
ACTIVITATS MARÇ 2025
07/03/25
Hui hauria d’haver sigut el tast inclusiu del dia de la dona, però com no hem pogut organitzar els actes a causa del tancament dels instituts per les plutges d’aquesta setmana, a més de ser dia de vaga pel dia de la dona, i amb la poca afluència d’alumnat, aquest matí hem elaborat al taller de cuina amb el PAC magdalenes morades. Érem poques persones, però hem practicat per al tast de divendres següent.
Primer han batut 3 ous amb 125g de sucre i posteriorment han anat posant 100ml d’oli molt poc a poc i després han afegit 50ml de llet. Mentrestant han tamisat 200g de farina i han afegit 1 sobre de llevat en pols. A continuació han afegit la farina a la mescla anterior mesclant molt bé i poc a poc fins que ha quedat una massa densa. Posteriorment han posat colorant alimentari a la massa per a aconseguir color morat i han emplenat els motlles de magdalenes fins la meitat i amb el forn precalfat a 200ºC. Finalment han introduït les magdalenes i les han deixat 15 minuts aproximadament, fins que estaven un poc dauradetes, les han tret i les han deixat refredar. Com no han quedat morades, hem improvisat un merengue de clares per a la cobertura i han quedat molt bé!
Com no hi havia tast organitzat al ser dia de vaga i ser poc alumnat, han anat per l’institut amb les safates i han donat a tastar a totes les persones que volgueren.
Hem agafat mà per a la setmana següent on si tindrem alumnat
11/03/25
El dimarts 11 de març el grup 2on d'ESO PAC va visitar els grups de 1er de primària A i B del CEIP Pare Manjón amb el propòsit de fer un apadrinament lector feminista. Aquesta sessió va haver de ser posposada ja que la setmana anterior va haver diversos dies de suspensió de classes a causa de la DANA.
Els àlbums il·lustrats seleccionats en esta ocasió tenien com a tema central la igualtat de gènere i la no violència masclista; valors transmesos tots ells a través d'un llenguatge fàcil d'entendre per als xiquets i xiquetes de 7 anys però molt determinant i clar en el seu missatge.
La sessió de lectura va ser inclosa dins de la planificació realitzada pel centre al voltant de la celebració del 8 de març (dia de la dona).
Les lectures han fet reflexionar tant a xicotets com majors els quals han pogut aprendre a través d'històries reals i inventades els valors de la igualtat de gènere i la coeducació.
Entre ells es van llegir els àlbums "Jo, Alfonsina" en la qual es narra el fet històric en què Alfonsina Strada va aconseguir ser la primera dona ciclista a participar en el Giro d'Itàlia, convertint-se en símbol de lluita i resistència.
"La història dels bonobos amb ulleres" símil d'una societat patriarcal en la qual es considera que les femelles d’aquesta espècie no podien aprendre i evolucionar com ho feien els mascles.
O "Rosa caramel" on un grup d'elefantes decideixen trencar amb els estereotips de gènere més arrelats i les quals en abandonar-los descobreixen el veritable significat de la llibertat.
Avui, l’alumnat de l’Aula Oberta juntament amb l’alumnat del laboratori de 3r d’ESO, han dedicat la classe per a que el professor de la matèria del departament de biologia, Jose Ramón Álvarez, los explicara el projecte "Esmorzar saludable" que duem a terme en l’institut i que elles i ells duran a terme aquest trimestre.
Aquest és el tercer curs que en l’IES Joanot Martorell seguim donant continuïtat al projecte de l'Associació Contra el Càncer (ACC) "The Funny Food Project", sobre el projecte d'alimentació saludable amb l'elaboració d'una recepta d'esmorzar saludable (en 1r i 3r ESO). El present curs volem convidar a la participació als alumnes de l'Aula Oberta del CEE Sebastià Burgos, atès que ens han comunicat les seues professores que, en el seu centre, l'alimentació saludable és un pilar fonamental en l'educació per la salut.
