PIIE Infantil: “Espais que conviden”

Ordre, harmonia, calma, accesibilitat, autonomia…

El CEIP Santa Àgueda està immers en un procés de transformació educativa. S’ha establert una línia pedagògica respectuosa i real per tal d’acompanyar a l’alumnat en el seu procés de vida i aprenentatge i es considera que els espais d’aprenentatge són una base important en aquests processos.  

Durant els cursos 2021-2023, es va realitzar un projecte d’innovació de transformació d’espais,  anomenat “Espais que conviden” que va suposar un canvi a nivell metodològic, organitzatiu i espacial que està resultat molt gratificant per a tota la comunitat educativa. 

L’evidència científica afirma que l’aprenentatge es desenvolupa en qualsevol espai estimulant on es puga produir observació, manipulació i experimentació. On les situacions de conversa entre iguals i l’autonomia estiguen presents i l’infant es mostre segur, confiat i amb ganes de descobrir allò que l’envolta. Per tant, s’ofereix aquest aprenentatge a partir d’uns espais al centre on totes aquestes situacions i contextos estiguen presents. 

 La societat canvia i l’escola ha de canviar amb ella. Hui en dia tenim el gran afany de subreestimular als infants des de casa, l’ús desproporcionat i inadequat de les noves tecnologies des de molt menuts i estils de vida excessivament frenètics, que poden desencadenar en nivells d’ estrés des de molt menuts, per la qual cosa l’escola ha de crear espais que conviden a la calma i a la relaxació. Han de ser espais amb colors neutres, flexibles, creatius, confortables, inspiradors, segurs, saludables i, per suposat, pedagògics. 

Aquest Projecte d’Innovació Educativa  “Espais que conviden” va permetre impulsar: 

  • ATELIERS d’ART: diferents microespais recreen un taller d’artistes. 
  • LABORATORI STEAM: estructurat per diferents temàtiques científiques, matemàtiques, d’enginyeria, art i tecnologia. 
  • AULA MULTISENSORIAL: Per experimentar i descobrir els efectes de la llum, colors, ombres, SÓ… 
  • BIBLIOTEQUES: més estètica, acollidora i funcional. 
  • BIBLIOPATI. 
  • PSICOMOTRICITAT: dotació de material Pikler i Acouturier. 
  • AULA DE JOC SIMBÒLIC. 
  • AULES: redissenyar-les, treure mobiliari i estímuls visuals, donar-li caliu amb elements decoratius, agrupació d’alumnat per equips… 
  • RACÓ DE BENVINGUDA: A l’entrada de cada aula hi ha una taula decorada segons l’estació o identitat de la classe. 
  • TIPOLOGIES TEXTUALS:  espai de consulta i treball al rebedor principal del centre.   
  • REBEDOR: Murals col·laboratius realitzats per l’alumnat a l’atelier, que canvien periòdicament. / Fotos amb el personal docent i no docent. / Racó de l’Erasmus+ 
  • PATI: Renaturalització dels espais exteriors. 
  • REUBICACIÓ DELS ESPAIS PER CREAR-NE DE NOUS: Aula de mestres, aula d’anglès, aula de llum i só… 
  •  
  • AULA DEL FUTUR: es projecta dissenyar en un futur pròxim un aula del futur en la sala d’Informàtica. 

Tot allò relacionat amb la transformació de l’escola es difón mitjançant la web del centre i el canal de Telegram. Com a centre referents en espais, s’obrin les portes a les famílies i a altres centres amb el programa I-mou-te, sent centre amfitrió per a mostrar tant els ateliers d’art (sent un dels centres pioners) com les tipologies textuals.  

Veu de la Comunitat educativa i seguiment dels canvis al curs 21-22

En definitiva, analitzant tota aquesta realitat i quin són els nostres ideals d’infant, ensenyament i rol de mestre, volíem que el projecte PIIE significara un inici i sobretot una oportunitat de canvi per apropar-nos al nostre ideal d’escola.
Aquesta oportunitat comença amb petits canvis que es reflexen en els següents passos:

  • Seleccionar quin mobiliari és necessari deixar a l’aula i quin treure, i recol•locar l’exedent (taules, cadires, prestatgeries).
  • Reubicar els materials, recursos i jocs en una sala on tot estiga centralitzat i puguem fer ús segons el necessitem, de tal manera que el material siga d’ús rotatori.
  • Dissenyar les aules per incorporar nous espais.
  • Dissenyar nous ambients comuns fora de les aules, utilitzant el hall o altres zones de l’escola.
  • Adquirir un mínim de mobiliari nou i adaptat a les noves necessitats.
  • Comprar material i jocs que faciliten el canvi metodológic.
  • Paral·lelament formar-nos i assessorar-nos en la transformació d’espais i en les
    propostes o ambients, ja siga per iniciatives privades com per l’acompanyament de
    les formacions del CEFIRE.
  • Valorar, reflexionar i avaluar contínuament el que estem fent.

Centre amfitrió i observador I MOU-TE

També, des del curs 2021, estem adscrit al programa del CEFIRE “Imou-te” per tal de mostrar a altres escoles l’experiència d’èxit que estem tenint amb l’atelier d’art i tipologies textuals i també per a realitzar visites pedagògiques a altres centres i enriquir-nos d’altres docents. Us esperem amb moltes ganes de compartir!

A continuació us mostrem els canvis que hem realitzat als nostres espais:

Transformació del laboratori de ciències
Creació de l’atelier

Renaturalització del pati
Transformació de la biblioteca d’Infantil
10448
Patis coeducatius: El restaurant.
Contagiant els canvis a Primària, gràcies a les famílies voluntàries.

Impacte del Projecte de transformació d’espais en la Comunitat Educativa

Opinió de les famílies respecte al projecte de transformació d’espais

Esteu satisfets/es amb l'informació rebuda respecte a les activitats realitzades?/ ¿Estáis satisfechos/as con la información recibida respecto a las actividades realizadas? (Web, Telegram, documentaciones pedagógicas, informes narrados…)
Considereu que aquest curs hi ha un canvi de tipologia d'activitats , respecte a cursos anteriors? / ¿Consideráis que este curso hay un cambio de metodología, respecto a cursos anteriores?