Piconadora

LA FORMACIÓ PROFESSIONAL NO TÉ LÍMITS

El projecte de la restauració de la piconadora és gestat des d’ASETRAMA (Associació de Tallers de Reparació de l’Automòbil i Afins de la Marina Alta).

Aquesta Associació naix el 2004 com a resultat de la tasca d’integració que durant molts anys hi ha hagut entre el Departament de Formació Professional d’Automoció de Dénia de l’IES Maria Ibars i l’empresariat del sector de la reparació de l’automòbil a la comarca de la Marina Alta, que, avui dia, són, molts d’ells, exalumnes del centre.

La proposta va ser acceptada pel Departament i L’Institut i, en concret i sobretot, pels professors que impartien la formació professional bàsica en aquell moment.
Javier Crespo, Pau Giner, Paco Garcia i Pere Cantó

El projecte ha sigut finançat per ASETRAMA i per la Conselleria d’Educació (a través d’un Projecte d’Innovació).

Aquesta mena de projectes serveixen d’aparador per a mostrar al món que la Formació Professional està més viva que mai i que no som una alternativa a l’estudi “tradicional” de via universitària. Si no que som per què no dir-ho, l’elecció.

Els valors inculcats en la nostra formació professional fa que l’alumne al final del seu procés educatiu, una persona més respectuosa i educada del que era quan començà. Puntual, compromesa i molt més responsable.

Sense aquests valors, seria molt difícil abordar projectes d’aquesta magnitud. Aquest projecte necessitava una disciplina i un ordre extrem per part dels alumnes. Cosa a la que no estaven acostumats.

I un coneixement de la matèria elevat degut a la gran quantitat de conceptes tant teòrics com procedimentals que necessitaven tindre clars.

El resultat de la restauració ha estat excel·lent. I cal dir que els alumnes són els que han fet pràcticament el 90 % de la restauració. Els professors hem participat poc en el procediment. Només ens hem limitat a dirigir la restauració i a fer les coses més complicades per a ells.

Per altra banda, cal remarcar, amb molt d’orgull, que l’alumnat que ha dut a terme aquest projecte ha sigut tot alumnat de Formació Professional Bàsica. Alumnes d’entre 15 i 17 anys que no tenen el graduat en ESO i que ens arriben desmotivats i, en molts dels casos, amb una baixa autoestima a nivell educatiu.

Aquest projecte és la mostra del que poden arribar a aconseguir aquest alumnes si es creu amb ells i se’ls motiva de la manera més idònia. No tenen límits.

Aquesta piconadora és dels anys 40 i fou adquirida per la Germandat Sindical de Llauradors i Ramaders de Dénia (integrada ara a l’Ajuntament) l’any 1960 per a reparar i enquitranar tots els camins rurals de la ciutat.

Ens trobàrem la piconadora en un estat d’abandonament prou avançat com es pot observar en les fotografies. La màquina havia estat parada a l’aire lliure durant més de 20 anys.

La tasca realitzada en la restauració ha sigut molt variada. La restauració de la màquina ha hagut de ser completa. On fins i tot vam haver de fabricar parts noves a causa de l’estat d’oxidació tan avançat en què es trobava la màquina.

El sostre, la tapa superior del dipòsit de combustible i la tapa superior del motor foren construïdes de nou a partir de làmines de xapa on els alumnes li donaren la forma de la xapa original.

Els 2 caixons de metall adossats a l’estructura darrere de la màquina van ser pràcticament fabricats de nou. Aquest caixons antigament servien per a guardar ferramenta i per a allotjar la bateria del motor.

L’òxid estava per tot arreu de la màquina i es va haver d’eliminar per complet amb ajuda de màquines roto-orbitals i radials.

El motor de 3 cilindres marca Perkinsno és l’original de la màquina. Es va haver de fer una adaptació d’aquest motor als anys 60 per a millorar el funcionament i la comoditat de conducció.

Estava en molt mal estat. Es va desmuntar per complet per tal de netejar i alliberar d’òxid totes les parts del motor. Una vegada desmuntat, net i comprovat vàrem començar a muntar-lo intentant respectar tota la tornilleria original.

Els pistons estaven oxidats als cilindres i vam haver de repassar amb un útil especial les parets d’aquestos per a recuperar el moviment dels pistons dins d’ells.

La bomba d’injecció dièsel del motor estava en molt mal estat. Es va desmuntar i es canviaren algunes parts internes d’ella per poder fer-la funcionar de nou.

Una vegada tot muntat, vam arrencar el motor i en pocs intents ho vam poder fer.
Tota l’estructura de la màquina va ser escatada a consciència i posteriorment emprimada, aparellada amb productes anticorrosius i pintada amb un color groc el més paregut possible a l’original.

Tornem a insistir, pensem que cal: ha estat restaurada pels alumnes de 1r i 2n curs de la Formació Professional Bàsica durant els cursos 2018-2019 i 2019-2020.

Curiosament aquesta piconadora ja va ser restaurada pels alumnes de Formació Professional d’Automoció a mitjans dels anys 80. Restauració que va servir per a donar-li a la màquina uns quants anys mes de “vida” per continuar treballant, fins que va ser retirada a principis dels 90.
La màquina s’exposarà al “Bosc Diana” permanentment. Agraïm a l’Ajuntament de Dénia per la cessió d’un material patrimonial històric tan simbòlic per a nosaltres a ASETRAMA per la implicació personal i material en el projecte. A la Conselleria d’Educació per dotar-nos econòmicament a través dels Projectes d’Innovació i … sobretot a l’alumnat pel seu treball, la seua il·lusió i la seua implicació en cadascuna de les parts del treball.

Ara ja només cal que Dénia en tinga cura, que en tindrà: és una part del patrimoni local amb un gran valor cultural, històric i, per què no dir-ho, sentimental

Pere Cantó Gilabert.

Professor de Manteniment de Vehicles.

IES Maria Ibars de Dénia