La proposta consisteix en l'elaboració d'una recepta d'esmorzar saludable que han de presentar en un document Word, PDF, o en una cartolina escrita a mà amb una foto, nom del plat elaborat, ingredients i procés d'elaboració. En la part de darrere s'escriurà el nom de l'alumn@. Els professors dels dos centres formarem una comissió per a seleccionar els millors esmorzars que rebran un premi així com la difusió del seu esmorzar en la pàgina web del centre i altres canals publicitaris.
L'esmorzar saludable ha de ser complet, incloure la major quantitat de nutrients en aliments variats que proporcionen l'energia suficient per a la nostra activitat física i apetible, per la qual cosa es pot presentar decorant els aliments en forma de figures com per exemple animals. Es valorarà també la creativitat.
L'esmorzar saludable ha de constar de:
- Hidrats de carboni (glúcids) que aporten energia (pasta, arròs, creïlla, cereals, galetes, coques, etc.). Millor productes integrals que refinats.
- Proteïnes que permeten la construcció i creixement de de el cos ( carn, peix, pollastre, ous, etc). Millor com menys processades, per exemple, millor pit de pollastre a la planxa que embotits. Millor pernil York que salsitxes Frankfurt.
- Verdura o fruita, que aporten vitamines i minerals. Millor la peça de fruita que el suc ja que la concentració de sucres pot produir pujades de glucèmia i es redueix l'aportació de fibra.
- Evitar brioixeria, grasses animals, millor oli d'oliva, evitar l'excés de sal o sucres afegits, es pot endolcir amb mel o fruita natural.
- Incloure algun lacti, llet, iogurt, formatge, etc.
Vos anirem informant més endavant de les receptes que hem rebut i les guanyadores!!!!
13/03/25
Entre ahir i hui, l’alumnat del PAC ha ajudat a preparar el concurs de dibuix de Maria Sybilla Merian. El concurs, organitzat des del Punt Violeta conjuntament amb el departament de biologia, per a la celebració del 8M, consisteix en fer un dibuix de Maria Sybilla del llibre “Insects of Surinam” i fer un xicotet homenatge a aquesta meravellosa naturalista, exploradora i pintora alemanya.
A més de dissenyar el mural on penjaren tots els dibuixos realitzats per l’alumnat de 1r, 3r, 4t d’ESO i 1r de batxillerat, realitzaren un pòster amb una imatge de Maria i un breu resum de la seua vida:
Maria va créixer a Frankfurt on, als 13 anys, combinant les seues dues grans passions, els insectes i la pintura, als 13 anys Maria pintava les seues primeres làmines dels insectes que ella mateixa capturava. Una cosa digna d'admirar! ja que en aquella època els insectes no eren interessants per a ningú, sinó una cosa repugnant que havia ser xafat d'una trepitjada! I molt menys interessants havien de ser per a una xica que hauria d'estar a casa prenent el te, i no perseguint bestioles pel fang.
Però Maria volia estudiar els insectes amb profunditat i com es produïa la transformació de cuc a papallona, la qual cosa coneixem com a metamorfosi. Tot aquell esforç era més important del que pareixia, ja que en aquella època es creia que els insectes no eren animals, sinó criatures que creava el dimoni en el fang putrefacte!
No obstant això ,el gran salt en les seues investigacions es va presentar quan va poder viatjar a la selva de Surinam per a veure amb els seus propis ulls animals exòtics, però tothom li deia que les dones no podien anar a llocs així. Però sabeu que va fer Maria? Les maletes! I es va plantar allí amb la seua filla emprenent el que va ser un dels primers Viatges científics de la història. Maria visitava la selva tots els dies, i tot el que allí va estudiar, li va servir per a publicar el seu llibre més important, “Metamorfosi dels insectes de Surinam” sent el primer llibre en el món sobre la classificació d'insectes, i els dibuixos del qual hem dibuixat i exposat en l'institut. Hui en dia els seus dibuixos són considerats obres d'art increïbles i són col·leccionats al voltant del planeta. Perquè Maria ens va ensenyar a tots que ciència i art són una bona combinació! (extracte copiat del llibre “las mujeres son de ciencias”)
El divendres 14 de març, durant la celebració del dia de la dona, la qual es va tindre que retardar a causa de les pluges, donaren els premis als guanyadors! Podeu veure els dibuixos guanyadors en les fotos d’eixe dia.
