LA VOLTA A LES CLASSES I EL MÈTODE ABP

Aquest curs 2020-21 les coses anaven a ser diferents i, mira per on, en l’assignatura de Llengua castellana i literatura també ho han acabat sent doncs hem descobert i posat en pràctica l’ABP, Aprenentatge Basat en Projectes. Es tracta d’una estratègia que implementa un conjunt de tasques basades en la resolució de preguntes o problemes a través d’un procés d’investigació o creació per part dels estudiants. En el nostre cas Gabriel Girona, el nostre professor, ens va formular la següent pregunta inicial o pregunta-guia: SERIES CAPAÇ DE TIRAR AVANT A LA TEUA FAMÍLIA VENENT PARAULES? Òbviament la majoria de les nostres respostes va ser un NO rotund. Després, analitzant el que seria el text vertebrador del nostre Projecte, ‘Un adverbi se li ocorre a qualsevol’ del periodista i escriptor Juan José Millás, les respostes van canviar per complet.

El funcionament en la classe en un context tradicional generalment es basa en la presència i la recepció d’informació d’una manera unidireccional; és a dir, el professor explica la seua lliçó, en un ambient silenciós i tranquil. Treballant amb ABP, els estudiants desenvolupen contingut i dissenyen. Usant aquesta metodologia, els estudiants no sols memoritzen la informació recopilada, sinó que també aprenen fent.

Amb tot això, els alumnes de segon de l’ESO B i C vam haver de deixar volar la nostra imaginació per a poder crear una botiga de paraules. Podíem realitzar una maqueta, un pòster, un powerpoint, un dibuix… el que se’ns ocorreguera per a donar vida a la nostra botiga. Aquesta havia de constar de tres seccions; una que venguera definicions, una altra que venguera paraules simples, compostes i derivades i, finalment, una que venguera famílies lèxiques i camps semàntics. Les tres seccions havien de ser visibles en el producte final. També, vam haver de realitzar un Portafolio en el qual registrem cada pas donat fins a obtindre el producte final i reflectir tot l’explicat i aprés en classe.

Realment ha sigut una manera efectiva i també lúdica de posar en pràctica el que se’ns ensenya en classe. Tots hem aprés d’una forma divertida la teoria al mateix temps que hem fomentat la nostra creativitat en buscar les maneres de plasmar-la en el nostre projecte d’una forma visible i senzilla. I tu, Series capaç de tirar avant a la teua família venent paraules?

Samara Santamaría, 2°ESO B