Assistents
El professorat assistent rebrà un certificat de 10 hores per la participació en el Congrés.
Comunicacions
A més d'assistir al Congrés, els participants de qualsevol etapa educativa tindran la possibilitat de presentar comunicacions relacionades amb experiències d'aula, innovació o investigació educativa en les àrees de ciència, tecnologia i matemàtiques juntament amb disciplines relacionades amb les arts i les humanitats. Aquestes comunicacions podran presentar-se mitjançant pòsters.
Els participants que presenten pòster en el Congrés, rebran certificació com a ponent d'una hora.
En cas que algun ponent preferira certificació d'assistència en lloc de ponència haurà de comunicar-ho explícitament en el formulari d'inscripció. Com a assistents, podran obtindre certificat d'assistència de 10 hores.
VI Congrés CTEM. Amb A de STEAM: teixint xarxes interdisciplinàries
Jorge Wagensberg afirmava que “El coneixement és sempre mestís” per a indicar que inevitablement, en la cerca com a éssers humans cap a la saviesa, no podem únicament restringir-nos a una sola disciplina.
La ciència i les matemàtiques ens aporten una comprensió del nostre món, tant físic com mental, basada en la raó i el mètode científic. La tecnologia posa en marxa, en aplicacions pràctiques i útils, tots aquests sabers. Però sens dubte, la visió és incompleta. Si volem conéixer la nostra realitat, hem d'admetre que és complexa, que és possible que es componga de moltes realitats interconnectades que es retroalimenten mútuament, conformant el mapa del coneixement de la humanitat.
Quins reptes ens planteja això com a docents?
D'una banda, hem de tindre-ho en compte en l'hora d'enfocar la nostra matèria, aquella per a la qual ens formem en el passat i dins de la qual som professorat especialista. Quines altres disciplines poden estar relacionades? De quina manera es relacionen? Enriqueixen l'aprenentatge del meu alumnat? Aporten un extra al simple desenvolupament de la nostra matèria a l'aula?
I per un altre, es posa de manifest la potència de treballar en col·laboració amb altres docents. La metàfora de treball en xarxa, amb nodes interconnectats i amb intercanvi d'informació entre ells, de manera activa i constant, ens dona la clau per a abordar el que s'ha denominat educació STEAM, sense perdre la nostra especialització experta.
L'educació STEAM és aquella que aborda, al costat de les ciències, la tecnologia i les matemàtiques, altres disciplines que tradicionalment han sigut relacionades amb les humanitats i les arts.
Aquest acrònim, amb la inclusió de la A d'Arts, simbolitza un enfocament educatiu amb mires més àmplies, que ens porta a plantejar al nostre alumnat escenaris d'aprenentatge molt més rics i motivadors. Des del tractament de controvèrsies científiques, embegudes en la història i la societat en les quals s'han generat, fins a l'ús del llenguatge artístic per a l'expressió de conceptes científics-matemàtics, passant pel debat ètic que es planteja davant la irrupció de la tecnologia en les nostres vides, tot té cabuda.
I és per això que hem organitzat aquest IV Congrés CTEM de la Comunitat Valenciana: “Amb A de STEAM: teixint xarxes interdisciplinàries”, mitjançant el qual, esperem que conegueu idees i experiències inspiradores per a la vostra tasca docent. Aquesta és la nostra primera puntada del gran tapís interdisciplinari.
Ponències
Anabel Forte
Anabel Forte Deltell és llicenciada en en Matemàtiques i Estadística per la UV. És doctora en Estadística i Investigació i actualment és professora titular en la Universitat de València.
La seua investigació se centra en el desenvolupament de tècniques estadístiques que permeten entendre quina és la millor forma de modelitzar matemàticament un procés d'interés. En aquesta àrea, ha col·laborat amb grups d'investigació tant europeus com dels Estats Units i Austràlia.