A més a més, hui ha sigut un dia intens! Des del departament de biologia juntament amb el Punt Violeta, s’ha organitzat un taller de biotecnologia aprofitant que el mes passat va ser el dia de la dona i la xiqueta en la ciència, i aquest mes el dia de la dona.
Una antiga alumna de l’institut juntament amb altres estudiants de biotecnologia en la UPV han creat un grup de difusió científica anomenat “microengineersupv”, les quals realitzen una sèrie de tallers de biotecnologia en instituts molt enriquidors i motivadors per a l’alumnat. A més d’apropar la ciència i la importància de realitzar una carrera de ciències a les aules.
L’alumnat den 4t va realitzar el taller anomenat “Lluitant contra un enemic invisible”, on abordarem la problemàtica de la resistència als antibiòtics des d'un punt de vista nou i allunyat de sensacionalismes mediàtics: Com es viu este problema des d'un laboratori? Com fan els científics per a estudiar els bacteris multiresistents? Tot açò i més ens mostraren aquestes futures biotecnòlogues.
A banda, l’alumnat de batxillerat va realitzar el taller anomenat “Quin/a biotecnòleg/a eres?” amb un acostament acadèmic i laboral. Gaudirem veient aquells grans descobriments que van canviar la societat i les nostres vides des d'un laboratori. Ens acostarem al dia a dia d’un biotecnòleg/a manipulant material real tret de laboratoris mentre ens posarem en la pell d'aquells que no sabien que estaven revolucionant la ciència.
Les persones que van realitzar l'activitat van ser capaces de motivar l'alumnat amb una actitud molt positiva i entusiasta. Des del punt de vista didàctic, la combinació de l'explicació teòrica amb el treball proactiu de l'alumnat va tindre un equilibri perfecte que va facilitar l'aprenentatge de qualitat. L'accés a tècniques de laboratori que habitualment no podem utilitzar suposa a més un enriquiment competencial per al nostre alumnat.
14/03/25
Les últimes reunions del mes de febrer, i primeres de març dels grups Observatori Feminista i Divergent del Punt Violeta es dediquen als preparatius del Dia de la Dona. La celebració ha de retardar-se a hui, dia 14 de març degut a la cancel·lació de classes per avisos de pluja. En la setmana del 10 al 14 de març es reuneixen tots els patis per a preparar l'esdeveniment: cançons, diàlegs, decoració, premis, etc.
I a la fi, hui hem celebrat EL DIA DE LA DONA!!! I per tal de visibilitzar-ho, el Punt Violeta ha organitzat diversos actes i tallers.
En les hores anteriors al pati l'alumnat del Punt Violeta (Observatori feminista i Divergent) ha decorat la Sala d'actes, preparat l'ordinador, els llaços morats, provat els micròfons, comprovat les presentacions digitals.
Les activitats comencen després del pati amb la mascletá/globotá que la professora Rosa Pilán, del departament de música, ha preparat durant l'avaluació amb els grups 1r això F, 2n això F. L'alumnat del Punt Violeta i alguns grups de 2n això gaudeixen amb esta aconseguida mascletá/globotá
Seguidament l'alumnat del Punt Violeta comença la celebració en la Sala d'actes amb música mentres van entrant alguns grups de 2n d’ESO que podran participar en la celebració.
En primer lloc, algunes alumnes de l’Observatori feminista exposen, acompanyades d'una presentació digital, un repàs pels avanços dels drets de les dones en la història i en el món; en particular, el dret al vot. Així mateix ens parlen dels països en els quals actualment és més difícil viure per a una dona. Per a acabar parlant de la violència de gènere i la necessitat de continuar abordant esta problemàtica al nostre país. L'alumnat present escolta amb autèntic interès l'exposició
A continuació, la nostra directora Bárbara, posa de manifest com els drets de les dones continuen sent vulnerats malgrat les lleis existents. Per això, és necessari continuar lluitant. I combatre les opinions plenes de prejuís que es llancen sobre el feminisme des d'uns certs sectors socials, i de les quals cert alumnat poc crític es fa ressò.

