Experiències TIC (22-23)

DEPARTAMENT DE TECNOLOGIA

–1 ESO (Marina Moncholí): infografies Canva.

–2 ESO (Eva Fernández): presentacions amb Powtoon.

–3 i 4 ESO (Teresa Jiménez): modelat amb Tinkercad (disseny 3D i circuits electrònics).

–1BAC (Raúl García): programacions amb Scratch.

–2BAC (Raúl García): simulacions de circuits electrònics amb Crocodile Clips.

–2BAC (Enrique Boix): presentacions amb Impres i infografies Canva. Aquest segon trimestre es faran simulacions d’il·luminació amb Virtual Lighting Studio. Al segon trimestre edicions de vídeo amb Kdenlive, edició d’imatges amb GIMP i metamorfosi d’imatges (morphing) amb Fotomorph.

DEPARTAMENT DE BIOLOGIA I GEOLOGIA

ALBERTO SANJUÁN

Projecte TIC Botànica:

A classe fem servir un document powerpoint compartit per tots els alumnes i pel professor. Aquest document conté activitats relacionades amb les cures de les plantes que vendrem al mercat ambulant que se celebrarà al desembre. A classe obrim el document i fent servir els portàtils de l’institut, els alumnes van fent les activitats. En tot moment tant el professor com els alumnes poden veure els avenços de cadascun dels membres ja que tots treballen al mateix document.

SANTIAGO SIRERA

4t ESO BIOLOGIA I GEOLOGIA: STOPS MOTIONS MITÒSI

-Projectes futurs 2-3 avaluació: Escape room i Breakouts de les unitats didàctiques. Es proposen pujar fins a 1 punt la nota d’avaluació si entreguen feines TIC: podcast, còmics, blocs, breakouts…

Vídeo presentació Escape Room Genètica 4 ESO
Escenaris del Escape Room

4t ESO HORT: Estan realitzant vídeos de l’Huertina de l’Estellès en un canal de STREAM.

1r BATXILLER (PROJECTE D’INVESTIGACIÓ): Estan realitzant dins del seu projecte 2 pòsters digitals amb codis QR que va redirigit a fitxes d’insectes-flors que els atrauen i per altra banda plagues-remei ecològic.

MARGARITA ORTIGOSA

1r Batxiller, assignatura Biologia Humana.

– Els alumnes han fet una infografia bilingüe sobre els diferents aparells del cos humà i les seves funcions. La majoria dels treballs es van realitzar a CANVAS.

– Es va donar a triar els alumnes entre fer una infografia dels processos digestius, una presentació digital o una línia del temps. Un dels treballs estava molt interessant perquè era una imatge interactiva (realitzada amb GENIALLY) però només es pot veure online al següent enllaç:

https://view.genial.ly/638fb283cd5ac7001ba5c3dc/interactive-image-imagen-interactiva

Aquests treballs són a la carpeta del departament “Treballs TIC (curs 22-23): Alumnes Biologia Humana

DEPARTAMENT DE MÚSICA

Alumnes de Sofia Bono:

  • Alumnes de 1r A i 2º: Interpretar obres musicals amb l’aplicació “My Piano Phone”. En aquesta aplicació, els alumnes poden interpretar obres amb diferents instruments. També podeu afegir ritmes i fer acompanyaments amb la bateria. Ni hi ha una sèrie de peces musicals conegudes en què els alumnes poden jugar a interpretar-les amb l’ajuda d’un cercle que els marca on posar els dits. Per a la propera avaluació podem connectar els mòbils a una taula de barreges i als altaveus per poder formar un grup musical amb diferents sons.
  • Alumnes de 1r A: hem treballat la contaminació acústica i hem mesurat amb l’aplicació de “sonòmetre” els decibels en diferents entorns per tal de determinar quines zones són més tranquil·les i també les més sorolloses.
  • Alumnes de 3r:de moment he baixat cançons de “Youtube” i les he transformat amb l’aplicació de “Atube catcher”. Després he fet arranjaments de les cançons baixades amb “Audacity” retallant-les, adaptant-les al to dels alumnes, difuminant els finals… Els alumnes han tocat damunt l’arranjament. Aquest trimestre han vist com es fa, però el proper trimestre ho faran ells.
  • Alumnes de Miguel Morla :
    Enregistrament de dues peces d’estil pop-rock per part dels alumnes del taller pop-rock de 2n d’ESO i de l’optativa de música dels alumnes de 4t d’ESO. Es tracta d’experimentar tots els passos de creació de una cançó des de la posada en comú d’idees, la composició, l’assaig, l’enregistrament per pistes, l’edició, la postproducció i finalment la masterització. Les cançons porten com a títol “Lunar Paradox” (4t ESO) i “Road to l´Estellés” (2n ESO).
  • Procés d´enregistrament 2º ESO-ROAD TO L´ESTELLÉS 4.mp4
  • ROAD TO L’ESTELLÈS 6.wav
  • DUNAR PARADOX.wav
  • Procés de gravació Lunar Paradox-4t ESO.mp4

