Resistències artístiques

El programa "Resistències artístiques: processos artístics en entorns educatius" es du a terme en col·laboració amb el Consorcis de Museus de la Comunitat Valenciana i el CEFIRE Artisticoexpressiu, i consisteix en un programa d’innovació educativa adreçat a la introducció en els centres educatius de llenguatges de la creació contemporània mitjançant la producció de projectes artístics col·laboratius entre l’àmbit professional de les creadores i creadors, i la comunitat educativa del centre.

Consisteix a realitzar «resistències artístiques» o «residències d’art», és a dir, integrar en la vida escolar, a través d’una estada en col·laboració amb la comunitat educativa, a creadores i creadors que tinguen una proposta de projecte artístic (arts visuals, audiovisuals, música, arts escèniques, arts literàries, arts vives).

Amb la producció de quaranta projectes artístics col·laboratius en quaranta centres educatius de titularitat de la Generalitat, es pretén incorporar els llenguatges de la creació contemporània en els processos d’aprenentatge ampliant l’àmbit professional de les creadores i creadors de la posada en marxa de residències en els centres durant el curs escolar 2022-2023, amb la intenció de visibilitzar entorns escolars que tracten d’impulsar l’art com a eina d’anàlisi i reflexió de problemes socials, i que s’involucren activament en processos de creació artística.

Susana Botana, Israel García Montero i Fernando Ivorra, formen “Género Fresco” i son tres artistes que venen mensualment a la nostra escola. “ETS LLAVOR” és el seu projecte: que pretén visibilitzar el paper de l’horta i la naturalesa a l’imaginari pictóric de les futures generacions. Per mitjà de diverses activitats educatives que uneixen l’hort i la creació artística, es construiran planters, un hort urbà al col·legi i un mural col·laboratiu que traslladarà el concepte d’hort mediterrani. Aquest projecte va dirigit a l’alumnat d’Infantil 3 anys i 5è de Primària, els quals s’agermanen per a fer escola, per a nodir-se de les capacitats dels altres, per a ajudar-se, crear…

Objectius:

a) Promoure una actualització pedagògica en l’àmbit artisticoexpressiu afavorint el treball col·laboratiu.

b) Fomentar l’expressió artística com a generadora de coneixement, potenciant el pensament divergent i la creativitat.

c) Establir relacions entre la creació artística contemporània i els àmbits d’educació formal.

d) Visibilitzar la situació dels entorns escolars per mitjà de l’aplicació de processos de creació artística contemporània.

e) Entendre l’educació artística com una ferramenta primordial en els processos d’aprenentatge.

f) Fomentar la creació artística contemporània com a eina d’anàlisi i reflexió de problemàtiques socials, polítiques o de gènere en l’àmbit escolar.

g) Promoure la capacitat social de resoldre problemes per mitjà del treball en comunitat.

h) Entendre l’art i els processos de creació contemporània com a instruments d’expressió, però també de comprensió i reflexió de la realitat.

Sessió 1. Fem planters