Què li pose en l’esmorzar?

El primer cartell que han trobat els alumnes de cinqué i sisé en pujar a les seues classes, ha sigut un quadre d’esmorzars saludables (el pots veure al final de l’article). Comentàvem en el primer post sobre alimentació que els esmorzars que veiem diàriament no estaven sent els més idonis.

Això és alguna cosa que els mestres estem veient des de fa anys. Por això, per a intentar millorar i procurar que els nostres alumnes no porten sempre el pastelito con el crom, tradicionalment s’ha elaborat una taula d’esmorzars variats per a cada dia de la setmana com el que veieu a la dreta. Dilluns: fruita, martes: lacti, dimecres: entrepà, etc.

No obstant això, té dos inconvenients:

1. Aquesta taula sol estar molt presente en els cursos d’infantil i els primers nivells de primària, però sol anar desapareixent a mesura que els alumnes es fan majors.
  2. Seguir la taula garanteix que l’esmorzar serà variat, però no que vaja a ser saludable.
A priori sembla que, llevant el divendres, els esmorzars seran molt sans i saludables ho reste de la setmana. Però, què solem veure realment a les aules? Normalment les opcions menys sanes. Por exemple:
  • DILLUNS (fruita): es tendeix a pensar que els purés de fruita que venen envasaments substitueixen a una ració de fruita, la qual cosa és una errada.
  • MARTES (lacti): Solem veure batuts de xocolate, sucs ensucrats, botelles de llet ensucrada, iogurt ensucrat, etc. Tots aquests productes tenen un alt contingut en sucre que hem d’evitar.
  • DIMECRES (entrepà): un entrepà pot ser saludable o no segons el que contesa en el seu interior, a més de que seria convenient que el pa fora integral (integral de veritat). Sovint veiem entrepans de salsitxó, xoriço, pernil york i altres ultraprocessats poc saludables. També els entrepans de Nocilla o Nutela estan, evidentment, lluny de ser una bona opció.
  • JUEVES (sucs): els sucs NO somni saludables. Tampoc el suc de taronja recentment espremut a casa (parlarem pròximament d’això), però molt pitjor somie les ofertes que trobem en el supermercat que estan carregats de més sucre i/o creats a partir del nèctar de la fruita o de suc concentrat.
Aquest cartell de “planificació de l’esmorzar” és un cartell real d’un col·legi d’Elx. Podem observar que millora en alguns aspectes en indicar que els sucs, els batuts o l’Actimel no serien bones opcions sent l’aigua la beguda principal. A més, recomanen fruita (en peces senceres) en el segon esmorzar tots els dies de la setmana.
Però encara no es posa l’accent en les galetes (en aquesta entrada parlem de les galetes), en el iogurt que hauria de ser sense sucre, els entrepans con pa integral o que els cereals somie bàsicament farina refinada i sucre (i en aquesta entrada parlem del sucre lliure).
A continuació os deixem el cartell que tenen els alumnes de 5° i 6° en el seu “Racó Saludable” con alternatives sanes. Punxa damunt del cartell per a veure’l més gran.
Que els nostres fills i filles mengen bé en un futur, dependrà molt del que les inculquem de xicotets. Evita que s’acostumen a esmorzar malament i cerca l’alternativa saludable.
Tens més idees d’esmorzars saludables? Comparteix-les en els comentaris!