DEPARTAMENT DE LLENGUES CLÀSSIQUES

Professora Noelia Ferri López

S’han utilitzat a les classes diàries les eines Tics següents:

  • Power Point
  • Canva
  • Youtube
  • Aules
  • Kahoot
  • Alumnat de 4t i 1r batxillerat per realitzar presentacions:
  • Power Point
  • Canva Prezi

DEPARTAMENT DE LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA

2n ESO (Mª Carmen Borrull): A la primera avaluació no realitzem cap projecte amb TICs però en aquesta crearem un perfil d’Instagram i publicarem infografies sobre els diferents temes en la poesia a més de poemes que crearan els mateixos alumnes.

3r i 4t ESO (Jorge Fernández): utilitza powerpoint en les exposicions teòriques i kahoots.

PR4 (Pilar Martínez): A l’Àmbit Lingüístic i Social utilitza powerpoint i vídeos per a les exposicions teòriques i l’alumnat realitza projectes de treball amb exposicions orals a powerpoint, i dissenyen kahoots de temes de l’àmbit. Al projecte d’Aps que estem realitzant aquest curs està prevista la realització d’un podcast.

Arts Escèniques i Dansa 4t ESO (Pilar Martínez): Utilitza powerpoint i vídeos per a les exposicions teòriques i l’alumnat presenta exposicions orals amb powerpoint i canva per als treballs.

2n Batxiller (Marta Madrid): Utilitza powerpoint per a les exposicions teòriques i treballa amb l’alumnat a Aules.

DEPARTAMENT DE RELIGIÓ

Professora Inés Tarragona:

Durant la primera avaluació els alumnes de 4t de l’ESO i de 2n de Batxiller han realitzat un projecte anomenat “BENVINGUTS A JERUSALEM”, és un treball d’equip que finalitza amb una exposició oral de cada grup, on cada alumne exposa les parts del treball que ha desenvolupat. Les aplicacions que han usat han estat seleccionades per ells: Canva, Genially i PowerPoint.

En aquesta 2a avaluació els alumnes de 2n de Batxiller estan realitzant un projecte de CAMÍ DE SANTIAGO, que també finalitzaran amb una exposició oral.

Quatre han realitzat uns treballs orals sobre “LES SECTES”, “ELS MORMONES” i “ELS ADVENTISTES”, utilitzant Canva i Powerpoint.

Mostres de treballs realitzats pels alumnes:

4t ESO:

https://view.genial.ly/636bd0ed8b363a0011b24216/presentation-religion

2n Batxiller:

https://acortar.link/PjJr6q

https://acortar.link/lR9qq3

“SECTES”:

https://acortar.link/R4Pnye

“ELS ADVENTISTES”:

https://acortar.link/9Y2n6i

DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ FÍSICA

A 1r ESO, “A moure l’esquelet” amb activitats i reptes sobre coreografies i balls moderns, treballant en equips mixtos. Després de les sessions treballades a classe, el resultat final és el ball i l’expressió corporal d’una de les coreografies del Formiguer. També s’han realitzat Orientació per l’IES VAE, reptes on l’alumnat havia de seguir unes pistes mitjançant un mapa interactiu del propi centre.

A 3r ESO, s’han realitzat “Qüestionaris on-line” sobre l’escalfament i el projecte “Caixa de llançaments”, per treballar la precisió, els llançaments d’objectes i el maneig de la pilota. A més a més, el projecte s’ha realitzat amb material reciclat que l’alumnat ha considerat oportú, per exemple: caixes de cartró, ampolles de plàstic, cordes i pintures.

PROJECTES TIC PROGRAMATS PER A 2a I 3a AVALUACIÓ

1r Batxiller: “Circuit Acroparkour

4a ESO: “Senderisme Virtual” i “Som Acròbates

DEPARTAMENT D’HISTÒRIA

Des del departament de Geografia i Història es potencia l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (Tics) a través de diferents plantejaments:

1. L’ús d’aquestes per cercar informació o com a suport per a la realització de determinats treballs.

2.La realització d’unes proves de preguntes i respostes a través del joc de les plataformes Kahoot i/Quizziz en finalitzar cada unitat didàctica i prèvia a la prova escrita per així repassar els continguts impartits a cada unitat.

Aquestes proves són realitzades pel docent/a de manera individualitzada per tal de reforçar l’aprenentatge de l’aula.

Exemple d’això, són aquestes captures de pantalla de diverses proves d’unitats didàctiques de 3 fetes ja en aquest curs acadèmic 2022-2023.

3. “EL QR FANTASMA”:

De la mateixa manera que es va realitzar el curs anterior amb l’alumnat de 2 d’ESO, aquest curs acadèmic l’alumnat de 3 d’ESO realitzarà una activitat que consisteix en una gincana o recerca del tresor per tot l’institut per localitzar una sèrie de codis QR amagats, que els portarà a una sèrie de qüestions sobre els continguts impartits a l’aula durant el trimestre.

4.Una altra mesura seguida pel departament és la utilització de presentacions de Power Point realitzades pel/per la docent de cadascuna de les unitats didàctiques, que serveix de suport visual per als continguts del llibre de text.

De la mateixa manera, aquestes presentacions ens porten a determinats links de documentals, vídeos de Youtube,… que reforcen aquests continguts que impartim. Alhora, l’alumnat disposarà d’aquestes presentacions a la plataforma Aules per facilitar la consulta del material de classe.

Aquesta mesura es realitza de manera sistemàtica als cursos de 3 d’ESO en la matèria de Geografia, i 2 de batxillerat a les matèries d’Història d’Espanya i Història de l’Art.

DEPARTAMENT D’INFORMÀTICA

Des del departament d’informàtica estem treballant durant aquest curs els continguts TIC següents:

  • Sistemes informàtics i organització de la informació.
  • Processador de text.
  • Full de càlcul.
  • Presentacions amb Genially.
  • Creació de contingut multimèdia (Imatge).
  • Creació de contingut multimèdia (Àudio).
  • Creació de contingut multimèdia (Video).
  • Programació i robòtica educativa (Micro:Bit).
  • Programació en llenguatges d’alt nivell (Java).

DEPARTAMENT DE VALENCIÀ

El departament de Valencià ha realitzat les següents activitats TIC durant el 1r trimestre del curs 22-23:

1r ESO:

• Kahoots per avaluar la comprensió lectora de les faules d’Enric Valor llegides a classe.

• Presentacions amb Genially per a apartats de teoria.

• Realització per part de l’alumnat d’exposicions orals sobre mites clàssics amb el suport d’una presentació feta amb Canva.