Anabel exerceix actualment com a presidenta de la Societat Espanyola de Bioestadística, com a directora de la Càtedra de Bretxa Digital de Gènere i com a editora de la revista de divulgació estadística BEIO.
En l'àmbit de la divulgació Anabel, més coneguda com BayesAna, participa en diversos programes de ràdio com a Arrel de 5 en Ràdio 5 o la tertúlia científica de Pròxima Parada en la ràdio de APunt i en podcasts com Experimiento Dement, Amb certesa o RadioCiencia.
També és autora del blog “BayesAna: Estadística (quasi) pertot arreu” que va ser guardonat com a millor blog en ciència en els Premis 20Blogs edició 2021 i ha escrit un llibre que porta per títol “Com sobreviure a la incertesa?” publicat per l'editorial NextDoor Publishers.
Títol: “PoeMaths per a trencar barreres”
Les ciències en general i les matemàtiques en particular, es perceben sovint com l'assignatura complicada de la qual fugir i, en aqueixa fugida, ens perdem la bellesa que contenen i, sobretot, la seua relació amb el món que ens envolta.
Els PoeMaths sorgeixen llavors com una eina per a trencar la barrera entre les Matemàtiques i “les lletres", tractant de posar de manifest quant s'assembla el llenguatge que ens uneix i com entendre-ho bé ens ajuda a tindre una altra visió del món.
Juli Peretó
Juli Peretó és catedràtic de Bioquímica i Biologia Molecular a la Universitat de València. Va ser primer codirector de l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes I2SysBio (centre mixt de la Universitat de València i el CSIC) i cofundador de la "spin-off" biotecnològica Darwin Bioprospecting Excellence SL.
Va ser vicepresident i secretari de la International Society for the Study of the Origin of Life (ISSOL) que ho va triar ‘fellow’ en 2014. En 2019 va publicar La ciència a taula (Monografies Mètode) una compilació dels articles de gastronomia científica de Fernando Sapiña. El seu últim llibre és Un planeta creatiu. Com va començar la vida en la Terra i com la fabricarem en el laboratori (Institució Alfons el Magnànim).
Enllaç a la presentació de la ponència: “Una història natural i cultural dels sabors”
La nutrició és una propietat fonamental de la vida: no hi ha cap ser vivent, per simple que siga, capaç de desprendre's de la necessitat d'obtindre matèria i energia de l'ambient per a la seua pròpia construcció, a través de l'eixam de reaccions químiques del metabolisme cel·lular. Els humans hem heretat aquesta necessitat biològica imperiosa, però al llarg de l'evolució biològica i cultural hem aconseguit que alimentar-se també puga ser un plaer dels sentits amb ambicions artístiques i tècniques. La gastronomia, una de les nostres diferències evidents amb la resta dels animals, es cultiva a la frontera de les disciplines científiques i les expressions culturals.
Inmaculada Remolar Quintana
Inmaculada Remolar és titular d'Universitat del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics de la Universitat Jaume I i també la directora de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT).
Quant a la investigació, és la líder del Grup d'Investigació "Visualització Interactiva". Les seues línies d'investigació actuals inclouen les tecnologies interactives aplicades a l'educació i altres camps, els jocs seriosos, la visualització interactiva, la representació fotogramètrica i la Intel·ligència Artificial aplicada a l'educació.
En relació amb aquests temes, lidera un projecte d'investigació europeu Horizon Europe. També ha participat en alguns projectes Erasmus+, més de divulgació, aplicant tota la seua experiència en Realitat Estesa a diferents camps.
La seua activitat docent s'ha centrat principalment en els graus d'Informàtica, Disseny i Desenvolupament de Videojocs, i també imparteix docència en el màster de Sistemes Intel·ligents.
Títol: “Realitat estesa en educació”
La realitat estesa (XR, per les seues sigles en anglés) es refereix a una combinació de tecnologies que inclou la realitat virtual, la realitat augmentada i la realitat mixta. Aquestes tecnologies s'utilitzen per a crear experiències immersives que combinen elements virtuals i físics en un entorn tridimensional.
