Colegio Jesuitas

Per què Aules Transformadores? (formació, antecedents…)

El col·legi Inmaculada Jesuitas – Alicante s’ha mantingut alerta davant les noves demandes que la societat actual ens ha anat plantejant estos últims anys. Atents a les noves corrents i metodologies emergents que han donat resposta a esta realitat, hem anat transformant les nostres aules. Tot això sempre amb la missió, amb l’alumnat com a centre del procés d’ensenyament-aprenentatge, d’oferir una formació integral, tractant de crear hòmens i dones per a la resta, fidel als principis de la Compañía de Jesús. 

En estos últims anys hem constatat, tant en fòrums pròpiament divulgatius, com en docents i científics, que no sols els processos d’ensenyament en les escoles, sinó que, el mateix model educatiu tradicional i els fins cap als quals s’orienta, resulten ineficaços, per la qual cosa sorgix la necessitat de canviar les nostres aules i transformar-les. Conscients que els aprenentatges que van adquirir van resultar efímers i superficials, i que, tant la seua motivació com la dels seus professors i mestres, requerien una actualització pedagògica, vam generar un canvi de plantejament en el model pedagògic del centre. 

Creem que cada vegada se l’exigix a l’individu ser més competencial, que tinga un major grau de competència professional, que passa no tant per saber-ne més o tindre més coneixements, sinó per saber realitzar el seu treball i resoldre els problemes inherents a ell d’una manera eficaç; i sota esta perspectiva ha de treballar i formar-se el nostre alumnat en les nostres aules. 

Procés de transformació

  • Metodologia

Sota una metodologia viva i dinàmica amb l’alumnat en el centre de l’aprenentatge, obtenim molts beneficis significatius, com és una major participació i compromís ja que es fomenta la seua participació activa en el procés educatiu. Açò crea un sentit de compromís i responsabilitat cap al seu propi aprenentatge, la qual cosa augmenta la seua motivació i dedicació. Esta metodologia basada en l’aprenentatge significatiu involucra l’alumnat plenament, i el situa en el centre. 

És així com el projecte Vein21uno naix amb l’objectiu de donar una resposta nova i eficaç a 10 constatacions socioeducatives a les quals, com a col·legi de la Compañía de Jesús, apostem per: 

a) reduir la volatilitat dels aprenentatges;

b) augmentar la motivació intrínseca de l’alumnat; 

c) Oferir noves respostes a noves demandes socials i laborals; 

d) Situar l’alumnat en el centre del procés d’ensenyament-aprenentatge; 

e) Canviar el rol de l’alumnat, del professorat i de les famílies en l’aula i en l’escola; 

f) Superar les dificultats i limitacions de l’actual model d’atenció a la diversitat; 

g) Integrar en major mesura la dimensió socioemocional i religiosa de l’alumnat en la dinàmica diària de l’aula; 

h) Desenvolupar un concepte d’aprenentatge molt més ampli, donant un paper protagonista a l’impuls de la creativitat, del pensament crític i de l’autoregulació; 

i) Incorporar les TIC com a ferramenta quotidiana d’aprenentatge; 

j) Generar una major obertura del centre i de la vida de l’aula a l’entorn social de l’alumnat. 

  • Tecnologia

És important que la tecnologia és una ferramenta dins del context educatiu, i el seu ús efectiu depén de la planificació i el disseny d’activitats pedagògiques que fomenten el pensament crític, la creativitat i la col·laboració entre els estudiants. En el nostre centre educatiu integrem la tecnologia en les nostres classes a través de: 

  1. Chromebooks: L’alumnat pot accedir a recursos digitals, interactuar amb aplicacions educatives i crear contingut.
  2. Plataformes i entorns virtuals que oferix el docent en les seues matèries. 
  3. Recursos digitals interactius: inclouen vídeos educatius, jocs educatius, materials multimèdia que enriquixen l’aprenentatge i fan que siga més interactiu i atractiu, i afavorixen l’aprenentatge dia a dia. 
  4. Ferramentes de col·laboració en línia: plataformes com Google, on a través de Meet o ClassRoom se’ls facilita la comunicació i col·laboració entre estudiants i professors, la qual cosa permet compartir sabers bàsics. 
  5. Tallers audiovisuals, robòtica i programació d’activitats en l’aula Mass Media. 
  • Ambients i espais d’aprenentatge

Tot açò ha suposat, entre altres aspectes, la generació de noves estructures, de nous espais, de nous plantejaments metodològics per a l’aprenentatge i (a futur) per a l’avaluació adaptada als temps i la legislació vigent. 

Futurs reptes

Amb el fi de donar millor resposta a tots estos anhels, va nàixer este nou model, i en funció de les etapes educatives i de l’edat de l’alumnat ens marquem uns reptes. Estos reptes que volem abastar en el futur, es reflectixen en estos 8 principis generals: 

1. Generació d’aprenentatges més interactius i contextualitzats. Cooperació i aprenentatge social. 

2. Més desenvolupament de les estratègies d’aprenentatge relacionades amb la personalització i la metacognició, pensament crític, creativitat i autoregulació. 

3. Concepte d’aprenentatge amb capacitat de resoldre problemes i de general inquietuts;  

4. Atenció a la diversitat integrada en el currículum i en l’aula;  

5. Aprenentatge per descobriment basat en projectes. El professor com a mediador-facilitador. 

6. Obertura de l’aula i del centre a l’entorn i a la realitat de l’alumnat;  

7. Treball en equip del professorat;  

8. Formació permanent i especialització del cos docent. 

  >   Xarxa de Centres AT

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies