Justhub Garage: Espai d’innovació i creativitat

Introducció

Grans tecnològiques, com Apple, Microsoft o Google tenen els seus orígens en garatges, des d’on mostraren el seu esperit innovador, creatiu, i la seua determinació, per crear tecnologies que ara són part essencial de les nostres vides. Amb l’esperit d’aquests garatges naix el projecte JustHub Garage, amb la idea de transformar el nostre centre en un espai d’innovació i creativitat, on l’alumnat, a través de reptes desenvolupe els seus propis projectes i tinga l’oportunitat ‘evolucionar personal i professionalment.

Característiques Generals

L’IES Jaume II el Just s’ha consolidat com un centre de referència dins la família professional d’Informàtica i Comunicacions, destacant la constant actualització tecnològica. L’oferta del centre compren tots els cicles formatius de la família professional, així com els cursos d’especialització en Ciberseguretat i IA i Big Data. És per això que volem fer un pas més en la nostra vessant metodològica, millorant les metodologíes àgils que ja utilitzem, i implantant l’aprenentatge basat en projectes, reptes i projectes-servei. Aquest procés anirà de la mà d’empreses i organitzacions del nostre entorn, que ens plantegen problemes i reptes reals, així com de la posada en marxa de l’aula Empren, impulsada pel departament de FOL. Per altra banda, els recents canvis legislatius en FP també incorporen competències en quant a sostenibilitat i digitalització, pel que el projecte és una excel·lent oportunitat per a la integració d’aquestes competències als projectes que es plantegen a l’espai.

Objectius

  • Objectiu General 1 (OG1). Adaptar els espais del centre per tal de potenciar el treball cooperatiu i integrar metodologíes actives i àgils, com l’ABP, l’ABR i els resultats d’aprenentatge, així com fomentar la curiositat, la creativitat, la iniciativa i l’esperit emprenedor.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 1.1. Adaptar les aules per tal que siguen un espai de treball més dinàmic, motivador, col·laboratiu i obert a medotodlogíes actives d’ensenyament-aprenentatge.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 1.2. Proporcionar, en coordinació amb el projecte d’aula Emprén, un espai a l’alumnat del centre on desenvolupar projectes d’empreneduria i autoempleabilitat.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 1.3. Actuar com a incudabora d’empreses mitjançant un espai de treball col·laboratiu (coworking) des d’on promoure que alumnes recent titulats puguen seguir desenvolupant els seus projectes i trobant sinèrgies entre ells.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 1.4. Establir una xarxa de mentors que puguen guiar i donar suport en el desenvolupament de projectes i assessorament en quant a empreneduria i autoempleabilitat.
  • Objectiu General 2 (OG2). Impulsar projectes de cooperació i projectes-servei entre la comunitat educativa, les empreses i les organitzacions que promoguem la sostenibilitat i la digitalització en l’entorn.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 2.1. Establir aliances amb organitzacions i empreses de l’entorn per tal d’impulsar projectes-servei que beneficien a la comunitat.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 2.2. Promoure la formació en sostenibilitat i digitalització, mitjançant cursos i tallers per tal d’ajudar la comunitat a adquirir habilitats en aquests àmbits.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 2.3. Organitzar esdeveniments, tallers i seminaris de sensibilització, posant especial èmfasi en la sostenibilitat, la digitalització de les organitzacions i les soft-skills.
    • OBJECTIU ESPECÍFIC (O.E.) 2.4.Promoure la col·laboració entre tota la comunitat educativa, exalumnes i agents externs a través de projectes conjunts i esdeveniments de networking.

Beneficis i innovació

El present projecte:

  • Suposa un enfocament innovador en la metodologia en FP, i una millora de l’experiència educativa.
  • Motiva a l’alumnat, i desperta el seu interès, implicació i participació, tal i com hem comprovat amb experiències com la participació en Hackatons, concursos o la mateixa FCT.
  • La transformació de les aules canvia la seua percepció, i les adapta al treball cooperatiu, metodologíes àgils i l’aprenetatge basat en projectes, que amb la creació de l’espai de coworking i la participació de mentors i empreses, fomenten tant un entorn dinàmic, creatiu, i inspirador com l’esperit emprenedor. Ajuda a una integració més dinàmica de noves competències clau com la sostenibilitat, els ODS i la digitalització.

Disseny d’activitats del projecte

Curs 2024-25.

