Els desdejunis dels nostres alumnes de 5é i 6é

Un dia qualsevol, aprofitant que plovia i tocava l’assignatura d’educació física, ens quedem en classe els alumnes de cinqué i sisé i escrivim en la pissarra què havíem desdejunat aquell mateix matí.
Els resultats van ser els següents:

Com veieu, més del 60% dels alumnes desdejunen llet amb ColaCao (o qualsevol altra marca) i, a més, li afigen cereals, brioixeria o galetes (i no precisament les saludables). La fruita i la verdura queden excessivament lluny dels desdejunis dels xiquets del nostre col·legi. Només un 5% desdejuna una peça de fruita.

Aquest gràfic podria servir-nos per a moltíssims temes però, donats els resultats, analitzem el producte més consumit de tots. Sabem què és el ColaCao o el Nesquik?

Quan li preguntem als alumnes: Quin és l’ingredient principal que porta el ColaCao? La resposta és cacau. És lògic que pensen així, però s’equivoquen. Ja veurem més endavant l’etiquetatge dels aliments, però avancem que els ingredients apareixen en la llista segons la seua quantitat. Com més quantitat d’un ingredient, abans apareix en el llistat.

Agafem l’etiquetatge del Nesquik i llegim els ingredients. El primer que trobem és el sucre. I és que el 76% d’aquest producte és sucre. Si en cada got de llet posem uns 14 grams de Nesquik (2 cullerades xicotetes), significa que 11 grams seran de sucre.

Quantitat de sucre en ColaCao

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) va publicar en 2015 una sèrie de recomanacions sobre la ingesta de sucre:

Tant per als adults com per als xiquets, el consum de sucres lliures s’hauria de reduir a menys del 10% de la ingesta calòrica total. Una reducció per davall del 5% de la ingesta calòrica total produiria beneficis addicionals per a la salut.

En aspectes genèrics, per a un adult que consumisca 2000 calories hauria de reduir a menys de 25g el consum de sucres lliures. Però la recomanació és no passar de 10 grams de sucre al dia.

Tenint en compte que els xiquets de 5é i 6é de primària no són adults encara, caldria baixar la quantitat de sucre afegit a uns 13-15 grams segons l’OMS. No obstant això, acabem de veure que dues cullerades de Nesquik, aporten 11 grams de sucre lliure. A això faltaria afegir-li el sucre de les galetes, els brioixos o els cereals. I no ens oblidem de l’esmorzar , el menjar, el berenar i el sopar… Estem passant-nos i molt dels valors recomanats.

En la pròxima entrada sobre alimentació, donarem moltes opcions saludables per al desdejuni. Estigues atent!

I tu, què desdejunes?