça i a només dos carrers de la plaça trobem el Panel de taulells de Joana Vasconcelos. Una artista avantguardista que posa en relleu el desenvolupament de l’ús del taulell també entre els i les artistes més jòvens.

IMG_2593
IMG_2587