TrimestreActivitatObjectiusTipus. Metodologia.Descripció
11. Reunió inicial del ProjecteD’organitzacióEs definirà l’equip de treball i els col·laboradors, s’establiran els reptes i projectes a desenvolupar durant el curs; i es concretarà el calendari d’activitats i distribució de tasques.
12.Formacions en metodologies àgils i ABPOE1.1DesenvolupamentEs realitzaran sessions de formació per part d’agents externs i autoformació per al professorat en metodologies àgils i aprenentatge basat en projectes.
1,23. Formacions en els currículums de digitalització i sostenibilitatOE2.2DesenvolupamentEs realitzaran sessions de formació per part d’agents externs i autoformació per al professorat en els currículums dels nous mòduls de digitalització i sostenibilitat.
24. Xerrades i tallers sobre Startups i emprenedoriaOE12, OE14DesenvolupamentXerrades i tallers per a tota la comunitat educativa, impartits per mentors sobre Startups i emprenedoria.
35. Avaluació de les aules i els espais del centreOE1.1.D’avaluacióEs realitzarà una avaluació de l’estat de les aules i les metodologies emprades, per tal de detectar les seues mancances per a l’adaptació a metodologies àgils i treball per projectes.
36. Redisseny dels espais de l’aulaOE1.1DesenvolupamentA partir de l’avaluació realitzada prèviament i de les conclussions extretes de les formacions sobre ABP i metodologies àgils, es realitzarà un redisseny de l’organització dels espais a l’aula.
37. Disseny l’espai de coworkingOE12DesenvolupamentEs realitzarà el disseny de l’espai de coworking com a extensió de l’aula Emprén.
38. Creació d’eines per a la gestió i la reserva d’espais al GarageOE12Desenvolupament,
Metodologies Àgils
(SCRUM, Lean Start, KANBAN)
Es realitzarà l’adaptació o desenvolupament d’una eina per a la reserva d’espais al Garage. Aquesta tasca es pot plantejar com a repte o projecte d’aula.
39. Creació d’eines per a l’avaluació de projectes per resultats d’aprenentatgeOE11Desenvolupament
Metodologies Àgils (SCRUM, Lean Start, KANBAN)
Adaptació o desenvolupament d’una aplicació per a l’avaluació de projectes per resultats d’aprenentatge. Aquesta tasca es pot plantejar com a repte o projecte d’aula.
310. Elaboració de propostes de projectes intermodulars i recursos sobre sostenibilitat i digitalitzacióOE21, OE23Desenvolupament,
ABP (Aprenentatge Basat en Projectes/ Problemes)
Es prepararan, amb la col·laboració d’agents externs i seguint l’ABP, propostes de project intermodulars per al curs següent, centrats en la sostenibilitat i la digitalització, així com els recursos necessaris per a la seua execució
311. Elaboració d’un espai a la web del centre per a la difussió del projecteDe difusióA partir del tercer trimestre del primer curs, es crearà un espai dins la web del centre on s’aniran publicant les diferents activitats i recursos realitzats al llarg del projecte, donant també difusió en xarxes socials.

Curs 2025-26.

TrimestreActivitatObjectiusTipus. Metodologia.Descripció
112. Reunió de planificació del segon cursD’organitzacióS’informarà del projecte als nous membres que participen al projecte durant el curs i es realitzarà una revisió del calendari i les diferents activitats a realitzar, assignant responsables per al seu desenvolupament.
113. Posada en marxa dels nous espais a les aulesOE11De desenvolupamentPosem en marxa, el nou curs les aules amb els espais adaptats a les noves metodologies.
114. Apertura de l’espai de coworkingOE12De desenvolupamentS’obrirà l’espai de coworking com a extensió de l’aula Emprén, per a la realització de projectes intermodulars.
1,215. Organització de HackatonsOE21, OE22De desenvolupament.
ABR (Aprenentatge Basat en Reptes)
Es plantejaran diversos reptes a equips formats per alumens de diferents cicles, per part d’empreses i entitats col·laboradores, als quals hauran de plantejar solucions innovadores i originals.
1,216. Desenvolupament de projectes a l’aulaOE11De desenvolupament
ABP (Aprenentatge Basat en Projectes/ Problemes)
Es desenvoluparan projectes per mòdul o intermodulars fent ús de metodologíes actives i àgils, centrats en aspectes com la digitalització i la sostenibilitat de l’entorn productiu local.
1,217. Desenvolupament de projectes intermodulars a l’espai de coworkingOE12, OE21, OE22De desenvolupament
ABP (Aprenentatge Basat en Projectes/ Problemes)
Desenvolupament de projectes intermodulars, fent ús de l’espai de coworking, i relacionats amb la digitalització i la sostenibilitat de l’entorn productiu local.
318. Tallers sobre digitalització i sostenibilitatOE23De difusió
Aprenentatge cooperatiu
Es realitzaran per part de la comunitat educativa tallers i altres esdeveniments de sensibilització i digitalització, dirigits a col·lectius més vulnerables o majors.
319. Assessorament amb mentors externs per tal de valorar la viabilitat de projectes futursOE13, OE14De desenvolupamentEs realitzaran entrevistes amb mentors externs per tal de valorar els projectes intermodulars presentats per l’alumnat i el seu potencial per seguir treballant amb ells com si es tractés d’una startup, allotjada a l’espai de coworking del centre.
320. Avaluació del projecteD’avaluacióProper a la finalització del projecte, es realitzarà una avaluació del seu impacte, de manera conjunta amb la comunitat educativa i les diferents organitzacions participants.
321. Jornades JustHub GarageOE24De difusióEs realitzaram, a mode de conclussió del projecte unes jornades on mostrarem els resultats obtinguts, projectes desenvolupats, i els projectes que siguen susceptibles de seguir desenvolupant-se en el marc d’una startup des de l’espai de coworking.
322. Difusió del projecte amb programes com iMouteDe difusióA banda de les jornades de final del projecte, l’experiència es compartirà amb altres centres, participant com a centre amfitrió en el programa iMoute.





Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies