Unitat Específica

INCLUSIÓ

Unitat Específica d'Educació Especial

o com a nosaltres ens agrada nomenar-la... AULA INCLUSIVA

Últimes notícies

Com naix l'aula específica / Aula inclusiva ?

L'AULA INCLUSIVA naix com un recurs per a donar resposta a l'alumnat amb diversitat funcional que acaba l'educació primària amb la finalitat de garantir la seua presència, la seua participació i el seu  aprenentatge, en contextos normalitzats.

Sabem els beneficis de la inclusió en primària i l'important que és poder donar-li continuïtat en els IES, amb una educació secundària obligatòria adaptada.

Tenim la ferma creença que la inclusió és possible, amb esforç, recursos, treball i il·lusió, i la nostra pretensió és donar una resposta adequada i necessària al nostre alumnat.

A qui atén?

És una aula que va dirigida a alumnes d'edats compreses entre els 14 a 21 anys que presenten diversitat funcional (discapacitat intel·lectual i que accedeixen amb Dictamen d'Escolarització)

L'equip de l'Aula Específica

Som dues mestres de Pedagogia Terapèutica i una mestra d'Audició i Llenguatge a temps parcial. Pertanyem al departament d'Orientació, del qual rebem assessorament i suport, a  través d'un treball conjunt i coordinat.

Els nostres noms són MARTA i MARISA, estem encantades de poder formar part d'aquest projecte innovador, estimulant i alhora necessari on hem  pogut donar una resposta educativa tan necessària.

L'alumnat amb diversitat funcional té dret a una educació normalitzada, inclusiva i respectuosa. I podem afirmar que la Inclusió és beneficiosa tant per als nostres alumnes com per a tots els estudiants de l'IES, realment hem pogut compartir experiències, hores de classe, de pati,... i crear així un ambient divers i plural.

Objectius

Que l'alumnat gaudisca d'una educació obligatòria satisfactòria, inclusiva i el més normalitzada possible.

Proporcionar-los una formació global, on cobren importància àrees com l'autonomia, les habilitats socials, l'educació emocional, la comunicació en tots els seus vessants, o els recursos comunitaris. Sempre orientada a la transició que faran en aquesta etapa cap a la vida adulta.

Adaptar el currículum a les necessitats i particularitats de cada alumne sempre posant l'accent que els objectius i els continguts han de ser funcionals, generalitzables i útils per a la seua vida  diària.

Orientar i valorar la possibilitat d'una formació bàsica adaptada, així mateix, guiar-los i acompanyar-los al costat de la seua família en la presa de decisions.

Com treballem?

El nostre horari es distribueix dins de l'aula i fora d'aquesta a través d'activitats d'inclusió .

  • Treball a l'aula : és individualitzat i molt adaptat a les necessitats educatives de cada alumne/a.
  • En les hores inclusives treballem conjuntament amb la seua aula de referència en assignatures com a Educació Física o Plàstica o un altre tipus d'activitats d'altres assignatures prèviament programades, sempre adaptant-lo als seus interessos i a les seues necessitats educatives.
  • És una aula oberta també a altres docents del centre als quals hem d'agrair la seua implicació a preparar, dirigir i realitzar amb ells activitats motivadores, divertides i molt  interessants.
  • Participen de totes les activitats a nivell de centre.
UEEE-Benicalap-14

Metodologia

Els principis metodològics en els quals es basa el disseny i la programació de l'Aula Específica són

1

Aprenentatge Basat en Projectes (ABP)

Aquesta metodologia garanteix processos d'aprenentatge més didàctics, eficaços i pràctics i permet a l'estudiant desenvolupar competències com la comunicació, la col·laboració i la resolució de  problemes.
Desenvolupem projectes en els àmbits de matemàtiques, llengua... o el nostre Projecte d'Hort BENIHORT

2

Aprenentatge Cooperatiu

L'objectiu d'aquesta metodologia és que cada membre d'un grup establit realitze amb èxit les seues tasques secundant-se en el treball dels altres.
En la Inclusió utilitzem molt el treball cooperatiu per a poder dur a terme amb èxit l'execució de les tasques.

Sempre diem que som “Més forts junts”.

UEEE-Benicalap-10

3

Ludificació

Es tracta de la integració de mecàniques i dinàmiques de joc en entorns no lúdics, amb la finalitat de potenciar la motivació, la concentració, l'esforç .

És molt útil en activitats d'integració on poden compartir amb altres aules aqueixes dinàmiques i jocs.

4

Aprenentatge Basat en el Pensament

És important ensenyar-los a contextualitzar, analitzar, relacionar, argumentar, convertir informació en coneixement i desenvolupar destreses del pensament més enllà de la memorització. Intentant que siguen continguts sempre molt funcionals, generalitzables, útils per al desenvolupament integral de la persona; millorant així les HHSS, l'autocontrol/autogestió, el pensament crític i fomentant la maduresa tan necessària per a la vida adulta.

Per a poder posar en pràctica aquestes metodologies és molt beneficiosa la cotutoría i així compartir les tasques com crear les adaptacions necessàries per a cada estudiant, elaborar les activitats més motivadores per a captar l'atenció de l'alumne/a o acompanyar als alumnes en les inclusions. Tot això és possible gràcies a la col·laboració i coordinació amb l'equip directiu, els docents del centre i el departament d'orientació.

Tota la comunitat educativa està bolcada en l'alumnat amb diversitat funcional i els alumnes de l'aula específica estan molt contents de pertànyer a l'IES Benicalap.