Per què Aules Transformadores? (formació, antecedents…)
El col·legi Inmaculada Jesuitas – Alicante s’ha mantingut alerta davant les noves demandes que la societat actual ens ha anat plantejant estos últims anys. Atents a les noves corrents i metodologies emergents que han donat resposta a esta realitat, hem anat transformant les nostres aules. Tot això sempre amb la missió, amb l’alumnat com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, d’oferir una formació integral, tractant de crear hòmens i dones per a la resta, fidel als principis de la Compañía de Jesús.
En estos últims anys hem constatat, tant en fòrums pròpiament divulgatius, com en docents i científics, que no sols els processos d’ensenyament en les escoles, sinó que, el mateix model educatiu tradicional i els fins cap als quals s’orienta, resulten ineficaços, per la qual cosa sorgix la necessitat de canviar les nostres aules i transformar-les. Conscients que els aprenentatges que van adquirir van resultar efímers i superficials, i que, tant la seua motivació com la dels seus professors i mestres, requerien una actualització pedagògica, vam generar un canvi de plantejament en el model pedagògic del centre.
Creem que cada vegada se l’exigix a l’individu ser més competencial, que tinga un major grau de competència professional, que passa no tant per saber-ne més o tindre més coneixements, sinó per saber realitzar el seu treball i resoldre els problemes inherents a ell d’una manera eficaç; i sota esta perspectiva ha de treballar i formar-se el nostre alumnat en les nostres aules.
Procés de transformació
- Metodologia
Sota una metodologia viva i dinàmica amb l’alumnat en el centre de l’aprenentatge, obtenim molts beneficis significatius, com és una major participació i compromís ja que es fomenta la seua participació activa en el procés educatiu. Açò crea un sentit de compromís i responsabilitat cap al seu propi aprenentatge, la qual cosa augmenta la seua motivació i dedicació. Esta metodologia basada en l’aprenentatge significatiu involucra l’alumnat plenament, i el situa en el centre.
És així com el projecte Vein21uno naix amb l’objectiu de donar una resposta nova i eficaç a 10 constatacions socioeducatives a les quals, com a col·legi de la Compañía de Jesús, apostem per:
a) reduir la volatilitat dels aprenentatges;
b) augmentar la motivació intrínseca de l’alumnat;
c) Oferir noves respostes a noves demandes socials i laborals;
d) Situar l’alumnat en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge;
e) Canviar el rol de l’alumnat, del professorat i de les famílies en l’aula i en l’escola;
f) Superar les dificultats i limitacions de l’actual model d’atenció a la diversitat;
g) Integrar en major mesura la dimensió socioemocional i religiosa de l’alumnat en la dinàmica diària de l’aula;
h) Desenvolupar un concepte d’aprenentatge molt més ampli, donant un paper protagonista a l’impuls de la creativitat, del pensament crític i de l’autoregulació;
i) Incorporar les TIC com a ferramenta quotidiana d’aprenentatge;
j) Generar una major obertura del centre i de la vida de l’aula a l’entorn social de l’alumnat.
- Tecnologia
És important que la tecnologia és una ferramenta dins del context educatiu, i el seu ús efectiu depén de la planificació i el disseny d’activitats pedagògiques que fomenten el pensament crític, la creativitat i la col·laboració entre els estudiants. En el nostre centre educatiu integrem la tecnologia en les nostres classes a través de:
- Chromebooks: L’alumnat pot accedir a recursos digitals, interactuar amb aplicacions educatives i crear contingut.
- Plataformes i entorns virtuals que oferix el docent en les seues matèries.
- Recursos digitals interactius: inclouen vídeos educatius, jocs educatius, materials multimèdia que enriquixen l’aprenentatge i fan que siga més interactiu i atractiu, i afavorixen l’aprenentatge dia a dia.
- Ferramentes de col·laboració en línia: plataformes com Google, on a través de Meet o ClassRoom se’ls facilita la comunicació i col·laboració entre estudiants i professors, la qual cosa permet compartir sabers bàsics.
- Tallers audiovisuals, robòtica i programació d’activitats en l’aula Mass Media.
- Ambients i espais d’aprenentatge
Tot açò ha suposat, entre altres aspectes, la generació de noves estructures, de nous espais, de nous plantejaments metodològics per a l’aprenentatge i (a futur) per a l’avaluació adaptada als temps i la legislació vigent.
Futurs reptes
Amb el fi de donar millor resposta a tots estos anhels, va nàixer este nou model, i en funció de les etapes educatives i de l’edat de l’alumnat ens marquem uns reptes. Estos reptes que volem abastar en el futur, es reflectixen en estos 8 principis generals:
1. Generació d’aprenentatges més interactius i contextualitzats. Cooperació i aprenentatge social.
2. Més desenvolupament de les estratègies d’aprenentatge relacionades amb la personalització i la metacognició, pensament crític, creativitat i autoregulació.
3. Concepte d’aprenentatge amb capacitat de resoldre problemes i de general inquietuts;
4. Atenció a la diversitat integrada en el currículum i en l’aula;
5. Aprenentatge per descobriment basat en projectes. El professor com a mediador-facilitador.
6. Obertura de l’aula i del centre a l’entorn i a la realitat de l’alumnat;
7. Treball en equip del professorat;
8. Formació permanent i especialització del cos docent.
> Xarxa de Centres AT