Des del Departament d'Orientació s'organitza setmanalment, els dimecres a l'hora de l'esbarjo, unes xarrades obertes a l'assistència i participació de tots els membres de la comunitat educativa, relacionades amb algun tema d'actualitat que ens farà pensar i reflexionar sobre com podem millorar la nostra societat.
La idea és reflexionar, compartir idees, experiències, acollir i donar suport a la diversitat, tenir un lloc i un espai on poder expressar emocions, sentiments, preocupacions sempre al voltant de la igualtat, entesa en sentit ampli (no discriminació, diversitat, igualtat /desigualtats, racisme, assetjament, dones, noves masculinitats, etc.).
Amb un format dinàmic, cada setmana farem una proposta pràctica per a tractar algun tema relacionat, seran activitats curtetes (disposem de 20’-25’, màxim) i en les quals els assistents han de participar activament. Alguns exemples:
- Veure algun curt/vídeo i comentar-lo
- Escoltar i analitzar alguna cançó
- Fer alguna dinàmica de grup
- Aprendre vocabulari sobre la diversitat
- Denunciar injustícies, desigualtats, discriminacions...
- Proposar activitats per a realitzar en el centre amb motiu dels dies culturals o d’altres que es decidisca treballar conjuntament
- Recollir dades de l’entorn referides als temes motiu del taller i analitzar-les conjuntament
- Contar experiències personals
- Compartir/recomanar lectures interessants sobre el tema
- Confeccionar cartells per a les activitats proposades a nivell de centre
- Fer jocs cooperatius
- Comentar notícies/analitzar l’actualitat
- Llegir junt/es poemes, textos curtets...
- Debatre idees, aprendre a argumentar i contraargumentar
- Analitzar micromasclismes quotidians
- Aprendre a utilitzar llenguatge inclusiu
- Aprendre a detectar llenguatge discriminatori
- Enregistrar testimonis interessants
- Recomanar pel·lícules /sèries
- Reconèixer/expressar emocions/sentiments
- Analitzar el tractament de les dones en els mitjans de comunicació
- Analitzar la publicitat des d’una perspectiva de gènere
- Analitzar estereotips, prejudicis
- Aprendre a «posar-se les ulleres morades»
- Analitzar ofertes de treball des d’una perspectiva de gènere
- Conéixer dones interessants i les seus obres (pintores, escriptores, científiques, directores de cinema, directores d’orquestra, esportistes, etc...)
- Explorar les xarxes
- Conéixer i seguir l’esport femení del nostre entorn i també a tots els nivells (autonòmic, nacional, internacional...)
I, sobretot, recollir propostes dels participants, atendre les seues inquietuds i oferir la possibilitat de compartir-les.