La realitat estesa té un gran potencial en el camp de l'educació, ja que pot millorar significativament el procés d'aprenentatge en proporcionar experiències més interactives, immersives i pràctiques. Algunes formes en les quals la realitat estesa s'ha utilitzat en l'educació podrien ser visites virtuals, simulacions interactives, visualització de dades, col·laboració i aprenentatge social i personalització de l'aprenentatge.
Si bé la realitat estesa ofereix molts avantatges en l'àmbit educatiu, també presenta desafiaments, com la disponibilitat i el cost dels dispositius i el desenvolupament de continguts adequats.
Nacho Pérez Torrejón
Nacho Pérez Torrejón, astrònom amateur, divulgador astronòmic (associació astronòmica AstroARAs d'Aras de los Olmos, València) i pintor. L'Art i la comprensió del que ocorre en el cel sempre li van seduir pel que porta molts anys combinant l'observació astronòmica amb l'estudi.
Com a divulgador astronòmic de la fundació Starlight sent la necessitat de preservar el cel com un dret fonamental i, mostrar-lo a les persones amb les quals em creua en les seues activitats, tallers o xarrades divulgatives, amb el rigor i proximitat que es mereix. La passió pels secrets de la nostra volta celeste és el que li porta a inspirar-se per a pintar les seues obres.
Títol: “Projecte STEAM astronòmic”
IES ANTONI LLIDO- XÀBIA
Teresa Arabí és llicenciada en Física per la Universitat de València. Va començar com a docent d'Informàtica, després de Física i Química per a fer-ho finalment des de 1995 fins a aquest any de Matemàtiques, la major part en l'IES Antoni Llidó de Xàbia.
Forma part del grup Meridia Zero de divulgació de la Ciència a la Marina Alta que publica la revista DaulAlDeu, també en l’Escola de Matemàtiques de la Marina Alta i en la Comissió Vicent Caselles.
Paqui Crespo és llicenciada en Ciències Matemàtiques per la Universitat de València i diplomada en Economia per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona. També ha exercit d'equip directiu en un centre de la Marina Alta.
Enllaç a la presentació: “Una ruta científica al Montgó“
IES GABRIEL CÍSCAR-OLIVA
Salvador Mena, Enginyer Agrònom en l'especialitat d'Obra Civil per la Universitat de Lleida. Buscant nous reptes es va introduir en l'automatització i Robòtica amb Llec, Picaxe i actualment amb Arduino.
Al costat del nostre recordat i sempre volgut Juanjo Llorca va impartir cursos per al professorat de Tecnologia relacionats amb l'automatització i robòtica dins del territori valencià: Ha participat i guanyat diversos premis en concursos de robòtica i projectes a Gandia, Alcoi i València.
Jaume Castaño, Enginyer de Telecomunicacions en l'especialitat d'Electrònica per la UPV. Abans de dedicar-se a la docència va treballar com a Consultor Tècnic a Abast Systems i com a programador a Care Technologies.
Apassionat del Programari Lliure i entorns lliures de creació comença a treballar amb la microcontroladora Arduino el curs 2007/08, utilitzant-la fins ara com a element de control en els projectes escolars realitzats amb els seus alumnes.
Ha participat de manera habitual en múltiples concursos de robòtica (GandiBot, DesafioRobot, Concurs de Robòtica Mòbil UPV-Alcoi), Fira de Tecnologies Creatives amb Arduino CTC, Fira Experimenta i Fira ECOeducare.
Enllaç a la presentació: “Creació de música amb Arduino“
S'explicarà el procés de construcció d'un dispositiu electrònic controlat amb el microcontrolador Arduino, que connectat a un dispositiu MIDI és capaç de generar música o sons.
IES JOSÉ DE RIBERA-XÀTIVA
Mónica Soler, professora d'Educació Secundària de l'especialitat de matemàtiques. Actualment treballa en l'IES Josep de Ribera de Xàtiva. Llicenciada en CC Físiques. Primer premi del concurs Art amb GeoGebra en les edicions de 2021 i 2022 organitzat per la Societat Madrilenya de Professors de Matemàtiques "Emma Castelnuovo".
Títol: “Geometria en el patrimoni”
Cada període històric té una arquitectura característica en la qual destaquen determinats elements geomètrics. Per exemple: en el Renaixement trobem semicircumferències en els arcs de mig punt, espirals logarítmiques en les volutes de les columnes jòniques i abundant ús de la proporció àuria; en el Barroc, les formes clàssiques del Renaixement es transformen i les circumferències passen a el·lipses en els elements decoratius i a helicoides en les columnes salomòniques.
La proposta didàctica que presenta té com a objectiu dissenyar rutes organitzades cronològicament i contextualitzades històricament per a visitar edificis i monuments del patrimoni arquitectònic d'una ciutat i identificar els elements geomètrics característics de cada període artístic.
IES ALPAJÉS-ARANJUEZ
Ana María Robles Carrascosa i Francisco Javier Medina Domínguez, són catedràtics de Biologia i Geologia i de Llengua i Literatura respectivament i caps dels seus departaments didàctics corresponents en l'IES Alpajés d'Aranjuez (Madrid).
Des de fa anys, porten desenvolupant diferents projectes i investigant conjuntament des de la pràctica educativa per a tractar desenvolupar experiències d'innovació i renovació educativa, especialment a través de la integració dels recursos TIC i la metodologia ABP.
Alguns d'aquests projectes han sigut mereixedors de prestigiosos premis nacionals, obtenint en dues ocasions el prestigiós Premi a la Innovació educativa Francisco Giner dels Rius, els Premis Nacionals d'Innovació Educativa i de Foment de la Lectura, entre altres guardons a la Innovació educativa.
Han sigut coordinadors de diferents projectes educatius, sent l'últim d'ells el Projecte d'Innovació “Ítaca 2022”, desenvolupats tots ells en l'IES Alpajés de Madrid.
Enllaç a la presentació: “A l'ombra de Cajal“
L'ombra de Cajal és un projecte didàctic col·laboratiu i interdisciplinari realitzat en el Curs 2021-22, en l'IES Alpajés d'Aranjuez (Madrid), sent un dels seus objectius promoure l'interés per la figura de Santiago Ramón y Cajal, la seua Escola i la seua època.
Per a això es va proposar un acostament al Premi Nobel a través d'una forma d'aprenentatge interdisciplinari basada en els treballs de recerca, integrant els recursos TIC pertinents, per a afavorir així una visió completa de la realitat de l'autor, abordant la seua figura des del costat de la ciència, però també des de la seua realitat com a ésser humà i situant-ho en el seu context històric, cultural, social, científic, tecnològic corresponent.
Aquesta experiència ha sigut guardonada amb el 2n Premi en la categoria Batxillerat modalitat B dels “Premis Nacionals a Experiències Educatives Inspiradores per a l'aprenentatge. Convocatòria 2022”.
OSWALDO FELIPE
Oswaldo Felipe forma part de la PAI des de 1989. Ha realitzat cursos de malabars, acrobàcia, "clown". És el presentador del club de cinema “La Llanterna Màgica”.
Al llarg dels anys ha aconseguit un gran reconeixement en el camp de la narració i la joglaria per la manera de combinar històries amb jocs verbals i malabars. Milers de representacions en diferents àmbits: escoles, biblioteques, instituts, universitats, teatres... representacions per a tota mena de públic, només o acompanyat de músics... actuant per tot l'estat espanyol i en diferents festivals de teatre i narració a Portugal, Noruega, Bulgària, l'Equador, França, Puerto Rico, Colòmbia, l'Argentina, Veneçuela, el Brasil i Costa Rica.
Artilogios
Artilogios són artefactes per a un elogi poètic.
