
CONCEPTE I JUSTIFICACIÓ DE LES ACTIVITATS
El projecte del PIIE per al primer any promou una experiència educativa innovadora i global, integrant metodologies outdoor, pensament computacional i radio com a eines de participació i reflexió. Els tallers de conscienciació ambiental —reciclatge i compostatge— faciliten el desenvolupament de valors de cura del medi, connectant amb l’aprenentatge significatiu del cicle d’infantil i primer cicle. L’alumnat interioritza hàbits sostenibles a través d’activitats concretes i tangibles.
Les activitats outdoor avançades permeten aplicar a la natura allò après a l’aula, generant climes de curiositat, observació activa i treball cooperatiu. Les classes de robòtica i introducció al “Rugged Robot” fomenten el pensament computacional: la resolució de problemes, la planificació i els algoritmes adaptats al nivell inicial. L’ús de robots, jocs d’exploració i lligams amb Scratch permeten integrar la tecnologia de manera lúdica i creativa.
Per al primer cicle, s’amplia el concepte amb tecnologia verda i hort escolar, seguint una pedagogia activa i experimental que connecta medi ambient, ciència i tecnologia. L’ús de Scratch i robots promou la inclusió de llenguatges digitals i narratius. En 2n cicle, es reforça la comprensió ambiental amb sessions a l’aire lliure i energia renovable, i es promou l’expressió sociolingüística mitjançant blocs digitals plurilingües. Amb Lego Spike Prime, l’alumnat avança en competències STEM: disseny, sensors i motors, fins al projecte final, on aprenen a comunicar-se, col·laborar i presentar idees pròpies.
Les activitats s’estructuren de forma progressiva i coherent, atenent a la diversitat i promovent l’autonomia, la creativitat i la responsabilitat social, creant una base sòlida d’aprenentatge i ciutadania vinculada al context immediat de l’escola.


METODOLOGIES EN EL DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE
La metodologia del projecte combina l’aprenentatge outdoor amb l’approach STEM i l’aprenentatge basat en projectes (ABP). A través de tallers vivencials, l’alumnat experimenta amb reciclatge, compostatge, conservació i energies renovables, apropant la natura i la ciència al seu entorn. Aquesta experiència multisensorial es complementa amb activitats de robòtica i programació (Scratch, Rugged Robot, Lego Spike Prime) que segueixen una seqüència de descoberta, experimentació i aplicació pràctica.
Es promou el treball col·laboratiu, la resolució de reptes i la creativitat, amb dinàmiques de grups cooperatius i jocs dirigits. Els projectes finals (hort, blocs digitals, robots i Lego) serveixen de síntesi interdisciplinària: integren medi ambient, tecnologia i llenguatge a través de presentacions i autoavaluació. D’aquesta manera, metodologies mixtes — outdoor, ABP, gamificació i STEM— configuren una proposta educativa activa, contextualitzada i inclusiva.




PARTICIPACIÓ DELS AGENTS IMPLICATS
La implementació del projecte requereix la col·laboració activa de diversos agents:
Equip docent: mestres d’infantil, primer i segon cicle, tutors i especialistes (ciències, tecnologia, educació ambiental). Estan encarregats de planificar i cohesionar les activitats, guiar l’alumnat, fer seguiment i avaluació, i dinamitzar tant les sessions d’aula com les sortides.
Alumnat: protagonista actiu. Participa en tallers, activitats outdoor, programació i projectes finals. Desenvolupa competències com el treball en equip, lideratge, autonomia i responsabilitat, aportant idees i contribuint al seu procés d’aprenentatge.
Famílies: col·laboren en excursions, aporten recursos o materials, i valoren l’ús del bloc digital per comunicar-se, reforçant el vincle escolafamília. També poden participar en accions de sensibilització ambiental dins i fora del centre i per supossat en la intervenció i remodelació del pati i les seues noves actuacions.
Agents externs: entitats locals vinculades al medi ambient, empreses col·laboradores ( d’acompanyament tècnic), centres tecnològics i universitats (consultoria en robòtica sostenible), i empreses del sector energètic (tallers de tecnologia verda). També col·laboren experts en pedagogia outdoor o especialistes en educació ambiental i científica.
Administració i comunitat educativa: l’Ajuntament, i el consell escolar faciliten permisos, espais i suport logístic per a excursions i horts. S’estableix un diàleg amb el Comissió Pedagógica del Consell, en la Comissió de Coordinació Pedagógica per avaluar l’impacte i garantir la coherència curricular amb el PIIE.
Aquest enfocament col·laboratiu fomenta el teixit comunitari del centre, potenciat per la participació activa de tots els agents. Així s’aconsegueix una proposta oberta, sostenible i compartida, que enriqueix la formació dels alumnes i connecta el centre amb el seu entorn sociocultural i mediambiental.
CONEIX LES NOSTRES PRODUCCIONS
SOSTENIBILITAT I CURADEL MEDI AMBIENT