• Treballem el format i el registre del correu electrònic i l’alumnat m’envia un des del correu corporatiu. Valencià i CastellàGenially per explicar continguts:

https://view.genial.ly/61e04b2ab5ddd60dcc34f4b8

https://view.genial.ly/620286c30711000019a09887/presentation-booktubers

https://view.genial.ly/615333398808250dce9eaa35/presentation-beneficis-daprendre-valència

Genially potser per practicar els continguts:

https://view.genial.ly/61b65387af65320ded950730/presentation-frases-fetes

https://view.genial.ly/61fbfcfa8750550018f27265/interactive-content-qui-és-qui

Kahoot per treballar les lectures:

El gegant del romaní:https://create.kahoot.it/details/92550a26-4ae7-47fe-aae0-cdbea1fce362

El jugador de Petrer:https://create.kahoot.it/share/el-jugador-de-petrer/174c1812-a451-4071-ba4b-44670e75ae82

I Queixalets també!:https://create.kahoot.it/details/cd8c9fe1-7915-4eae-8141-37e3e1e90316

Creació de cartells amb Canva per part de l’alumnat:

Creació de presentacions amb Canva:

https://www.canva.com/design/DAFVYET0vvk/JkyHeTOKSRmRuY0w0AZ8nQ/viewutm_content=DAFVYET0vvk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=homepage_design_menu

2n ESO:
• Elaboració de material audiovisual de recolzament per realitzar exposició oral sobre un personatge: eines de powerpoint, conversió en PDF, Genially o Canva.

• Lliurament de tasques mitjançant enviament de correu electrònic Outlook, amb la nova identitat digital. : saber cercar l’activitat, entrega de la tasca en temps i forma demanada.

3r ESO:

• Presentacions amb Genially sobre la literatura.

• Powerpoints sobre literatura.

• Kahoots sobre els pronoms febles i paraules compostes.

4t ESO:
• Presentacions ,Canva, Genially sobre la literatura.

• Powerpoint.

1r BATXILLER:
• Presentacions , Canva, Genially sobre la literatura.

• Powerpoint.

2n BATXILLER:
• Plataforma aules

• Enllaços youtube, vídeos

• Powerpoint

• Per repassar i assolir els continguts bàsics de normativa, adreceu-vos al següent enllaç de la Universitat politècnica de València: http://www.upv.es/cav/exercicis_mitja.htm

DEPARTAMENT D’ANGLÈS

PROFESSOREina TICCURSOSVINCLES
Mª Amparo PratsPodcast, Canvas, Skype 2n Batxillerat Conversa Skype amb alumnes de Polonia Enllaç a la foto
Mercedes TàpiaPower Point, Canvas, Prezi, Genially2n ESONO
Jordi TorróYouTube, Spotify (Podcasts), AulesAnglès Oral 4t + 1r Bat CNO
Manoli MaluendaPower Point,Impress, YouTubePadlet, Canvas,1r ESO i 2n ESONO
Alicia SanzGenially, YoutubeCO 1r ESONO
Natàlia Pascual JuárezAules, càmera (video), Wordreference, LingoClip, H5P3r ESO, 1 BAThttps://aules.edu.gva.es/batxillerat/course/view.php?id=83678

DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ

Les eines Tic que ha fet servir el departament d’orientació són les següents:

  • PADLET: per treballar l’atenció amb els alumnes amb trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • YOUTUBE: l’utilitzen a l’aula de PT com a reforç dels continguts curriculars.
  • CERCADORS: s’utilitzen com a font d’informació, se n’està ensenyant l’ús i els avantatges.
  • ENGLISH PUZLE: aplicació que utilitza Michel amb els alumnes de NEE.
  • Infografies: per traslladar la informació als equips docents de les necessitats dels alumnes.
  • Canal Telegram: com a eina per a lorientació acadèmic professional amb lalumnat.

DEPARTAMENT DE FÍSICA I QUÍMICA

2 ESO (Ana Escamilla i Empar Navarro/Navarro): infografies amb Canva a partir del tema «El nostre planeta s’està ofegant en plàstics», per commemorar el Dia internacional de Mar (17 de març) i relacionat amb l’Aps organitzat pel departament de Filosofia i on participem també els departaments de Geografia i Història, Religió i Física i Química. Nom de l’Aps: Som inter-ecodependents: Per un entorn de convivència pacífic i net.

3r ESO (Ana Escamilla) i 4t ESO (Empar Navarro/Navarro): Ajust de reaccions amb el simulador PhET, en xarxa, de la University of Colorado Boulder.

4t d’ESO i 1r de Batxillerat (Empar Navarro/Navarro): Simulacions ClickMica, en xarxa, per a la Història de la Taula periòdica i la Geometria molecular.