Acompanyades per algunes peces musicals que han seleccionat algunes membres de Divergent passem al lliurament dels premis als memes feministes

Finalment, l'alumnat del Punt Violeta va entregar els premis Maria Sibylla Merian, després de fer una exposició sobre esta il·lustradora botànica
En paral·lel a la celebració en la Sala d'actes es van fer tres tallers de xapes amb símbols i lemes feministes
Així mateix, en les diferents matèries es van fer activitats relatives al 8M preparades per la Comissió d’Igualtat, i el departament d'Educació Física va entregar els premis de la setmana esportiva de la Dona.
A més, durant tota la setmana va estar obert el Photocall per a les profes que vulllgueren. Ací algunes de les fotos que es realitzaren
A mes, durant el matí, mentres es realitzaven els tallers de xapes i els actes al Saló, el PAC amb el taller de cuina han realitzat el segon tast inclusiu del trimestre en honor al dia de la dona. L’alumnat PAC ha realitzat un gran esforç durant tot el matí cuinant les magdalenes morades de divendres passat amb una millora considerable en el glasejat. A més també han millorat el color de les magdalenes, ja que hui si que eren morades tant per fora com per dins! Hui l’alumnat convidat ha sigut la classe de 3r d’ESO C que han pogut comprovar per primera vegada com algunes de les seues amigues i amics han cuinat.
L’alumnat convidat ha tingut la sort de tastar:
- Magdalenes morades amb glasejat de merengue i pepides de xocolate.
- Merengue morat amb neules.
L’alumnat del PAC juntament amb les professores de l’IES Joanot Martorell han muntat el punt de difusió al pati amb la carpa, els cartells i la taula decorada amb cartelleria sobre el dia de la dona i la recepta de les magdalenes.
Posteriorment s’ha realitzat el tast i l’alumnat de 3r d’ESO ha deliberat per valorar i puntuar el que han cuinat, com sempre fem, tant amb el sentit de la vista com el gust. Hui han agradat sobretot amb el sentit de la vista, la presentació ha sigut molt bona, però no ha sigut un plat tant saborós com els dels tasts inclusius anteriors. Sempre no poden agradar a tothom els plats, i estem per a millorar dia a dia. No obstant, les magdalenes s’han acabat!
Finalment recordar que les magdalenes no són aptes per a intolerants al gluten, però les magdalenes no duien quasi sucre, i els intolerants a la fructosa si que podrien menjar magdalenes sense glasejat, ja que aquest si que du prou de sucre. A més, tot i que du llet, al posar la massa al forn, els intolerants a la lactosa tampoc s’han de preocupar.
20/03/25
Hui l’Aula Oberta ha fet l'estudi de les substàncies químiques àcides i bàsiques (o alcalines) aprofitant la característica que presenta la coll llombarda de canviar de color segons es mescla amb una substància àcida o bàsica. Primerament es talla la col llombarda i es bull amb aigua. Amb el filtrat es reparteix 1cm3 en cada tub d'assaig i s'afegeix a cada tub, també 1cm3 de una de les següents substàncies: suc de llimona, bicarbonat sòdic, vinagre, HCl diluït, hidròxid de sodi al 20% i lleixiu. Aquestes substàncies es poden ordenar de més àcides (color rosa) a més bàsiques (color verd o blau). El color morat indica un medi neutre, com el cas de l'aigua
21/03/25
Aquest matí l’alumnat del PAC, com cada divendres, en el taller de cuina, ha realitzat dos receptes per al professorat tastador.
Primer han realitzat un cruixent de formatge amb verdures. Fem un llit de formatge ratllat en una bandeja de forn, i sobre aquest hem posat diferents verdures, tomata, ceba blanca i morada i bròcoli, posteriorment s’introdueix al forn a 180ºC fins que es daure el formatge, es trau, es deixa refredar un poc i es talla a quadrats amb la verdura corresponent al centre.
La segona recepta que han preparat han sigut mini pizzes de tomata, formatge i tonyina. En aquesta ocasió la massa ja estava preparada i només han tingut que tallar la base en formes redones i posar damunt la tomata, la tonyina, formatge i en la meitat de les pizzes han posat olives verdes. Les ham posat al forn durant 15 minuts a 180ºC i han quedat prou cruixents i daurades al punt.
