A) NORMA GENERAL: L’ús i l’exhibició del telèfon mòbil està prohibit al centre.
Segons la Resolució del 17 d’abril del 2024 de la Conselleria d’Educació, publicada el 3 de maig de 2024 al DOGV núm. 9841, entra en vigor, a partir de dilluns, la prohibició del mòbil en col·legis i instituts. L’objectiu és que l’alumnat deixe d’estar pendent del mòbil durant la jornada escolar i preservar el seu procés educatiu d’una manera correcta i saludable.
A partir d’esta nova normativa, que molts centres, entre els quals el nostre, ja havien pres i que ara es fa extensible a la resta de centres, el nostre claustre ha adoptat els acords següents:
1. Prohibició de l’ús i l’exhibició del telèfon mòbil.
2. Esta prohibició contempla l’ús a l’aula, però també als corredors, banys, pati, durant les activitats extraescolars i complementàries, temps d’esplai…
3. Cap docent l’utilitzarà en la seua matèria per a activitats educatives.
4. Recomanació de no portar el mòbil al centre.
5. En cas de decidir portar-lo al centre, l’alumne o l’alumna el guardarà apagat i dins de la motxilla durant tota la jornada lectiva. Mantindre’l encés i operatiu es considerarà com a ús.
6. Enduriment de les actuacions i de les sancions davant de les conductes contràries a esta norma.
B) UNES QUANTES EVIDÈNCIES CIENTÍFIQUES DE LES CONSEQÜÈNCIES NEGATIVES DE L’ABÚS DEL MÒBIL
1. La majoria d’estudiants a partir de 6é de Primària passen més temps del saludable davant del mòbil. Problemes de salut que s’hi relacionen:
-Seriosos problemes emocionals i psicològics.
-Problemes conductuals per l’addicció al mòbil.
-Síndrome FOMO o desig constant d’estar connectat i que pot implicar depressió, ansietat, falta de qualitat del son, aprenentatge distret, entre d’altres.
-Nomofòbia: por irracional a estar sense telèfon mòbil.
2. L’ús excessiu del mòbil sense supervisió comporta dificultats d’aprenentatge i problemes de convivència.
3. Els casos d’assetjament (bullying) i ciberassetjament s’han duplicat des de 2019. Molts casos tenen el punt de partida en fotos, gravacions d’àudios o vídeos.
C) PROCEDIMENT DAVANT L’ÚS INDEGUT O EXHIBICIÓ DEL TELÈFON MÒBIL
1. El professorat, quan detecte l’ús o exhibició del mòbil al centre, procedirà de la manera següent:
a) Retirarà el mòbil a l’alumne/a després de demanar-li que l’apague com a garantia de confidencialitat.
b) Després de comprovar-ne l’estat, l’enrotllarà en el full específic destinat a tal fi amb les dades de l’alumne/a.
c) El portarà a Direcció on qualsevol membre de l’equip directiu el custodiarà temporalment.
2. Negar-se a lliurar el mòbil i adoptar una postura d’enfrontament es considerarà una falta greu d’indisciplina, desconsideració, falta de respecte i actitud desafiadora cap al professorat i que serà objecte de mesures d’abordatge educatiu importants amb l’obertura d’un procediment ordinari davant de conductes greument perjudicials contra les normes del centre.
3. La família recollirà el mòbil en l’horari establert per la Direcció del centre per a tal fi, i sempre a partir del dia següent a la retirada del mòbil. Mai es tornarà el mateix dia de la retirada. S’anotarà en el full de registre qui ha recollit el mòbil, la data i l’hora de la devolució i es farà signar a eixa persona.
4. Quan l’alumnat siga reincident (3 vegades) s’aplicaran les mesures correctores que es consideren convenients amb l’obertura d’un procediment ordinari davant de conductes greument perjudicials contra les normes del centre.
OBSERVACIONS:
1. Recordem que el centre no es fa responsable de la pèrdua, robatori, trencament o qualsevol altre contratemps que puga patir el telèfon mòbil o qualsevol altre dispositiu electrònic.
2. La normativa és aplicable als rellotges intel·ligents i altres dispositius electrònics no permesos.
3. El centre disposa de telèfon perquè, en cas de necessitat, les famílies puguen comunicar-se amb els seus fills i filles o viceversa. No usar el mòbil al centre no significa de cap manera estar incomunicat.
4. La nostra responsabilitat és promoure el respecte a la integritat física i moral, la dignitat, el benestar i la seguretat de tots els membres de la comunitat educativa. Però això no podrà ser sense la col·laboració de les famílies, com a part fonamental i corresponsable del procés d’aprenentatge de l’alumnat. Sou imprescindibles per aconseguir una bona convivència que facilite un treball docent que permeta el desenvolupament integral de l’alumnat.
NORMATIVA D’ÚS DEL MÒBIL I APARELLS ELECTRÒNICS
RESOLUCIÓ de 17 d’abril de 2024 sobre regulació ús dispositius mòbils en centres