IES Lloixa de Sant Joan

Per què Aules Transformadores? (formació, antecedents…)

Des del curs 2021/22 es desenvolupa en el centre el PIIE “L’ús dels espais i el disseny d’activitats en la millora contínua d’una organització educativa digitalment competent” a través del qual hem estat treballant a nivell de centre per a conformar uns fonaments sòlids quant a la millora digital en diferents àmbits d’intervenció. Aquest projecte ja partia d’un estudi previ realitzat per la coordinadora del PIIE i s’ha seguit el mateix model de gestió en aquest centre, havent validat la viabilitat en el nou context. Com exposen Roig-Vila i Grau-Barrera (2020), es constata la importància d’un model de gestió en el qual participe i col·labore tota la comunitat educativa, de manera que es fomente l’eficàcia i l’optimització dels recursos. Amb això, es podran millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge, integrant les TIC, tant en les tasques d’organització i gestió, com les pròpies d’aquest procés d’ensenyament i aprenentatge. Per part seua, el lideratge compartit es converteix en un aliat d’aquest model com a fonament d’un projecte de gestió per a la millora contínua dels contextos educatius de la societat actual. 

En iniciar el projecte, l’equip impulsor es va formar en el concepte i implementació de Aules Transformadors a través d’un curs proposat pel CEFIRE i durant el curs 2022/23, realitzem un Projecte de Formació de Centre titulat “La integració digital i la innovació com a model cap a l’aprenentatge del s.XXI” en el qual continuem amb la innovació i integració del projecte amb un grup nombrós de professorat. 

Procés de transformació

  • Metodologia

El nostre procés de transformació es fonamenta en el lideratge compartit d’un equip impulsor com a palanca de canvi. No ens centrem en una única metodologia; aquestes estàs condicionades per la situació d’aprenentatge o l’activitat a desenvolupar a l’aula, ja que és l’aprenentatge de l’alumnat la fi i no al contrari. Les activitats que dissenyem, desenvolupem, implementem i avaluem integren pedagogia, tecnologia i el currículum, segons el model TPACK (Mishra y Koehler, 2006). 

  • Tecnologia

La infraestructura del centre facilita treballar amb diferents tecnologies, en funció de la matèria, l’espai o la necessitat. Disposem de diverses aules mòbils, aules d’informàtica, impressora 3D, etc. 
Ser Centre Digital Col·laboratiu ens ha proporcionat, en algunes de les aules, pissarres interactives que començarem a utilitzar en el curs 2023/24. 

  • Ambients i espais d’aprenentatge

En relació amb els espais, el PIIE ens ha permés canviar una de les aules situada en un punt estratègic del centre, com a nucli central de les aules d’informàtica, els laboratoris i els tallers de tecnologia. Aquesta aula ens permet el seu ús amb diferents metodologies actives i disposa de mobiliari versàtil i una aula mòbil amb diferents dispositius. 
 
A més, estem modificant el pati per a fer ús d’aquest com a aula oberta. 

Futurs reptes

El PIIE realitzat i el desenvolupament del Pla Digital de Centre ha originat uns fonaments sòlids per a la gestió de la innovació i la integració digital progressiva a través de l’equip impulsor i el lideratge compartit. Volem treballar en la mateixa línia i, en finalitzar el curs definim les línies estratègiques per al curs següent, juntament amb l’Equip Directiu. Ens plantegem continuar avançant com a centre digital competent i millorar la conscienciació quant a sostenibilitat i la convivència. 

  >   Xarxa de Centres AT