PIIE Infantil: “Espais que conviden”

Ordre, harmonia, calma, accesibilitat, autonomia…

El CEIP Santa Àgueda està immers en un procés de transformació educativa. S’ha establert una línia pedagògica respectuosa i real per tal d’acompanyar a l’alumnat en el seu procés de vida i aprenentatge i es considera que els espais d’aprenentatge són una base important en aquests processos.  

Durant els cursos 2021-2023, es va realitzar un projecte d’innovació de transformació d’espais,  anomenat “Espais que conviden” que va suposar un canvi a nivell metodològic, organitzatiu i espacial que està resultat molt gratificant per a tota la comunitat educativa. 

L’evidència científica afirma que l’aprenentatge es desenvolupa en qualsevol espai estimulant on es puga produir observació, manipulació i experimentació. On les situacions de conversa entre iguals i l’autonomia estiguen presents i l’infant es mostre segur, confiat i amb ganes de descobrir allò que l’envolta. Per tant, s’ofereix aquest aprenentatge a partir d’uns espais al centre on totes aquestes situacions i contextos estiguen presents. 

 La societat canvia i l’escola ha de canviar amb ella. Hui en dia tenim el gran afany de subreestimular als infants des de casa, l’ús desproporcionat i inadequat de les noves tecnologies des de molt menuts i estils de vida excessivament frenètics, que poden desencadenar en nivells d’ estrés des de molt menuts, per la qual cosa l’escola ha de crear espais que conviden a la calma i a la relaxació. Han de ser espais amb colors neutres, flexibles, creatius, confortables, inspiradors, segurs, saludables i, per suposat, pedagògics. 

Aquest Projecte d’Innovació Educativa  “Espais que conviden” va permetre impulsar: 

  • ATELIERS d’ART: diferents microespais recreen un taller d’artistes. 
  • LABORATORI STEAM: estructurat per diferents temàtiques científiques, matemàtiques, d’enginyeria, art i tecnologia. 
  • AULA MULTISENSORIAL: Per experimentar i descobrir els efectes de la llum, colors, ombres, SÓ… 
  • BIBLIOTEQUES: més estètica, acollidora i funcional. 
  • BIBLIOPATI. 
  • PSICOMOTRICITAT: dotació de material Pikler i Acouturier. 
  • AULA DE JOC SIMBÒLIC. 
  • AULES: redissenyar-les, treure mobiliari i estímuls visuals, donar-li caliu amb elements decoratius, agrupació d’alumnat per equips… 
  • RACÓ DE BENVINGUDA: A l’entrada de cada aula hi ha una taula decorada segons l’estació o identitat de la classe. 
  • TIPOLOGIES TEXTUALS:  espai de consulta i treball al rebedor principal del centre.   
  • REBEDOR: Murals col·laboratius realitzats per l’alumnat a l’atelier, que canvien periòdicament. / Fotos amb el personal docent i no docent. / Racó de l’Erasmus+ 
  • PATI: Renaturalització dels espais exteriors. 
  • REUBICACIÓ DELS ESPAIS PER CREAR-NE DE NOUS: Aula de mestres, aula d’anglès, aula de llum i só… 
  •  
  • AULA DEL FUTUR: es projecta dissenyar en un futur pròxim un aula del futur en la sala d’Informàtica. 

Tot allò relacionat amb la transformació de l’escola es difón mitjançant la web del centre i el canal de Telegram. Com a centre referents en espais, s’obrin les portes a les famílies i a altres centres amb el programa I-mou-te, sent centre amfitrió per a mostrar tant els ateliers d’art (sent un dels centres pioners) com les tipologies textuals.  

Veu de la Comunitat educativa i seguiment dels canvis al curs 21-22

En definitiva, analitzant tota aquesta realitat i quin són els nostres ideals d’infant, ensenyament i rol de mestre, volíem que el projecte PIIE significara un inici i sobretot una oportunitat de canvi per apropar-nos al nostre ideal d’escola.
Aquesta oportunitat comença amb petits canvis que es reflexen en els següents passos:

  • Seleccionar quin mobiliari és necessari deixar a l’aula i quin treure, i recol•locar l’exedent (taules, cadires, prestatgeries).
  • Reubicar els materials, recursos i jocs en una sala on tot estiga centralitzat i puguem fer ús segons el necessitem, de tal manera que el material siga d’ús rotatori.
  • Dissenyar les aules per incorporar nous espais.
  • Dissenyar nous ambients comuns fora de les aules, utilitzant el hall o altres zones de l’escola.
  • Adquirir un mínim de mobiliari nou i adaptat a les noves necessitats.
  • Comprar material i jocs que faciliten el canvi metodológic.
  • Paral·lelament formar-nos i assessorar-nos en la transformació d’espais i en les
    propostes o ambients, ja siga per iniciatives privades com per l’acompanyament de
    les formacions del CEFIRE.
  • Valorar, reflexionar i avaluar contínuament el que estem fent.

Centre amfitrió i observador I MOU-TE

També, des del curs 2021, estem adscrit al programa del CEFIRE “Imou-te” per tal de mostrar a altres escoles l’experiència d’èxit que estem tenint amb l’atelier d’art i tipologies textuals i també per a realitzar visites pedagògiques a altres centres i enriquir-nos d’altres docents. Us esperem amb moltes ganes de compartir!

A continuació us mostrem els canvis que hem realitzat als nostres espais:

Transformació del laboratori de ciències
Creació de l’atelier

Renaturalització del pati
Transformació de la biblioteca d’Infantil
13620
Patis coeducatius: El restaurant.
Contagiant els canvis a Primària, gràcies a les famílies voluntàries.

Impacte del Projecte de transformació d’espais en la Comunitat Educativa

Opinió de les famílies respecte al projecte de transformació d’espais

Esteu satisfets/es amb l'informació rebuda respecte a les activitats realitzades?/ ¿Estáis satisfechos/as con la información recibida respecto a las actividades realizadas? (Web, Telegram, documentaciones pedagógicas, informes narrados…)
Considereu que aquest curs hi ha un canvi de tipologia d'activitats , respecte a cursos anteriors? / ¿Consideráis que este curso hay un cambio de metodología, respecto a cursos anteriores?

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies