Tècnic Superior en EDUCACIÓ I CONTROL AMBIENTAL
1. En què consisteix el Cicle?
La competència general d´aquest cicle consisteix en sensibilitzar i educar la població, promovent actituds que contribuïsquen a la conservació i millora del medi, informant sobre els valors que té i els diversos problemes ambientals, capacitant per a una correcta presa de decisions, dissenyant activitats per a prendre coneixement i fer-ne un ús basat en principis de sostenibilitat, així com fer accions de gestió ambiental per a controlar i protegir el medi aplicant la normativa.
2. Entorn professional
Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat en qualsevol organització de caràcter públic o privat que tinga com a objecte el control del medi ambient i dels recursos, el desenvolupament de programes d’educació ambiental (informació, comunicació, formació, interpretació i participació ambiental), la realització d’activitats de guia intèrpret i l’acompanyament per l’entorn o la gestió ambiental.
3. Què vaig a aprendre?
MÒDULS PROFESSIONALS:
- Primer curs
- Estructura i dinàmica del medi ambient.
- Medi natural.
- Activitats humanes i problemàtica ambiental.
- Gestió ambiental.
- Mètodes i productes cartogràfics.
- Tècniques d’educació ambiental.
- Formació i orientació laboral.
- Anglés Tècnic/Horari reservat per a la docència en anglés.
- Segon curs
- Programes d’educació ambiental.
- Activitats d’ús públic.
- Desenvolupament en el medi.
- Habilitats socials.
- Empresa i iniciativa emprenedora.
- Projecte d’educació i control ambiental.
- Anglés Tècnic/Horari reservat per a la docència en anglés.
- Formació en Centres de Treball.
4. A què puc dedicar-me quan acabe els meus estudis?
Aquestes són algunes ocupacions i llocs de treball que ocuparàs:
- Educador ambiental.
- Informador ambiental.
- Monitor d’educació ambiental.
- Documentalista ambiental.
- Guia ambiental.
- Programador d’activitats ambientals.
- Monitor de campanyes ambientals.
- Guia-intèrpret del patrimoni natural.
- Professional del servei de gestió ambiental.
- Professional del servei de medi ambient.
- Tècnic en control d’espais naturals.
- Monitor de la naturalesa.
- Agent mediambiental o similar.
- Monitor d’equipaments ambientals.
5. Què és això de la FP Dual?
Per què cursar un cicle formatiu en modalitat Dual? Perquè mentre estudies el que t’agrada, i que es convertirà en la teua futura professió, combinaràs la formació rebuda en el centre educatiu amb l’activitat formativa remunerada en una empresa, és a dir, estudiaràs i treballaràs al mateix temps.
Mitjançant la Dual aconsegueixes una major experiència en situacions de treball real gràcies a que el temps que passaràs formant-te en l’empresa serà superior en comparació amb l’FP tradicional, i en finalitzar, obtindràs un certificat acreditatiu de les activitats formatives que hages realitzat en l’empresa, la qual cosa serà un plus per al teu currículum professional.
L’objectiu d’aquesta modalitat és, d’una banda, proporcionar a l’alumnat una qualificació professional i per un altre, adquirir l’experiència professional que facilite l’entrada al mercat laboral, és a dir, afavorir la inserció laboral i la contractació directa de l’alumnat.
Els principals avantatges d’estudiar FP en modalitat Dual són:
- Millor adquisició de coneixements, destreses i habilitats tècniques, així com de les competències transversals.
- Possibilitat de compaginar els estudis amb el començament de la trajectòria professional.
- Rebre una formació adaptada a la realitat de l’empresa.
- Seguiment personalitzat de la formació i l’aprenentatge per part del tutor/a del centre educatiu, i de l’instructor/a de l’empresa.
- Afavorir l’adaptació dels estudiants als àmbits professionals i als sectors estratègics empresarials
- Realitzar més hores de pràctiques remunerades en les empreses, mitjançant beca o contracte per a la formació i l’aprenentatge, amb alta en Seguretat Social.
- Augment de la motivació i de la responsabilitat.
Si encara vols més informació consulta a: https://mestreacasa.gva.es/web/fpdual/faq
6. Com puc accedir a aquest cicle?
Els requisits per a tindre accés directe són:
- Tindre el Títol de Batxiller, o un certificat acreditatiu d’haver superat totes les matèries del Batxillerat.
- Tindre un Títol d’un cicle formatiu de grau mitjà (Tècnic) de la mateixa Família Professional o d’una altra relacionada amb aquesta.
- Tindre un Títol de Formació Professional de grau superior (Tècnic Superior), en un altre cicle formatiu.
- Tindre un Títol Universitari, sense tindre cap de les titulacions anteriors.
- Haver superat la prova d’accés a la Universitat per a majors de 25 anys.
- Respecte a estudis de plans educatius anteriors:
- Tindre el Títol de Batxillerat Unificat Polivalent (BUP).
- Haver superat el segon curs de qualsevol modalitat de Batxillerat Experimental.
- Haver superat el Curs d’Orientació Universitària (COU) o el Preuniversitari (PREU).
- Tindre altres titulacions equivalents a efectes acadèmics, a alguna de les anteriors.
Els qui volen accedir a un Cicle Formatiu de Grau Superior però no compleixen els requisits acadèmics d’accés directe al mateix indicats en el punt anterior i tinguen almenys 19 anys o els complisquen durant l’any en què volen iniciar els estudis, podran presentar-se a una prova d’accés.
També podran presentar-se a la prova, els qui tinguen 18 anys o els complisquen durant l’any en què es pretenen iniciar els estudis, si s’ha superat un cicle formatiu de grau mitjà de la mateixa Família Professional o d’una altra relacionada amb aquesta.
En ella, el/la aspirant haurà d’acreditar la maduresa en relació amb els objectius del Batxillerat.
La prova té dues parts:
a1) Llengua i Literatura (castellana o valenciana), en què optarà per realitzar un dels dos comentaris de text proposats de llengua i literatura: el de castellà o el de valencià.
a2) Llengua Estrangera (anglés).
a3) Matemàtiques, amb exercicis de matemàtiques corresponents al currículum de les matèries de Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials I i II.
b) Part específica, amb dos apartats, b1) i b2), que inclouen continguts de matèries del Batxillerat, segons siga l’opció a la qual corresponga el cicle formatiu.
7. Inserció laboral:
Els problemes ambientals són cada vegada de major rellevància per a la societat.
Segons el baròmetre del CIS publicat al gener de 2020, la població espanyola està visiblement interessada pel canvi climàtic (67,3%). De la mateixa forma, la majoria dels espanyols considera que la situació actual és greu (87,9%). Davant aquesta creixent preocupació social, els educadors ambientals estan cridats a jugar un paper fonamental en la conscienciació i ensenyament de les persones per a poder frenar aquesta crisi ambiental.
La Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural en DECRET 81/2013, de 21 de juny, del Consell, d’aprovació definitiva del Pla Integral de Residus de la Comunitat Valenciana (*PIRCV) estableix que:
- Tots els municipis de fins a 5.000 habitants censats segons l’INE, hauran de disposar d’almenys 1 educador ambiental. Els municipis menors de 5.000 habitants, podran agrupar-se per a compartir aquest educador ambiental.
- Per a municipis majors de 5.000 habitants censats segons l’INE, s’haurà de disposar de més d’un educador ambiental, segons la següent
a) Fins a 5.000 habitants date INE: Mínim 1 educador ambiental a jornada completa.
b) Entre 5.001 habitants i 9.999 habitants date INE: Mínim 2 educados ambientals a jornada completa.
c) Entre 10.000 habitants i 50.000 habitants date INE: Mínim 3 educadors ambientals a jornada completa.
d) Entre 50.001 habitants i 99.999 habitants date INE: Mínim 4 educadors ambientals a jornada completa.
e) Entre 100.000 habitants i 199.999 habitants date INE: Mínim 5 educadors ambientals a jornada completa.
f) Entre 200.000 habitants i 299.999 habitants date INE: Mínim 6 educadors ambientals a jornada completa.
g) Entre 300.000 habitants i 399.999 habitants date INE: Mínim 7 educadors ambientals a jornada completa.
h) Entre 400.000 habitants i 1.000.000 habitants date INE: Mínim 8 educadors ambientals a jornada completa.