DIVERSIA Las Fuentes ofereix tant a l'alumnat LGTBI com a les seues famílies un espai que ajude a conéixer-se, acceptar-se, respectar-se i respectar. No hem d'oblidar que estadísticament no tot l'alumnat és heterosexual ni heteronormatiu, ja que les dades indiquen que amb molta probabilitat hi ha estudiants LGTBI al nostre centre.
Tanmateix, el silenci i la indiferència es converteixen en els principals còmplices de situacions que generen patiment, desigualtat i conflictes entre l'alumnat, per això és tan important nomenar i visibilitzar aquestes situacions.
El primer que cal fer és espolsar-se els estereotips i els prejudicis, ja que hi ha moltes maneres de ser heterosexual, homosexual, bisexual o transsexual. Per tant, hem d'aprendre a viure la diversitat: la diferència ens permet aprendre del que és diferent i hem d'evitar sempre les etiquetes, ja que ens encasellen i limiten.
Per intentar aclarir certs conceptes proposem el següent quadre-resum:
SEXE BIOLÒGIC Correspon a lEs característiques fisio-biològiques que diferencien els individus a nivell sexual, incloent-hi els genitals, hormones i cromosomes. |
IDENTITAT DE GÈNERE Considerat com el sexe psicològic. Es com et sents respecte a tu mateix. És la manera com el teu cervell interpreta qui eres. No estè lligada al sexe biològic assignat en néixer. |
EXPRESSIÓ DE GÈNERE És la manera com expresses el teu gènere mitjançant la vestimenta, el comportament, els interessos i las afinitats. |
ORIENTACIÓ SEXUAL És la atracció física/eròtica cap a les persones. També inclou la necessitat d'establir vincles afectius/sexuals. |
GENITALS |
CERVELL |
MANIFESTACIÓ EXTERNA |
COR |
Mascle Femella Intersexual |
Home Dona Trans |
Masculí Femení Andrògin |
Heterosexual Homosexual Bisexual Pansexual Polisexual Asexual … |
La discriminació i l'exclusió per LGTBIfòbia estan, lamentablement, massa presents a la societat; de fet, ser o semblar lesbiana, gai, transexual, bisexual, intersexual o no normatiu, no complir els rols ni les normes de gènere assignades culturalment a xics i xiques són algunes de les causes més freqüents d'assetjament escolar. És per això que, quan les agressions es dirigeixen a la víctima fent referència a la seua orientació sexual/identitat/gènere, s'anomena assetjament LGTBIfòbic:
TIPUS D'AGRESSIÓ |
FORMES DIRÈCTES |
FORMAS INDIRÈCTES |
FÍSICA |
- Enganxar - Amenaçar - Intimidar - Fer xantatge |
- Amagar - Trencar objectes d'algú - Robar |
VERBAL |
- Insultar - Burlar-se - Riure's - Fer comentaris denigrants - Ofendre - Posar malnoms feridors |
- Difondre rumors - Criticar - Parlar malament d'algú |
EXCLUSIÓ SOCIAL |
- Excloure obertament - No deixar participar en una activitat - Aïllar |
- Ignorar - Actuar como si l'altra persona fos invisible - Menysprear |
CIBERASSATJAMENT (quan es fan servir les noves tecnologies: correu electrònic, xarxes socials, blogs, missatgeria instantània, missatges de text, telèfons mòbils, i websites... |
- Pujar fotos o vídeos ofensius a les xarxes socials - Publicar comentaris degradants i despectius a les xarxes socials - Insults |
- Difondre rumors - Criticar |
L' espai DIVERSIA Las Fuentes pretén implementar el decàleg següent:
1. Atendre, acompanyar, escoltar i recolzar l'alumnat LGTBI i les seues famílies, igual que l'alumnat de famílies diverses: monoparentals, reconstituïdes, adoptives o d'acollida, homoparentals, multiculturals...
2. Fomentar i desenvolupar actituds de respecte i tolerància cap a l'alumnat LGTBI i també cap a qualsevol tipus de família.
3. Sensibilitzar i convertir el centre educatiu en un lloc segur i lliure de LGTBIfòbia: INSTITUT LGTB AMIC, alhora que propiciar ambients inclusius.
4. Oferir estratègies i instruments contra la discriminació i l'assetjament LGTBIfòbics per tal que tota la comunitat educativa tinga recursos per demanar i oferir ajuda.
5. Prevenir i denunciar qualsevol tipus de discriminació, exclusión, violència verbal o física, actituds LGTBIfòbiques cap a l'alumnat i professorat LGTBI.
6. Normalitzar la diversitat sexual i familiar a les aules, a les famílies i en la societat com, per exemple, valorar positivament i sense recriminacions les expressions d'afecte i amor entre les persones, siga quina siga la seua orientació sexual.
7. Considerar la diversitat com a riquesa col·lectiva, en positiu, una manera de ser diversa en un món també divers.
8. Dotar la biblioteca de llibres, contes i altres materials que promoguen la diversitat sexual, de gènere i familiar, i sensibilitzen contra la discriminació i l'assetjament LGTBIfòbics.
9. Promoure campanyes per a visibilitzar la diversitat sexual i de gènere, adreçades a tota la comunitat educativa. També s'han de celebrar i commemorar dates relacionades amb la diversitat sexual, de gènere i familiar.
10. Difondre, desenvolupar i ampliar l'espai DIVERSIA Las Fuentes en esta pàgina web del centre perquè serveixi d'ajuda i suport per a l'alumnat LGTBI, així com informació i sensibilització per a tota la comunitat educativa.