L'espectacle (dossier) s'acompanya d'artefactes electrònics i mecànics que marquen el ritme a l'actor. Tota la tècnica se sotmet al servei de la poesia per a crear un sortilegi exquisit, intel·ligent, tendre i precís en el qual l'impossible aparenta ser fàcil i pròxim.
Si parlem de poesia, rima, de jocs de paraules, com a anagrames, palíndroms, o embarbussaments, ja sabem de què estem parlant. Però, i si parlem de ARTILOGIOS?
ANDREA FRANCÉS SALAS
Andrea Francés Salas és ballarina i docent especialitzada en Dansa Contemporània. Graduada en Pedagogia de la Dansa en el Conservatori Superior d'Alacant, itinerari de dansa socioeducativa, així com en Ensenyaments Professionals de Dansa Contemporània en el Conservatori José Espadero d'Alacant. Màster en Gestió Cultural en la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Títol universitari en Mindfulness i Gestió Emocional en el Centre Superior d'Estudis Universitaris la Salle, adscrit a la Universitat Autònoma de Madrid.
Actualment realitza el doctorat en Ciències de l'Esport aplicades a la Dansa en la Universitat Catòlica Sant Antoni de Múrcia (UCAM). Treballadora, creativa i compromesa, acumula més de 10 anys d'experiència en diferents modalitats de dansa, integrant diverses habilitats interpretatives basades en la investigació i formació contínua en diferents disciplines artístiques.
COMITÉ CIENTÍFIC
- Jordi Solbes Matarredona.Dr. en Ciències Físiques. Catedràtic del Departament de Didàctica de les Ciències de la Universitat de València. Catedràtic de secundària de Física i Química en excedència. És Vicedegà d'investigació i estudis de postgrau en la Facultat de Magisteri de la Universitat de València. Investiga en diversos camps de la didàctica de les ciències com el pensament crític i les qüestions sociocientífiques, la formació del professorat, o les neurociències aplicades a l'educació.
- Carlos Segura Cordero.És llicenciat en Matemàtiques (Premi extraordinari), graduat en Història de l'Art i doctor en Didàctica de la Matemàtica. Actualment treballa com a Professor Ajudant Doctor (PAD) en el Departament de Didàctica de la Matemàtica a la Universitat de València. Ha treballat com a professor d'ensenyament Secundari i com a assessor de formació del professorat en l'àrea de Matemàtiques, Ciència i Tecnologia per a la Conselleria d'Educació. La seua investigació se centra en l'Educació Matemàtica; en particular, en la modelització i aplicacions en l'ensenyament de les matemàtiques, i en la resolució de problema.
- Anna García Forner.Doctora en Paleontologia i llicenciada en Ciències Biològiques per la Universitat de València amb un màster en gestió del patrimoni. Directora i conservadora del nou Museu de la Universitat de València d'Història Natural. Desenvolupa treballs docents, de gestió, conservació, estudi i difusió dels fons de naturalesa biològica, paleontològica i geològica que es custodien en l'entitat.
- María Martín Peciña. Doctora en Biologia Fonamental i de Sistemes. Actualment treballa com a Professora Col·laboradora en el Departament de Didàctica de les Ciències de la Universitat de Jaén. Participa en diversos projectes europeus (MOST, GEM, 3C4LIFE i proSTEM) destinats a implementar propostes d'ensenyament basades en evidències d'investigació per a millorar els processos d'ensenyament-aprenentatge de les disciplines STEM a través de l'educació oberta, la sostenibilitat, el pensament crític i enfocaments transversals.
- Rosa M. Fonfría Vivas.Professora del Departament d'Infermeria de la Universitat de València. Coordinadora de primer curs del Grau d'Infermeria de la Facultat d'Infermeria i Podologia de la UV. Directora del Màster propi de la UV “Infermeria en Vigilància intensiva Basat en Competències Europees”. Doctora en Infermeria Clínica i Comunitària. Experta universitària en Nutrició Clínica. Experta universitària en Insuficiència Cardíaca.