TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES

QUÈ SÓN LES TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES?

Les tertúlies literàries dialògiques consisteixen en el fet que un grup de persones es reuneix periòdicament al voltant d’un llibre de la literatura clàssica universal per a reflexionar i dialogar a partir d’ell. És un espai on la gent pot participar en un projecte educatiu que promou la literatura i la cultura. Un aspecte important a destacar en les tertúlies és que la capacitat d’aprendreno és qüestionada. Cap capacitat per llegir, comprendre o formular opinions és posada en dubte. Quan la gent troba un espai on desenvolupar el seu potencial per a aprendre i superar barreres, es comprova que realment ho pot aconseguir.

Principis de les tertúlies

L’any 1999 el CREA (Centre de Recerca Social i Educativa de la Universitat de Barcelona) va desenvolupar una teoria de l’aprenentatge dialògic que és explicat en 7 principis. Tots aquests principis es relacionen amb la metodologia de la tertúlia.

Els principis són:

1. Diàleg igualitari
  2. Intel·ligència cultural
  3. Transformació i adaptacions curriculars
  4. Dimensió instrumental
  5. Creació de sentit
  6. Solidaritat
  7. Igualat de diferències

COM ES FAN LES TERTÚLIES?

Des d’infantil 3 anys fins a sisè de primària trimestralment es lligen clàssics universals. una vegada a la setmana l’alumnat s’emporta a casa el llibre i amb la col·laboració de la família si necessiten ajuda preparen la tertúlia que han de fer a classe.

• Cada setmana es decideix llegir un capítol o un conjunt de pàgines, i han d’escollir un paràgraf i escriure el motiu de la seva elecció.
  • El dia establert, es fa una rotllana i es posa en comú el paràgraf escollit de cada alumne i es fa diàleg-tertúlia.
  • S’intenta que intervinga tot l’alumnat, en major o menor intensitat.
  • hi ha un moderador en les classes de primària que va duent el torn de paraula.