Finalment hem convidat a 5 professors/es tastadores que han quedat prou satisfetes, sobretot en el cruixent de formatge, on no s’han posat d’acord en la millor verdura...a mi personalment la de tomata em pareix que estava boníssima!
Per últim recordar que les persones amb intolerància a la fructosa si poden tastar les mini pizzes, però amb el cruixent de formatge han d’anar amb compte, perquè totes les verdures que hem utilitzat tenen fructosa.
25/03/25
Avui amb l’Aula Oberta, hem continuat amb l'estudi de les reaccions àcid-base col·locant uns ous en un vas de precipitats amb vinagre per observar la descalcificació de la closca de carbonat de calci al cap de 48h. Es renta l'ou i es comprova la seua elasticitat fent-lo botar en la taula. També hem col·locar uns bocins de closca d'ou en un recipient amb vinagre per observar el despreniment de CO2 que envolta la superfície generant la flotabilitat.
Posteriorment hem continuat els experiments aquesta vegada contrastant els resultats amb cinta indicadora de pH, confirmant els resultats obtinguts amb l'indicador de pH de la coll llombarda. A continuació hem realitzat la reacció de neutralització entre un àcid (vinagre ) i un base (bicarbonat de sodi). En barrejar-los s'observa una reacció sobtada, d'efervescència, amb despreniment de CO2, formant-se una substància neutra anomenada sal. Finalment van dur a terme aquesta reacció per construir un model de volcà i simular una erupció freatomagmàtica de caràcter explosiva.
27/03/25
Hui l’Aula Oberta juntament amb l’alumnat del laboratori de 3r d’ESO han construït un model de projector d'eclipsi solar per projectar la imatge del Sol en una cilindre de cartró i observar l'eclipsi del proper dissabte de forma segura amb les seues famílies. S’agafa un tub de creïlles “Pringles” i en la part de baix es fa un forat xicotet amb una agulla, posteriorment es retalla un cercle de cartolina negra de la mateixa mida que la tapa transparent, i obrim una finestra tant en la cartolina negra com en la tapa, finalment adherim un rectangle de paper vegetal en la finestra retallada de la cartolina. En dirigir el forat de la part inferior del tub cap al Sol es projecta la imatge en la pantalla. El dia de l'eclipsi es podrà observar la part "mossegada" del Sol tapada per la Lluna, és a dir, l'ocultació parcial del Sol per la Lluna plena. Finalment eixim al pati per comprovar el seu funcionament així com l'observació amb ulleres d’eclipsi.
28/03/25
Aquest matí l’alumnat del PAC, en el taller de cuina, ha realitzat dos receptes per al professorat tastador que s’ha apuntat a l’últim tast del mes.
La primera recepta han fet amanida de temporada, amb cogombre, tomata i encisam. Han tallat primer la cogombre en tires fines i allargades i la tomata a rodanxes. Ho han mesclat amb l’encisam i finalment les han amanit amb llima.
Mentrestant, altres alumnes del PAC, han fet “cachopo”. Comencem treballant els filets amb un corró, per a ablanir-los i aplanar-los. Salpebrem els filets i col·loquem sobre cada un, el formatge de fondre i una rodanxa de pernil serrà, tancant a continuació el llibret amb l'altra mitat del filet. Ja muntat el farciment del cachopo, s'estreny un poc per a compactar els ingredients i s'empana, passant el cachopo per ou batut i a continuació per pa ratllat. Després, es frigen els cachopos d'un en un, en una paella amb abundant oli d'oliva, cuidant que no estiga massa calenta perquè es facen bé per dins fins que queden daurats. Finalment en el nostre cas hem posat formatge per damunt i hem deixat gratinar al forn. Com a acompanyament han fet ceba caramel·litzada.
En el tast han explicat que, seguint amb les intoleràncies, si tens intolerància a la fructosa no seria convenient menjar amanida, però el cachopo en canvi, si tens intolerància al gluten no podrien tastar-lo ja que te pa ratllat. Hui ha encantat el cachopo que no han deixat ni les molles!