Grafitis per a educar en la diversitat

Per Blanca Rosell (@missisblanca)

L’art urbà està de moda. Els últims anys ha experimentat una repercussió sense precedents, gràcies a l’impacte social del graffiti. Des del carrer, estes inscripcions fetes sobre murs han passat a formar part d’exposicions als museus, han pres forma de monument faller, han desfilat per les passarel·les inspirant la moda. I han arribat al centres educatius per a quedar- s’hi. Perquè són idonis per a contar el que passa a l’actualitat, ara que estem vivint un moment de canvis pisco-socials deguts a les transformacions ocasionades per la pandèmia. Aquests canvis, es poden veure reflectits als centres educatius d’educació primària, com ocorre al Pou de la Muntanya de Dénia, on soc docent d’Arts and Crafts, Educació artística en anglès.

Tant la crisi sanitària com la necessitat de millorar les condicions de vida de molta gent, han propiciat la migració de famílies; famílies amb xiquets i xiquetes que acaben omplint de gom a gom les aules dels col·legis i enriquint els centres amb una nova realitat, més intercultural, més inclusiva, més diversa. Així ho he vist des de la meua aula d’educació artística en anglès, on m’he plantejat la necessitat de dissenyar experiències perquè l’alumnat siga el protagonista i puga participar en tallers de creació artística amb una presència real en l’entorn.

En este context ha sorgit la sinèrgia amb l’artista urbà Tardor (La Xara, 1996) i el col·legi Pou de la Muntanya, que es troba immers en un projecte Erasmus +: «Be True, don’t Bully», “Sigues de veres, no assetges”, amb el qual l’alumnat realitza activitats conjuntes amb centres d’Atenes (Grècia), Vasto (Itàlia), Rab (Croàcia) i Antalya (Turquia) a fi d’establir estratègies per combatre i reduir situacions d’assetjament escolar. Aquest trimestre, el fil conductor del projecte ha versat en torn al món i l’origen dels graffiti, i, amb aquest motiu, el 14 i 16 de desembre rebérem la visita dels grafiters de la Marina «Tardor Roselló» i «Hopyo rock». La seua presència al centre ha motivat els més menuts a descobrir la capacitat de transformació social de l’street art. Perquè la manifestació del graffiti, des de l’Antiguitat, quan ocupava les parets de les primeres ciutats romanes, ha estat sempre vinculada a la crítica i la sàtira social. Ha destacat per reivindicar d’una manera clandestina, però molt notòria públicament, missatges diversos sobre les injustícies socials. I un d’ells és denunciar el bullying, sobre el qual estem tractant de conscienciar a classe. Aquests tallers han permès els artistes apropar una forma d’expressió tradicionalment crítica i rebel a l’alumnat de 10 i 11 anys, que ha aprés a dibuixar i pintar amb els materials propis del món del graffiti, per tal de crear finalment un mural que s’exhibirà al hall del centre, També s’ha realitzat un taller de lettering amb Carlos (Hopyo rock), emprant tècniques com el wild style, el model pastel i el bomba, propis de l’àmbit urbà, que l’alumnat ha utilitzat per a dissenyar els seus noms. Com a colofó del projecte i després de treballar transversalment el tema de la migració i l’arribada d’alumnes estrangers al nostre centre, l’artista grafiter deixarà una empremta al hall de l’entrada del col·legi amb l’obra «Let the imagination fly (xiquet llegint un conte)”. La lectura és la protagonista d’un graffiti que incita a considerar la cultura com a camí per afavorir la pau i la convivència als centres educatius. Perquè, des de l’aula d’expressió artística, considerem que la creativitat i la imaginació que fomenten els llibres són els millor instruments de realització personal.

Blanca Rosell Garcia és mestra d’anglès i d’Arts and Crafts al CEIP Pou de la Muntanya i coordina el Programa Internacional Erasmus+

Article publicat a Canfali Marina Alta, el 24/12/2021.