Per què Aules Transformadores? (formació, antecedents…)
El projecte que portem a terme és la implantació i/o implementació de metodologies innovadores que milloren el desenvolupament de l’aprenentatge i promouen l’equitat i la inclusió com a senyes d’identitat del centre. L’esperit innovador de tota la comunitat educativa ajustat al nou context cultural i social, aposta per una concepció humanista de l’educació amb la innovació i la inclusió (DUA) com a eixos vertebradors del nostre projecte.
El nostres projecte de centre és resultat d’una elaboració consensuada entre el claustre de mestres i pretén ser una exposició de les línies més generals del funcionament del centre i el tipus d’escolarització que volem. Aquest centre es defineix com a una escola viva i activa, i atesa la peculiaritat d’aquesta opció, perfilem les bases pedagògiques definitòries d’aquesta línia metodològica i les pràctiques educatives i organitzatives que se’n deriven
Procés de transformació
- Metodologia
El nostre projecte es basa en la neurociència, les pedagogies/metodologies vives i actives i l’agenda 2030. Una escola en la qual canvia la configuració de l’aula, on l’espai assumeix un nou rol, és un altre mestre més. Un espai en el qual es poden moure, triar, jugar, equivocar-se, repetir… i entrar en les diferents propostes que s’hi troben. Centrada en el xiquet/a que pren consciència del que necessita per a aprendre, en les necessitats reals.
- Ambients i espais d’aprenentatge
Presentem un espai d’aprenentatge zonificat i reconfigurable, dividit en zones: Investiga, Explora, Interactua, Desenvolupa, Crea i Presenta, que tenen com a finalitat afavorir i estimular els processos d’ensenyament i aprenentatge, i fan de l’alumnat el protagonista de tot el procés.
Cada zona inclou mobiliari i mitjans tecnològics específics. L’equipament inclou pissarres digitals i pantalles tàctils, dispositius mòbils variats, càmeres d’enregistrament 360 º, bee–bot robòtica, mobiliari escolar específic amb facilitats de connexió, materials per a facilitar la investigació i el pensament computacional, un xicotet estudi d’enregistrament i un racó tradicional de treball. Tot aquest material està organitzat per a afavorir que el professorat amplie el seu paper de transmissor de continguts al de moderador, orientador, organitzador i, sobretot, de guia de l’alumnat en el procés d’aprenentatge, amb una metodologia viva, activa i integradora, que permet que l’alumnat tinga un paper actiu, alhora que el docent pot atendre els diferents ritmes i estils d’aprenentatge, per la qual cosa fomenta la inclusió educativa.
L’espai educatiu flexible permet les interaccions, possibilita l’aprenentatge actiu, promou l’autonomia i l’autoregulació en tot l’alumnat. Un entorn acollidor que convida a l’aprenentatge i un espai segur per a tot l’alumnat.
Futurs reptes
Continuar amb la nostra formació contínua per a millorar la nostra tasca com a docents.
Reflexionar, millorar i repensar la nostra pràctica educativa per a donar una millor resposta als nostres xiquets/es, creant situacions d’aprenentatge significatives. Fomentar una metodologia que pose als xiquets i xiquetes en el centre, com a protagonistes del seu procés d’ensenyament.
> Xarxa de Centres AT