1r de Batxillerat (Empar Navarro/Navarro): infografies amb Canva sobre biografies de dones científiques, per commemorar el «Dia internacional de les nenes i les dones a la ciència» (11 de febrer).

2n de Batxillerat Física (Empar Navarro/Navarro): Òptica geomètrica amb el simulador PhET, en xarxa, de la University of Colorado Boulder.

DEPARTAMENT DE MATEMÀTIQUES

El departament de Matemàtiques utilitza les següents eines TIC:

  • L’ús del Kahoot o programes semblants com a activitat formativa i avaluativa (ESO), encara que és complicat a l’aula per la xarxa wifi que no arriba gaire bé a les aules de matemàtiques.
  • La calculadora científica com a eina de recolzament i ajuda a l’aprenentatge (tots els cursos); en particular tenim el bloc de números a 2n ESO (4 unitats) desenvolupat a partir de l’ensenyament de l’ús de la calculadora i les seves aplicacions a la resolució de problemes; a 3r l’ús de la part estadística ia 4t l’ús de la part de la trigonometria i les funcions, entre d’altres. Tenim un emulador en línia de la calculadora que es projecta a l’aula. Tot l’alumnat ha de comprar un model concret de calculadora que li serveix per a tota la permanència al centre, encara que al batxillerat es demana un model superior que poden utilitzar a les PAU, d’eines superiors com ara càlculs amb matrius, amb nombres complexos , resolució d’equacions de diferents tipus per mètodes numèrics.
  • L’ús del correu com a eina de comunicació amb l’alumnat.
  • L’ús del bloc del departament com a banc de materials diversos.
  • L’ús i pàgines web com Wolfram Alpha (graficador, resolució numèrica i gràfica de SSEE, etc), la potent Geogebra en línia, o apps com Photomath que resol equacions i sistemes d’equacions, entre d’altres. En concret desenvoluparem activitats de Geogebra als diferents nivells educatius al llarg d’aquests cursos, aprofitant els cursos i recursos de les diferents societats matemàtiques.

DEPARTAMENT DE FILOSOFIA

Utilització de les TIC en Filosofia

• Elaboració d’una línia del temps per a reconstruir la Història de la Filosofia amb Canva i Genially.

• Presentacions de treballs i exposicions de l’alumnat amb PowerPoint.

• Utilització per part del professorat de presentacions en PowerPoint per a exposar continguts teòrics en classe.

• Buśqueda bibliogràfica en Internet per a fer diversos treballs i, especialment, per a preparar les Olimpíades.

• Confecció d’uns tríptics utilitzant diversos programes i aplicacions per a difondre informació d’organitzacions cíviques i humanitàries que treballen per erradicar la pobresa, com a activitat després de la lectura d’uns capítols del llibre de Aporofobia d’Adela Cortina.

• Participació en un Hackathon en el qual s’han dissenyat projectes, vinculant la tecnologia, l’art i el compromís social, educatiu i mediambiental.

• Fer vídeos participatius dels diferents projectes de ApS:

ApS en 1r de Batxillerat: “Una altra educació és possible?/ Altra educació és possible?,desenvolupat conjuntament amb l’assignatura de Valencià.

ApS en 2n de Batxillerat: L’Almara, centre del IVAS, L’Estellés i L’Almara viuen una experiència d’aprenentatge inclusiva.

ApS en 2n de l’ESO “Mira, proposa i millora el Barri dels 613 habitatges de Burjassot”

• Difusió d’alguns projectes amb podcast.

• Visionat de pel·lícules, documentals i vídeos curts il·lustratius.

• Elaboració i enregistrament d’un discurs sobre una pregunta filosòfica i enviar-los a les tasques obertes en Aules i Teams.

• Utilitzar l’aula virtual, tant Aules com Teams.

• Aprofitament de pàgines web per a evitar fer fotocòpies.

• Utilització de tauletes, mòbils i ordinadors per a fer activitats en classe.

• Photovoice per a treballar la reflexió sobre l’art i la bellesa.